Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
clx88

Funderingar på Batteri

Rekommendera Poster

Hallå.. jag undrar hur ett båt batteri klarar sig om det står påkopplat i båten som står i ett kallförråd? Hur förvarar man batteriet bäst om man inte vill ha det på standby laddning hela tiden? Tack på förhand David

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har alltid haft batterierna kvar i båten under vintern, och det har aldrig varit några problem med det.

Bara man ser till att dom är fulladdade. om man inte har dom i för sträng kyla förstås typ minus 25-30 grader. har man möjlig het så är det bra om man nångång under vinter belastar dom lite, så det får gå lite ström genom blyplattorna.

/Johnny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Apropå ämnet batterier.... Är det någon som vet om man kn ladda ett bilbatteri med en biltema laddare (model NO 37707) som ger 12 v och 500 mA?

Och isåfall hur länge ska man ladda.

Vad har ni för laddare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batteriet bör laddas ett par gånger under vintern för att inte sulfatera. Spänningen behöver komma upp i över 15 volt innan laddningen bryts. Använd helst en sk hysteresladdare som bryter vid c:a 15 volt och kopplar in laddningen igen när spänningen sjunkit under c:a 12,8 volt.

 

Solcellsregulatorer brukar fungera på det sättet. En sådan regulator kan vara inkopplad hela vintern. Laddströmmen bör vara minst 1 A per 100 Ah (ex: ett batteri på 60 Ah bör laddas med minst 0,6 A).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej.

hm 500 mA är inte mycket. som underhållsladdning kan det fungera men om batteriet har låg kapacitet kvar så ökar laddströmmen om man ska ladda.

Teoretisk sett kan man säga så här har du ett bilbatteri på 70Ah (amperetimmar) så menas det att du kan ta ut 7 A i tio timmar.

Ska man då ladda ett batteri så blir det omvänt , du ska ladda med 7 A i 10 timmar, men i praktiken så är det inte lika.

Det går fortare att tömma ett batteri än att ladda det.

så med en laddare på en halv ampere så skulle det i teorin ta 140 timmar.

borträknat från förluster mm.

Sedan så finns det olika typer av batterier, i bilar sitter det Startbatterier som är konstruerade för snabba och höga urladdningar som startmotorer upp till 100 A och över det. som sedan laddas med en generator på typ 55 A. sedan så finns det förbrukningsbatterier eller fritidsbatterier, som sitter bla. i husvagnar anpassade för långa men mindre strömuttag och längre och mindre laddningar.. oj det blev mycket detta , hopas att det är till någon hjälp

mvh

Johnny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med andra ord går det bra?

Rekomenberar du det?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laddningsströmmen från en batteriladdare sjunker i takt med att batterispänningen ökar. Laddaren måste kunna ge tillräckligt med ström även när batteriet börjar bli fulladdat annars blir det aldrig helt fullt och då tar det skada.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffade en CTEK Multi XS 3600 från Mikro för några vekor sedan. Lite dyarar än en valig laddare. Jag gav 590 kronor för den. På Mekonomen var priset en hundring dyrar när jag kollade. CTEK laddaren  har automatisk trestegsladdning så när batteriet är fullladat övergår laddare till pulsladdning vid behov.   Ingen risk för överladdning eller förstörda batterier. Självklart måste man kolla vätskenivån någon gång.  (Jag hoppas allt funkar som det ska men det märker man väl när säsongen börjar.) Min laddare skall enligt bruksanvisningen klara 120 Ah batterier men i praktiken är kanske ca 90 Ah mer rimligt att tro på.  Men CTEK har flera större modeller som klarar större paket men då blir det lite dyrara. 

 

/Nicce

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Min uppfattning, grundad på egen erfarenhet, är att batterier under vinterhalvåret skall förvaras i kallt utrymme, gärna ombord. Förutsättningen är att de är fyllda och fullt laddade när kylan sätter in. Då brukar de vara i toppskick när våren kommer och det är dags att mala igång...

Har tre hopkopplade 75:or ombord, och installerade för några år sedan en laddare modell CTEK MULTI XS 7000. Allt har fungerat imponerande bra!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man verkligen inte vet hur många Amper batteriet är på, vad gör man då?

Det står inte någonstans, batteriet kommer från biltema, det är de enda jag vet, artikelnummret är smama som för alla baterier, så de hjälper inte.

 

Hjälp! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då mäter du batteriet. Längd x Bredd x Höjd sen tittar du i katalogen efter det batteri som passar bäst in på måtten. Sen vet du UNGEFÄR hur stort batteriet är. Om det sedan har några år på nacken kan du ju halvera kapaciteten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Använder nu Ctek-laddare för tredje året. Fungerar alldeles utmärkt!

SAS

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...