faleij 0 Postad 2 Februari , 2006 Jag har en HT som väger ca 1000 kg och är 6,3 * 2,5. I nuläget sitter en 120 hk utombordare på. Den drar i sig hyfsat mycket bensin (1,5-2/dist). Min fråga är: Om jag byter ut snurran mot en 10-15 hk motor och nöjer mig med att köra i deplacementsfart (6 kn), vad händer med bränsleförbrukningen? Tar gärna emot synpunkter och erfarenheter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havetsstorm 0 Postad 2 Februari , 2006 OJ...de låter onödigt mycke de, det kanske är en jätte gammal snurra du har nu ?? dem kan ju slicka i sej en del. Men om du byter den mot en liten 10-15 hk så kommer den garanterat att dra mycke mindre bensin, men de kommer ju se dumt ut med en så liten motor på en sån båt men valet är ju ditt....lycka till. PS själv åker jag i 6 knop i en gammal snipa.....= hinner se allt o alla jätte länge och hoppar inte i en enda våg, bara härliga gungningar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasS 0 Postad 2 Februari , 2006 Hej Har kört två säsonger med en Mercury F25 på min Uttern. Bytte den mot en Johnson 90:a, kan ju säga att bensinnotan inte varit några större problem! Marschar i ca 6,5 knop, drar i stort sett ingenting. Till våren hänger jag på en ny Suzuki DF90, mest beroende på att vi skaffat stuga, och med nästan två timmars gång från stuga till hamnen så blir det trööögt...Ska bli gött med 20 i marsch igen!! /Thomas Ps! Har en fin Merc F25 -05 till salu!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
faleij 0 Postad 3 Februari , 2006 Det ser ut som en Uttern 5700 eller möjligen en 6200. Är det så? Har du en ungefärlig siffra på förbrukningen per distans i 6,5 kn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasS 0 Postad 3 Februari , 2006 Hej Nix, är en Uttern 6300. Förbrukningen i snitt per distans kan väl vara ett par, tre dl, har för mig att jag tankade sammanlagt 60 - 70 liter förra säsongen, körde ca 300 NM sammanlagt. Eftersom den tar så lite så har jag inte behövt mäta speciellt noga!! //Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
faleij 0 Postad 3 Februari , 2006 Då har jag fått så mycket information jag behöver. Jag tackar så mycket för inläggen. /Rickard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasS 0 Postad 4 Februari , 2006 Bara ett litet tillägg: F25:an är en s k big Foot, ha det i åtanke, Yamma har också dessa motorer, High Thrust, vilket innebär att dom kan dra större proppar än standard. //Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DeLorean 0 Postad 4 Februari , 2006 Det finns ingen idé att byta till en snurra på 10-15 hk. är du inte nöjd, byt båt. Jag har en båt som drar Ca: 17 l/Timma i 35 kn, kanse det låter mycket men hur dyrt är det om man jämför med en diselkärra som går i 7 kn och drar 6-8 l /timma? räkna distans genom förbrukninig. blir det fördyrt, skaffa en rodbåt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser