clx88 0 Postad 1 Februari , 2006 Hallå.. jag undrar hur ett båt batteri klarar sig om det står påkopplat i båten som står i ett kallförråd? Hur förvarar man batteriet bäst om man inte vill ha det på standby laddning hela tiden? Tack på förhand David Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lejonet 0 Postad 1 Februari , 2006 Hej Jag har alltid haft batterierna kvar i båten under vintern, och det har aldrig varit några problem med det. Bara man ser till att dom är fulladdade. om man inte har dom i för sträng kyla förstås typ minus 25-30 grader. har man möjlig het så är det bra om man nångång under vinter belastar dom lite, så det får gå lite ström genom blyplattorna. /Johnny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokar 0 Postad 1 Februari , 2006 Hejsan! Apropå ämnet batterier.... Är det någon som vet om man kn ladda ett bilbatteri med en biltema laddare (model NO 37707) som ger 12 v och 500 mA? Och isåfall hur länge ska man ladda. Vad har ni för laddare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gustaf05 0 Postad 1 Februari , 2006 Batteriet bör laddas ett par gånger under vintern för att inte sulfatera. Spänningen behöver komma upp i över 15 volt innan laddningen bryts. Använd helst en sk hysteresladdare som bryter vid c:a 15 volt och kopplar in laddningen igen när spänningen sjunkit under c:a 12,8 volt. Solcellsregulatorer brukar fungera på det sättet. En sådan regulator kan vara inkopplad hela vintern. Laddströmmen bör vara minst 1 A per 100 Ah (ex: ett batteri på 60 Ah bör laddas med minst 0,6 A). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lejonet 0 Postad 1 Februari , 2006 hej. hm 500 mA är inte mycket. som underhållsladdning kan det fungera men om batteriet har låg kapacitet kvar så ökar laddströmmen om man ska ladda. Teoretisk sett kan man säga så här har du ett bilbatteri på 70Ah (amperetimmar) så menas det att du kan ta ut 7 A i tio timmar. Ska man då ladda ett batteri så blir det omvänt , du ska ladda med 7 A i 10 timmar, men i praktiken så är det inte lika. Det går fortare att tömma ett batteri än att ladda det. så med en laddare på en halv ampere så skulle det i teorin ta 140 timmar. borträknat från förluster mm. Sedan så finns det olika typer av batterier, i bilar sitter det Startbatterier som är konstruerade för snabba och höga urladdningar som startmotorer upp till 100 A och över det. som sedan laddas med en generator på typ 55 A. sedan så finns det förbrukningsbatterier eller fritidsbatterier, som sitter bla. i husvagnar anpassade för långa men mindre strömuttag och längre och mindre laddningar.. oj det blev mycket detta , hopas att det är till någon hjälp mvh Johnny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokar 0 Postad 1 Februari , 2006 Med andra ord går det bra? Rekomenberar du det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gustaf05 0 Postad 1 Februari , 2006 Laddningsströmmen från en batteriladdare sjunker i takt med att batterispänningen ökar. Laddaren måste kunna ge tillräckligt med ström även när batteriet börjar bli fulladdat annars blir det aldrig helt fullt och då tar det skada. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NiclasV 0 Postad 1 Februari , 2006 Skaffade en CTEK Multi XS 3600 från Mikro för några vekor sedan. Lite dyarar än en valig laddare. Jag gav 590 kronor för den. På Mekonomen var priset en hundring dyrar när jag kollade. CTEK laddaren har automatisk trestegsladdning så när batteriet är fullladat övergår laddare till pulsladdning vid behov. Ingen risk för överladdning eller förstörda batterier. Självklart måste man kolla vätskenivån någon gång. (Jag hoppas allt funkar som det ska men det märker man väl när säsongen börjar.) Min laddare skall enligt bruksanvisningen klara 120 Ah batterier men i praktiken är kanske ca 90 Ah mer rimligt att tro på. Men CTEK har flera större modeller som klarar större paket men då blir det lite dyrara. /Nicce Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hjolana64 0 Postad 2 Februari , 2006 Hej. Min uppfattning, grundad på egen erfarenhet, är att batterier under vinterhalvåret skall förvaras i kallt utrymme, gärna ombord. Förutsättningen är att de är fyllda och fullt laddade när kylan sätter in. Då brukar de vara i toppskick när våren kommer och det är dags att mala igång... Har tre hopkopplade 75:or ombord, och installerade för några år sedan en laddare modell CTEK MULTI XS 7000. Allt har fungerat imponerande bra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokar 0 Postad 20 Februari , 2006 Om man verkligen inte vet hur många Amper batteriet är på, vad gör man då? Det står inte någonstans, batteriet kommer från biltema, det är de enda jag vet, artikelnummret är smama som för alla baterier, så de hjälper inte. Hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 20 Februari , 2006 Då mäter du batteriet. Längd x Bredd x Höjd sen tittar du i katalogen efter det batteri som passar bäst in på måtten. Sen vet du UNGEFÄR hur stort batteriet är. Om det sedan har några år på nacken kan du ju halvera kapaciteten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hjolana64 0 Postad 29 Juni , 2006 Använder nu Ctek-laddare för tredje året. Fungerar alldeles utmärkt! SAS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser