Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
iceman356

Måla om båten med bra resultat !!! måste ha tips och ideer..

Rekommendera Poster

Hej.

Jag funderar på att måla om min båt tills sommaren kommer (Marieholm Concorde -69).

Har hört några som säger att man kan rolla eller dyna den och få ett bra resultat.

Så nu undrar jag om det är någon härute som vet vad som är bäst dyna/rolla eller om det finns några andra sätt att få ett riktigt bra resultat.

Även intresserad av vad man skall annvända för färg och spacket hur mycket man skall slipa ner mm.mm

Alla tipps och ideer är mycket välkommna.

Tack på förhand

//Tomas (sthlm)

post-9915-1394234547,7589_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör nog rolla OCH dyna isåfall. Eller rolla och pensla alternativt bara pensla. Kör först ca 0,5 m2 med rollern och eftersläta omedelbart med dyna eller pensel. arbeta i en enkelriktat riktning med få och stora drag.

Tycker personligen bäst om 2-komponentfärger. Dyrt men bra resultat. Se till att slipa ytan ordentligt jämn innan, gärna med slipkloss eller vibrerande maskin. Du måste nog åtminstånde ner till 240 korn, kanske ännu mer. Gör också ordentligt damrent med klibbduk eller fuktad (m aceton) trasa. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns speciella rollar,använde tvåkomponents färg från international blev kanon som sprutlackat,tricket e att rolla tunt!!!! men 5-7 gånger den är så lätt flytande att man blår galen men det blev kanon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska ta reda på vad den heter.den är som skumgummi.inget hår,jag återkommer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag målade på nedre delen över vatten linjen på min båt med en skummgummiroller. Man måste lägga väldigt tunt och absolut inget tryck på rollern. Blev mycket bra. Om man får problem med att det blir små små luftbubblor i färgen så efterstryk med en moddlare. köp inget billigt skräp köp en ordentlig 100-150mm bred beroende på hur stor yta du ska måla. Då blir resultatet kanon bra. Tunna lager, skulle tro att man klarar sig med 3 lager.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag funderar på att måla om min båt också...Den är smutsgul idag och vill ha en pippigul färg, men jag vet inte om man vågar ge sig på båten med roller. låter lite vågat, förlåt den dåliga vitsen. vad jag har förstått så finns det mycket vax i coten som ligger orginal på båtar och det är lurigt att måla om båten på så vis, hur gör man ett gott underarbete?

//Reine (Klv)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...