kjellson 0 Postad 3 Februari , 2006 Trycket från min däcksmonterade mast har gjort att skottet in till förpiken har fått en liten dipp, och de mahognystycken som sitter över skottet har fått en liten glipa. Funderar nu på lämplig åtgärd, borra upp två hål och sätta en horisontell vantskruv? Förslag på bättre åtgärder? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kjellson 0 Postad 3 Februari , 2006 Hej, båten är en Misil 1:a i fint skick, så åtgärden ska ju helst smälta in i helheten. Min idé om vantskruv var alltså att borra två genomgående hål på respektive sida om glipan, pilla in metallplugg eller snygg bult och sedan vantskruv, ev på både fram- och baksida. Sedan spänna åt! Men visst, jag har mina tvivel... Glipan på bilden ökar vid segling i god vind. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 3 Februari , 2006 Kjellson har - liksom jag - en Misil. Skottet är normalt kraftigt nog på den båten för att ta upp krafterna från masten, men i ditt fall skulle jag placera en balk i mahogny på varje sida om skottet mot rufftaket vilken limmas och bultas genom skottet med rostfri maskinskruv som försänks i balken, pluggas och lackas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kjellson 0 Postad 3 Februari , 2006 Hej Peter, jag gissar att den vertikala kraftutjämningen är god nog, det är den horisontella knäcken jag vill förhindra, förstod jag dig rätt menade du en bjälke mot rufftaket, alltså förstärkning till redan bef? Men den hjälper inte mycket mot önskad åtgärd. Har tittat på din hemsida, stilig. Har du hittat nån badstege? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 3 Februari , 2006 Är det en gammal båt? Har skadan varit länge? Kan det vara så att rufftaket har försvagats på ngt sätt (delaminering) eller är kanske vanten för hårt spända så att det ger onormalt hög belastning på mastfoten!? Kan kanske vara ngt att kolla först om inte felet alltid funnits. Att spänna ihop glipan med vantskruv tror jag inte på, det krävs höga krafter för att motverka kraften från masten. Att förstärka upp rufftaket är en hel del jobb, en del plastar in balkar för att fördela ut kraften bättre. mvh Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 3 Februari , 2006 Skadan du har uppstår ju genom att skottet inte klarar av att stå emot de nedåtpressande krafterna som uppstår från mastfoten. För att hjälpa till kan du som Wille föreslår köra med en maststötta som står på kölen om det är möjligt. Detta är det bästa. Det näst bästa borde vara att montera en eller ett par balkar under mastfoten som hjälper till att stötta upp rufftaket. En enkel och snygg lösning är då att göra som jag föreslog med mahognybalkarna och på det sättet fördela ut krafterna längs skottet. Jag vet att en Misil har en löstagbar maststötta som monteras vid hård segling som extra förstärkning, men jag gillar fasta lösningar själv. Jag har fått ett tips om den badstege från en Misil 24-ägare som jag eventuellt kommer att köpa. Jag har inte bestämt mig än om det blir den, den är egentligen inte helt som jag tänkt mig, vi får se. F ö kommer rubriken min båt på hemsidan snart att byta namn till båtarna som ju är en mer rättvisande rubrik, tanken var från början från mig att man kunde lägga in info och bilder om just sin egen båt där - men det blev lite feltänkt... Det vore kul om du skickade lite bilder och info om just din båt så kunde jag lägga in det på hemsida. Min mailadress hittar du där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 3 Februari , 2006 Spänn uppåt med en domkraft i dörrhålet, kompletera ev med spännband på tvärs i inredningen, sätt sedan en förstärkning enligt tidigare, eller ply eller metall... som håller ihop partiet över hålet. Den skarv som nu är ger ju en klar försvagning uppifrån. Lycka till/Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 5 Februari , 2006 Den idé du har att dra ihop glipan bör ju fungera hålfastmässigt. Sen är det ju frågan om det går att göra snyggt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 7 Februari , 2006 Hej, jag är ingen expert på Misil. Så först, vad är det för uppbyggnad av däcket? Balsasandwich? Om det är rätt gjort så skall däcket kring mastfoten vara i homogent laminat. Om inte så bör man nog se till att ersätta balsan med tex injicerad epoxi. Vad gäller maststöttningen inne i båten: Varför inte sätta en kraftig mahogny eller ekbalk mot taket inne i förpiken (då syns den inte från salongen)? Jag skulle såga till balken så att den följer däckets kurvatur och montera med polyester- eller epoxispackel mot taket för att få en jämn utlastning. Sedan skulle jag bulta fast den med genomgående vagnsbult genom huvudskottet. Slutligen skulle jag sätta två vertikala balkar på var sida om mastbalken ner till skrovet eller till inredningen, beroende på vilket som passar bäst och om inredningen kan bära lasten. På detta vis får du en maststöttning i form av ett uppochnedvänt U. Mvh Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MiniMe 0 Postad 7 Februari , 2006 det borde går att leder lasterna ut på skottet med en förstärkning där det finns glipan över hela båtbredden. Gör man det på den sidan mot förpiken så syns den in inte heller så lätt. Jag har sett konstruktioner där det byggdes in en A-stötta för att ha en genomgång till fören och det håller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kjellson 0 Postad 7 Februari , 2006 Tack för alla svar och tips, jag får snart ritningar från sjöhistoriska där jag hoppas kunna se dimensionerna på den mahogny- eller ekbalk som sitter i taket som primär stötta. Att sätta dit en extra är ett jädra jobb och bändningen som uppstår borde gå att åtgärda på ett bätte sätt (sett ur arbete och momentkraft) Instinktivt tror jag på idéen att foga ihop glipan med ett järnbeslag men lyckas inte få ordning på momentpunkt och cosinus i det här... Vad är ett normalt masttryck vid normal segling <15 m/s på en sån här båt? Någon som vet? Det sista jag vill är naturligtvis att förstärkningen håller men att väggen som den är monterad mot spricker av belastningen/fixeringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser