M_Bergqvist 0 Postad 4 Februari , 2006 Tänkte att nu när vi redan gått igenom hur snabbt våra båtar går kan man ju ställa frågan: Hur fort brukar du köra i vanliga fall, marchfart? Vad är fördelarna med den fart du håller? Bekvämt? Snålt? Hinner se mer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M_Bergqvist 0 Postad 4 Februari , 2006 Jag börjar, brukar ligga strax över 20knop, båten går mjuk och fint i sjön, och går väldigt ekonomiskt (under litern) Bra fart för längre transporter. /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 4 Februari , 2006 De flesta verkar använda sig av två hastighetsbegrepp. Marschfart och maxfart. Jag lägger gärna till ett begrepp ytterligare, semesterfart. Båten min maxar runt 40, en fart jag aldrig kör i. Tråkiga transportsträckor över öppet hav kör jag runt 25 - 27 knop, en fin fart för min båt. Men till största del ligger jag och puttrar fram i makliga 6 - 7 knop. En härlig fart där jag verkligen njuter av båten, livet, ölen, solen, ja allt runt omkring. Att hon nöjer sig med litern är bara en bonus. Semesterfart var ordet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linde 1 Postad 4 Februari , 2006 Jag håller helt med Terrafobica. Semesterfart är härligast att mullra fram i. När man då har en lång transport sträcka får man fälla spaken till ca: 25 knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamaha_125 0 Postad 4 Februari , 2006 Full fart hela tiden! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 4 Februari , 2006 En liten ursäkt; jag platsar inte riktigt i klubben. Min båt, nymålad och slät under tidigt på säsongen, gör liksom bara 29.9 knop. Måste nog också erkänna att max deplacementfart är mitt favoritläge, 6-7 knop. Tyst, lugnt och man hinner njuta av naturen. När familjen (och jag själv) vill hinna någonstans blir det 21-22 knop, bekväm marschfart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M_Bergqvist 0 Postad 5 Februari , 2006 De flesta verkar använda sig av två hastighetsbegrepp. Marschfart och maxfart. Jag lägger gärna till ett begrepp ytterligare, semesterfart. Ja den får man ju inte glömma! Skönt att puttra fram så (jag är uppvuxen med snipor) tyvärr blir det mindre puttrande med min nuvarande båt då den har en tendens att slingra sig som kolormen vid dom hastigheterna. Den har liksom ingen pondus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 5 Februari , 2006 I nerförsbacke då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gulan 0 Postad 5 Februari , 2006 Mina herrar! Köp en snipa och ha ständig Semesterfart:-) :-) Hälsningar: Snipaklubbmedlemmen som tjuvkikar på snabbsidan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 5 Februari , 2006 Det var just därför jag bytte ut min fina snipa mot en snabbgående båt. Jag ville ha möjligheten att dra på ifall det krävdes. Att hålla på i 12 timmar över öppet hav till Gotland med en pinknödig hund ombord var ingen höjdare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 5 Februari , 2006 Vilken skitsak Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gulan 0 Postad 5 Februari , 2006 OK jag köper ditt argument, Terrafobica, men annars så har Gotlandsbolaget hyfsat snabba och bra båtar om man vill åka till Gotland:-) Nu får jag nog lov att hålla mig till min sida i fortsättningen! Gulan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 5 Februari , 2006 Nä, fortsätt du. Min förra båt var en Nidelv 24, en på många sätt fantastisk båt. Vacker som få snipor. Mycket kärlek är nerlagd på henne. Men som sagt, jag har släkt och vänner på Gotland och även i Gävle. Det blev bökigt att leta upp öar för pinkning var man än skulle. Men jag älskar snipfarten, det är min vanligaste fart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gulan 0 Postad 5 Februari , 2006 Jomen du,Terrafobica, vi har åxå släkt i Gävle. Undrar just hur många dagar en snipa har att göra från Trosa till Gävle? Ni som kör fort gör väl det i ett nafs? Äsch, det går lika bra med bil och husvagn:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 5 Februari , 2006 Gotland tar du på en dag. Gävle får du nog räkna med ett par övernattningar. Vi i klubben brukar samlas på Lådna varje sommar, och jag nöjer mig med semesterfarten när vi åker. Tar sina modiga timmar, man hinner med att bara vara då. Folk verkar tro att man har fel på båten. Ps. var i Gävle? Själv kommer jag från Harkskär. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dominator 0 Postad 6 Februari , 2006 När man bara e ute å fin glider å kollar lite så runt en 55 knop... annars e de typ fullt ös....å runt en 30knop när garbbarna fått för sig å åka vatten skidor... Fördelar me me hastigheten finns väl inte direkt om inte förbannat kul å skönt muller räknas =P Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 6 Februari , 2006 Brukar glida fram i sisådär 25 knop båten går liksom som bäst där tycker jag... Sedan så måste jag hålla med om att semästerfart e hel nice... Bara att glida fram isådär en 7knop räcker gott många gånger... Men det är oxå gott å veta att det finns gott om power när d e race på G haha... !