Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
duoplast

Kopplings-schema till elcentral för landström med jordfelsbrytare

Rekommendera Poster

Jag har fått en massa elkomponenter.Jag undrar om det finns någon som har ett kopplings-schema till elcentral för landström med jordfelsbrytare och två uttag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Om du inte har kännedom om den kopplingen utan Schema , så bör du nog lämna bort jobbet till någon som är elkunnig, den typen av arbeten får ej utföras av vem som helst

//Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad exakt behöver du veta?

 

Det är inte värre än att koppla 220V hemma. Det viktigaste att ha i åtanke är att du måste avsäkra båda ledarna. Hemma säkrar man på fasen, men på båten vet du inte vad som är fas och nolla, därför kopplar du ihop två automatsäkringar mekaniskt (så att den ena även bryter den andra) och kopplar den ena till nollan och den andra till fasen. Kolla på en båttillbehörsfirma så förstår du vad jag menar.

 

Men som föregående talare antyder. Vet du inte skillnad mellan fas, nolla och jordledare, och förstår vikten av att skilja landströmmens jord från båtens jord, så lämna jobbet till en fackman. Det är inte heller trivialt hur jordfelsbrytaren skall kopplas in. För att spara pengar kan du ju dra all ledning själv, men lämna inkopplingen till fackmannen. Ledningar skall dras i VP-rör.

 

Mvh

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

värt att tänka på är att en poliga automatsäkringar inte är gjorda för att koppla i hop med en bygel i mellan, utan  man ska använda 2-poliga automater som redan är ihopbyggda internt.

Man skall vara 100% säker på vad man gör när det gäller att koppla 230V.

har man otur så gör man bara fel en gång....

/Johnny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det handlar inte enbart om att koppla elen på ett riktigt och säkert sätt.

En stor risk är att jordningen blir fel, vilket kan orsaka kraftig

galvanisk ström. Inte minst om annan felkopplad båt finns vid samma brygga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med jordning blir oftast fel EFTER installationen. All landjord skall vara galvaniskt skild från båtens jord (som ofta är samma som batteriminus). Och det är enkelt att koppla, se bara till landjorden aldrig kommer i kontakt med båtens jord.

 

Problem uppstår främst efter landströmmen är installerad, när batteriladdare och varmvattenberedare skall kopplas in.

 

Batteriladdaren skall galvaniskt skilja på batteriminus och landströmsjord. Det finns skräckexempel då batteriladdare har haft tillverkningsfel och drev/propeller har ätits upp på en säsong.

 

Vad gäller varmvattenberedare så skall 220V-värmepatronen vara inkopplad endast då den används, annars så skall den kopplas ur (läs: drag ur stickproppen!). Annars får man en krets mellan landströmsjord och motorns kylvattenkrets (=motorblocket), som ju är kopplat till batteriminus på de flesta installationenr.

 

Men båda de sistnämnda riskmomenten har inget med installation av landström att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Lite vett och sans i debatten.

 

220V var det länge sedan det var i väguttaget.

Du kopplar inte 220V, du gör en fast installation som du sedan spänningssätter.

Du skriver inte värre än att koppla hemma men det enda du får göra hemma är att byta delar, t.ex. uttag eller kabel, inte göra en nyinstallation.

 

Det man gör är en starkströmsinstallation, OBS inte spänningsrelaterat, som ska göras av en behörig fackman.

 

Ta inte för lätt på elinstallationer.

 

/Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fackmän i all ära, men jag har hittills inte träffat på en enda fackman som har gjort sitt jobb korrekt. Och det oavsett om det handlar om elektriker, snickare, bilmekaniker, målare, mfl.

 

Kanske är jag pedant, vad vet jag, men jag vill ha valuta för pengarna. Det får jag inte när jag anlitar fackmän. Istället sker en kvalitetsdegradering OCH en kostnadsexplosion eftersom jag helt plötsligt skall bistå staten med momsintäkter, betala fackmannens arbetsgivaravgifter, pension, sjukförsäkring osv. Jag vill ju bara installera ett eluttag, inte bli biståndsgivare till fan och hans moster!

 

Ursäkta min trötthet över att leva i en socialiststat. I princip har du helt rätt om vad man får och inte får installera. Men jag gissar att en stor mängd installationer sker i gråzonen där man kan, men inte får. Att då dela på installationsjobbet, tex genom att man själv drar kablaget i båten (vilket förmodligen är det mest tidsödande arbetet) och överlåter resten till fackmannen, kan ju vara en vettig kompromiss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Concensus

Visst har du delvis rätt i det du skriver, och visst finns det många människor som är oerhört kunniga innom de mest skiftande yrkesområde - MEN - om man ställer frågan som Duoplast gjorde, så skulle då i alla fall inte jag villja lämna anvisningar, via ett diskutionsforum på internet, om hur han kopplar ihop grejer som han fått.

Jag är själv elekriker sen slutet på 60-talet och har allmän behörighet.

Det finns naturligtvis arbetesuppgifter i ett fall som detta som man kan göra själv.

Jag skulle rekomendera att Duoplast anliter en elinstallatör för arbetet, och kommer överens med honom vad Duoplast kan göra själv, tex håltagning, kabeldragning ev motering av komponenter och överlåta åt fackmannen att göra själva kopplingsarbetet.

230-volt är inte att leka med, speciellt inte i båtar, av många orsaker.

Även en 12 V anläggning med stor batterikapacitet kan förorsaka en hel del skador.

SvenBertil


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Jag håller med om det mesta som sagts ovan men enligt Magnus Sterky som skrivt elboken för båtar är det faktiskt tillåtet att göra en 230 V installation ombord själv. Så var det inte tidigare men när vi gick med i EU antog vi EU-regler och då blev det tillåtet. Enligt samma bok håller naturligtvis sjöfartsverket på och försöker täppa till detta hål ! MVH, Johan http://www.toan.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kellander

Det spelar väl ingen roll vad som är tillåtet eller inte tillåtet om man själv DÖR på kuppen. Ännu värre är det väl om någon annan dör för att jag gjort något, som jag inte har en aning om hur det egentligen slulle ha varit gjort.

En människa klarar att få 30 milli Apere genom kroppen. En landströmsanläggning är ofta säkrat 10 A. Långa ledningar mm kan göra att utlösningsvillkoret inte uppfylls.

Jag hade en gång en arbetsgivare som ofta sa; Pojkar, det gör inget om det ni gör inte fungerar - det kan jag alltid ordna, Men se till att är riktigt jordat - för är det inte det så är det, inte säkert att jag kan ordna följderna.

SvenBertil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det finns en lösning för att på ett säkert och lagligt sätt själv kunna installera landström i båten. Ladac har tagit fram ett komplett plugg in system för båtar med landström, batteriladdare, galvanisk isolator och alla anslutningar som behövs. Säkert inte det billigaste alternativet, men du kan göra det själv och slippa anlita någon installatör som tvingas betala massa avgifter till socialiststaten.

 

http://www.ladac.se/webb/default.htm

 

Mvh

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stopp och belägg!

 

CE-godkända båtar enligt EU:s fritidsbåtsregler sakll följa dessa två normer:

SS-EN ISO 13297 (Växelströmsinstallationer i fritidsbåtar) samt SS-EN ISO 10133 (Likströmsinstallationer i fritidsbåtar) samt de definitioner som finns där.

 

I samband med dessa nya regler krävs inte längre en elektriker med svensk behörighet för växelströmsinstallationen. Ej heller är elinspektionen överhöghet, utan Sjöfartsverket.

 

Däremot framgår av dessa normer, samt ett förtydligande som Sjöfartsverket har givit med anledning av viss osäkerhet i texterna, att om man inte har en isolertransformator så SKALL ALLTID skyddsjorden anslutas i någonting metalliskt på båten med tillräcklig yta i vattnet. Inga undantag.

 

Detta innebär att den installationsskiss som visas på http://www.ladac.se/webb/contents/pdf/PaketpriserLADIXbåt-2.pdf

är olaglig, såvida man inte gör en särskild sådan anslutning av skyddsjorden (vilket skissen inte visar men som finns beskriven på ett annat ställe på deras hemsida). Eller att landströmscentralen har en isolertransformator.

 

OBS: om du som redare-kapten har en olaglig installation ombord ställs du till ansvar för alla skador som den kan orsaka, och det kan i värsta fall handla om saker som vållande till annans död, allmänfarlig vårdslöshet etc. Numera finns alltså inget att gömma sig bakom längre....

 

Att dessa bestämmelser är utformade på ett sätt som leder till att man får välja mellan troliga korrosionsproblem, isolertransformator eller en olaglig installation kan man tycka är olyckligt. Men att påtala det hela kan kanske påverka reglerna på lite sikt.

 

/Magnus

www.batteknik.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte ha en olaglig elinstallation ombord för att ställas till ansvar.

Du är som anläggningsägare ansvarig för att ingen kommer till skada beroende på din elinstallation. Sen kan den vara helt riktigt utförd från början.

 

Du upprepar det här med jordning till vatten hela tiden Magnus. Hur ska man bära sig åt om man har en plastbåt där du inte har sjöjord tillgänglig. Jag har aldrig upplevt att någon har monterat en utvändig jordplatta.

 

Det är ju trots allt farligt att dra in jord i en ojrdad miljö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Det är ju inte jag som förespråkar detta med jordningen, jag pekar bara ut det som de aktuella normerna stipulerar.

Personligen skulle jag föredra om de norm- och regelskrivande instanserna kunde ändra så att t.ex. två jordfelsbrytare i serie skulle innebära att man helt slopade skyddsjord ombord, och kanske då av typ 10mA.

Jorden finns ju i båten oavsett den gröngula skyddsjorden, via propeller/drev, motor, minus 12V, (om man inte inför tvåpolig motorbrytare), så en isolerad miljö har man ändå inte i båten.  

En separat jordplatta i aktern där det ändå är turbulent strömning (för seglare) är nog den minst smärtsamma metoden att uppfylla bestämmelserna idag, för den kan lättare bytas eller rengöras vid behov än propeller eller köl.

Men det leder lite för långt att på internetforum föra fram allting, det var därför boken kom till.

www.batteknik.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte alls säkert att jorden finns i båten. I min förra båt fanns endast jord på den på propelleraxeln efter den isolerande flexkoppling som satt där. Att det fanns batteriminus på motorn betydde inte att den var jordad.

 

Vad skall du med dubbla jordfelsbrytare till, det räcker ju med en enkel i alla andra sammanhang.

 

Sen är det ju så med bestämmelser att dum gör som dum tycker. Det går ju fortfarande utmärkt att få en helt säker elinstallation i en båt utan att jorda till sjön.

 

Om alla skulle följa alla bestämmelser skulle vi snart vara sossar hela bunten. Fram för civil olydnad, dock utan att sätta andra människors säkerhet på spel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu avsåg inte mina kommentarer en speciell båt, din t.ex., med isolerande axelkoppling. 

 

Och den handlar heller inte om alla de tekniskt bra och säkra sätt som kan finnas utan om vad gällande regler dessvärre leder till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag är övertygad om att Seawolf med sin gedigna kunskap har rätt om vad som är lagligt eller inte. Men jag är personligen övertygad om att det är säkrare om amatörer som själv vill installera ett landstöms system använder färdiga komponenter typ LADAC jämfört med att pilla ihop något själv. Dessutom har de ju även isolertransformator att köpa till så då borde väl det vaea ok. Eller har jag missuppfattat det helt?

 

Mvh

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För undvikande av missförstånd, LADACS prylar är säkert bra, och de HAR en anvisning om jorningskravet. Men det är dessvärre inte utritat på deras hopkopplingsschema, vilket lätt förleder ej pålästa användare att installera det hela på just ett olagligt sätt.

 

www.batteknik.se

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det finns en jordfelsbrytare med i bilden så är inkopplingen faktiskt godkänd. Då behöver man inte ansluta jordningen till mettal under båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde en djupdykning i olika bestämmelser. Länk till inlägg här. Tycker inte det är sådär tvärsäkert att man MÅSTE jorda inkommande landströms skyddsjord i motor och drev.

 

12V minus och skyddsjord på eventuell 220V inverter installerad i båten är däremot bra att jorda.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...