dolphin42 0 Postad 2 Februari , 2006 Jag köpte nyligen en snipa och misstänker att kylvattnet inte var tömt. Motorn är en Yanmar yse 12G sötvattenkyld och kan ha varit utsatt för tio dagar i 5 till 10 minusgrader. Vad kan ha hänt med motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dolphin42 0 Postad 2 Februari , 2006 Jag menar givetvis sjövattenkyld. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RoundRobin 0 Postad 2 Februari , 2006 Det samma hände mig en gång när jag snålat på glykolen... Det är ingen risk för motorn. Om det blir kallare och vattnet fryset till is, brukar frostpluggarna ge efter. Det är bara att trycka tillbaks dom, när isen tinat. Eventuellt kan du använda en träklubba och något skaft för att få dom att sitta igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dolphin42 0 Postad 2 Februari , 2006 Jag har hört att impellern kan ta stryk men det är väl bara att undvika att slå på startmotorn innan den har tinat upp? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RoundRobin 0 Postad 2 Februari , 2006 Normalt finns det inget vatten i sjövattenpumpen, då det rinner ut på marken. Det är ju kylvattnet i motorn som blir kvar. Man bör ändå plocka ut impellern eftersom den deformeras och förlorar sin spänst! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dolphin42 0 Postad 2 Februari , 2006 Tack för dina svar till en tidigare orolig novis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jberg 0 Postad 2 Februari , 2006 Inte för att jag vill göra dig orolig och jag vet ju inget om din motor men på V8 motorer finns det små fickor som kylvattnet kan stanna kvar i. Fryser det då så hjälper inte alltid frostpluggarna vilket kan resultera i sprucket motorblock.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dolphin42 0 Postad 2 Februari , 2006 Som jag skrev är det en inombords diesel Yanmar yse 12G och jag har ingen erfarenhet av båtdiesel. Kanske någon på tråden som vet något om denna motor annars lär det visa sig när jag kör igång den i vår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 2 Februari , 2006 om frysning går ner till 15 minus då utvidgar sig isen och då går det sönder tina upp motorn och se till att allllllttttttiiiiddddd köra igenom ren glykol! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 2 Februari , 2006 Fast använd inte ren glykol som ju har högre fryspunkt än rätt utblandad glykol... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RoundRobin 0 Postad 2 Februari , 2006 Sprucket motorblock, -är det verkligen sant... Topp och block är väl av gjutjärn på den här modellen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 2 Februari , 2006 Gjutjärn är väldigt ömtåligt och sprött mot sprängkrafter. Tina motorn omgående och kör igenom glykolblandning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 2 Februari , 2006 Hej Har råkat ut för samma sak dock inte 10 dagar men gott och väl 4-5 dagar. Motorn var en Yanmar 50 hk JHTE som satt i en Joda 7500. Det var is från impellern ända till 10 cm kvar av sista stumpen på avgasröret. Is i allt vad kylkanaler och ljuddämpare heter. Det blev mycket tinande med hjälp av en varmluftspistol. Efter X antal timmar så fick jag igång motorn och konserverade den. När våren och sjösättningen kom var det bara att brumma igång motorn och tuffa på. Mvh Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dolphin42 0 Postad 3 Februari , 2006 Jag skall omedelbart sätta in en varmluftfläkt i motorrummet och köra i glykol. 50/50 har jag hört är en lagom blandning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dolphin42 0 Postad 3 Februari , 2006 Som ni ser är jag ny här på bryggan och någon egen båt har jag inte haft sen min ungdom (en finnjolle) så ha tålamod med att mina naiva frågor. Det talas här om frostpluggar och jag undrar, hur kan dom fungera när det redan gått så långt att vattnet har fryst till is? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RoundRobin 0 Postad 3 Februari , 2006 Frostpluggarna sitter i motorblocket och är till för att ge efter (ta första stöten), när isen expanderar inifrån. De ser ut som runda brickor, som en enkrona i storlek. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 3 Februari , 2006 Tyvärr vanlig missuppfattning.... Knappast någon konstruktör som tar hänsyn till användarens misstag! Enda anledningen dessa finns är gjuttekniska, måste ju få formsanden på plats på ngt sätt. Har hört talas om sprickor genom hålet, med brickan kvar. Det kan gå bra, det kan spricka så det märks direkt, det kan spricka inåt. Hoppas det gått bra för dig. /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 3 Februari , 2006 Tänkte bara lägga in ett tips... Min far använde sig av en gasoldriven varmluftsfläkt och en presenning för att behålla/rikta värmen....Låt den stå på över natten och sen var det bara att brumma igång på morgonen... Ta det lungt när du startar upp den... Starta och kör en stund, men stäng av efter en minut. Låt motorvärmen sprida sig i blocket(5 min). Starta igen och låt den gå en stund till.. Fortsätt så till hela motorn jämt varm, detta för att det kan finnas isproppar som gör att inte kylvattnet går runt och kyler där det ska... När du är säker på att alla evt proppar e tinade så kör i 50/50 vatten/glykol i sötvattenslingan. Glykol körs oxå på sjösidan, då det det kan finnas vatten i växlare mm samt att det fungerar som rostskydd... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 3 Februari , 2006 Normalt finns det inget vatten i sjövattenpumpen, då det rinner ut på marken. Det är ju kylvattnet i motorn som blir kvar. Man bör ändå plocka ut impellern eftersom den deformeras och förlorar sin spänst! Det kan bli kvar vatten i pumpen! På liknande sätt som vattnet inte rinner ur en slang som hålls lodrätt med överänden tillsluten. Lätta på pumplocket på hösten! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dolphin42 0 Postad 3 Februari , 2006 Tack för alla goda råd jag skall åtgärda saken och hoppas på det bästa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
searover 0 Postad 3 Februari , 2006 YSE 8-12 har ett mycket kraftigt gods i motorn och tål mycket stryk. Motorn har även få fickor där sprängtryck kan uppstå. Sätt en värmare riktad mot motorn, skruva ut termostaten och zinkanoden brukar sitta vid sidan av varandra på ovansidan av motorn. När motorn kommit upp i ett par värmegrader och isen smält häll i ren glycol i termostat/ zinkanodhålen. Plocka gärna av impellerlocket, efter detta skall du ändå byta impeller. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dolphin42 0 Postad 4 Februari , 2006 Det finns olika förslag på glykolblandning. jag provar med 50/50. Jag hittar inte någon termostat på min sprängskiss. Var hittar jag den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 4 Februari , 2006 Här kanske, http://comfort30.com/handboker/yanmar/handbok/handbok.pdf Mvh Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser