Ringhede 6 Postad 28 Augusti , 2009 Var ute för precis liknande i våras. Lämnade ett 5 knopsområde och hade precis kommit upp i planade fart och ca 22-25 knop. Så kommer det en relativt stor (ca 26-28 fot) Nimbus akterifrån och skulle förbi med bra lass och därmed stort svall. Han skulle gå om på min båts styrbords sida. Han blev då upphinnande båt och borde givetvis varit skyldig att väja eller enklare funnit sig i att hålla rimlig fart och svallet från min lilla båt hade inte påverkat nämvärt. (men åker man Nimbus så verkar det vara precis som att åka BMW, man ska förbi) Man kan då välja på att snabbt lägga om kurs så man kommer ett bra stycke ifrån, utsättas för vidrigt svall eller ge gas och åka ifrån. Valde det senare och idioten skulle helt promt förbi och skulle gå relativt nära. Givetvis ökade jag gasen för att komma bort från idioten. Såg då en ännu större båt ett stycke framför vilken jag placerade mig mitt bakom i svallets riktning på behörigt avstånd. Men Nimbusen skulle ju givetvis förbi och oerfaren av svall hamnade rakt i större båten svall med luftfärd som följd. Han blev givetvis spak och fick väll rätta till allt löst som rört på sig. Kan tilläggas att det var relativt lugnt med andra båtar och jag hade full kontroll på situationen. samt kunde valt att dra av och girat ut ur situationen åt babord och i låg fart passerat ut ur större båtens svall. Vägrar bli spolad. Ibland önskar man ännu större motor och fart. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 28 Augusti , 2009 7 knop , det ar resan som ar sjalva malet MEN jag saknar att kunna dra pa nar man skall hem men da blir det en bra bok eller tupplur i ruffen/fordack for mig eller hustrun da vi byter av varandra med korningen Kenbja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 28 Augusti , 2009 Båten gör 52knop drygt men billigast går den i ca 30 -38 knop men roligast är det att köra den i runt 40-45knop och då går den fortfarande hyfsat billigt. /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
netsplit 0 Postad 28 Augusti , 2009 marschar 22-25 knop beroende på beväxtning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niffe 0 Postad 30 Augusti , 2009 Så fort som möjligt med tanke på sjögången Att köra mellan två punkter är det värsta som finns. Inget att se, bara en massa vågor som slår och båten dunsar. Nä... bättre att göra pinan så kort som möjligt Cheers! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 13 September , 2009 Gled runt Ornö igår i 22 knop och i den farten hinner man njuta av solen och skärgården. Att sedan VP anser att D3 160 vid det varvtalet drar 0,45 l/NM är inte fel. Har inte kollat förbrukningen själv ännu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser