Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
graneld

Köpa ht-båt hjälp önskas

Rekommendera Poster

Hej alla. Är ny på detta forum och önskar lite hjälp av er med lite erfarenhet av detta med båtar.Jag har aldrig ägt en båt men har nu bestämt mig för att köpa en ht för ca 60 000- 100 000, funderar på en jofa 555 winth,ryds camping el liknande. jofan har en i mina ögon en mycket för mig viktig fördel nämligen luckan för istigning fram, då jag har en grabb på 3 år som jag kommer att vara ute en del ensam med på sjön. Någon som har andra tips på ht-båtar med lucka fram eller andra erfarenheter av småbarn på sjön? Är även nyfiken på synpunkter på ålder på utombordare om jag köper privat så bör jag väl kräva dokumentation på service osv. Det är mycket mer jag undrar över men det får räcka sä länge

Tack på förhand/Hasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej o välkommen till MG!

Är det lucka fram o HT som gäller så har ju Uttern det med, mycket praktiskt kan jag säga! Har själv haft småttingar med i HT med lucka, och det underlättar väldigt mycket.

Om du ska lägga dom pengarna på en Ht så kan du få en riktigt skaplig, med hyfsat ny motor.

Lycka till!

//Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej å välkommen till MG.

Med den insaten får du en fin och bra HT. Precis som dina önskemål, håll dej till en märkesbåt.

Angående motor hörde jag hos min lokala återföräljare. Köp inget begagnad motor äldre än 10 år. Låter rimligt tycker jag.

Vilket märke du skall välja styrs troligen av vilka återförsäljare DU har i DIn närhet. Gör det enkelt för dej om du får något fel eller vill bara ha råd å hjälp. Om du skall ha 2-takt eller 4-takt är också en verksamhets,- och smaksak.

Lycka till

Mvh

Laand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en standard text, inte för att skrämmas utan mer för att förbereda på vad som komma skall.

1. Ta med tunna för att fylla med vatten och be att Ni provkör motorn. Om säljaren är seriös så har han det redan på plats. (Eller spolmuff)

Ta av propellen först.

2. Kolla leg på personen och kolla med polisen att båten är hos rätt ägare.

3. Begär eventuella kvitton.

4. Kolla vilken låsklass ditt försäkringsbolag kräver samt försäkra den.

Se till att ha det hemma innan båten åker i sjön. Det är inte helt ovanligt att båtar får fötter även på land.

5. Köp en lite 5-56, fett för motorer, block & hylsnycklar, en sats rostfria skruvar, brickor, bult&mutter och lite läsk, pilsner eller vad som passar för nu har Du trevliga stunder framför dig både på land och i vattnet. 

Det är på något vis landjobbet som gör att Du får det bra till sjöss.

ps. Släpp upp 3 åringen i båten direkt när Du har köpt den. Han/hon kommer att leka pirat osv och se fram emot sjösättningen. Palla upp trailern ordentligt så det inte blir ostabilt.

Lycka till.

//Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...