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gulan 0 Postad 6 Februari , 2006 Jo vi har svärmor inne i centrala Gävle på 2:a tvärgatan(nyinflyttad) och svägerskan i Bomhus! Kusinerna bor utspridda på stan. Birgitta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stefano 0 Postad 7 Februari , 2006 Jag tycker det är rätt skönt o ligga still! hehe, nea.. farten anpassar man till situationen. Ibland kan det bara vara skönt att dra ut en kväll på ett blankt hav och köra fort som satan (ursäkta ordvalet), ibland ligga o puttra och ibland transportera sig fart.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 8 Februari , 2006 Likt New York så har stadsdelen Brynäs numrerade gator till en del, där slutar likheten. I övrigt så är Gävle landets sämsta båtstad. Totalt förstörd för all småbåtstrfik. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tangaroa 0 Postad 7 Mars , 2006 Min båt toppar ca 40 knop men går bäst i 30-32 knop, där går hon på 0,6-0,7/Nm. I hårdare utsjö händer det att jag drar ner till 22-24 knop för att skona mig själv, ryskan går det ingen nöd på, hon tycks klara alla väder galant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xxxtreme 0 Postad 20 November , 2006 Solen i ansiktet 5-10 knop men det är klart att man vill känna vinden i aniktet ibland då får den gå... men inte så att man äventyrar för någon respect till sjöss borde alla ha för varann.. längtar redan till nästa sommar! / Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonte_VP250 0 Postad 14 Augusti , 2009 Maxar ca 40 knop brukar ligga på mach fart 32-33 knop och semesterfarten ligger väl på en 24-26 knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Heiner 0 Postad 14 Augusti , 2009 Ligger mest i 20-30 knop,men när någon försöker köra om mig så drar jag på,vill inte hamna i dennes svallvågor.Också anpassar jag farten efter havets uppförande och båtarna runt om,även besättningen får man ta hänsyn till.Trolling går i ca: 3 knop och det är en njutning det med.Jag kör helt enkelt mellan 3 och 45 knop beroende på situationen,och jag njuter av alla farter. Mackan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobiasA 0 Postad 14 Augusti , 2009 Jag brukar ligga och marscha 22-23 knop då går båten fint i vattnet utan att vara ansträngd, åker jag vid något extra trevligt ställe kan farten ligga runt ca 5 knop, semesterfart som tidigare skrivare uttryckte sej =) toppfarten ligger på 30,5 gps knop. Senast ändrad av tobiasA | 14 augusti 2009 | 20:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skumroffe 0 Postad 15 Augusti , 2009 Hej. Marchar 25. Båten går bra ochbilligt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reine 0 Postad 15 Augusti , 2009 Så rätt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 15 Augusti , 2009 En tre år gammal tråd men okej... ...men så ser jag detta: citat: Ligger mest i 20-30 knop,men när någon försöker köra om mig så drar jag på,vill inte hamna i dennes svallvågor slut citat Aha! Nu är det alltså bevisat. Motobåtsägare tycker heller inte om att ligga i svall. Men sen gnäller de på oss ynkliga seglare som inte tål lite svall efter dem. Kära Heiner, jag hoppas du inte drar på gasen när du kör bil och jag skall köra om dig. Det finns de som gör det av någon anledning. Men det är faktist inte tillåtet när det gäller bilkörning. Men nu var det båtar så jag lämnar ämnet. Jag lovar, alltså inte vänder segelbåten mot vinden utan ger ett löfte, lovar, att jag skall aldrig köra om dig med min segelbåt. Hälsningar, Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uttern5201 0 Postad 16 Augusti , 2009 Jag kör bekvämt i ca 20 knop men gärna i 25-28 knop när jag är själv i båten. Maxfart 35 knop. Uttern 5201 med Yamaha F80 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Heiner 0 Postad 27 Augusti , 2009 Om du kör om mig med din bil så är det helt okey för mig,vägen ligger fortfarande rak och fin och vi kan köra våra hastigheter som behagar oss bäst,men jag ser inte detta som någon jämnförelse med båtlivet där (vägen) är ett levande hav.Att vi undviker vågor är väl något som vi alla båtägare försöker,oavsett båttyp.Vi är båtägare och det spelar ingen roll om vi är seglare eller motorbåtsägare,vi är där för att njuta av naturen och havet,vi skall respektera varandra.Hälsa alltid på varandra och håll avstånd.Detta är sunt förnuft men har inte alltid förnammats av alla....Jag kommer fortfarande att köra 20-45 knop och njuta av stunden.Kanske inte jag hinner alltid hälsa till dig då du försvinner akterut i horisonten,,,men jag lovar,jag kommer hålla ett stort avstånd så du inte störs av mina svallvågor. Mackan Senast ändrad av Heiner | 28 augusti 2009 | 01:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser