Gäst Postad 6 Februari , 2006 Tror inte de orkar förklara att det finns en annan orsak till varför man undviker detta och det är igentligen inget för detta forum och den frågeställningen som var aktuell, och här gällde det en båt eller?? Inte problem med tjuvström som kan få de saker på 12v att brännas om någon gör starförsök utan att huvudbrytarn är på mm som kan hända om den som kopplar inte riktigt vet vad den göroch glömmer några relän. Sen är det också så att på tungsidan tillverkar en elen till chassit, karossleverantören sätter dit sin el och en tredje leverantör till övrigutrustning, på bussar kan ex ha upp till tre olika grund system beroende på vilket märke det är. Att man skulle knäcka batterierna med lite snedbelastning på halva banken med 3-4 amps vid några tillfällen när man vill ha ut 12 v på en 24 bank låter otroligt. Men här var det frågan om ett enkelt el tips till en båt. Förhållandet nu det omvända man ville ha ut 24 v och då tas strömmen genom hela banken därav blir det minimal snebelastning. Men hade någon kommit in hos mig och frågat så hade jag också försäkerhets skull svarat som volvo gjorde, man vet ju aldrig vilka kunskaper frågeställaren har. Så nog om detta jag håller med de övriga för säkerhets skull, kör med tipsen om Jula , biltema, relä , databoxar mmm lycka till och kom ihåg friskt kopplat hälften brunnet eller vad man nu brukar säga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 6 Februari , 2006 Ett kort uttag på ena banken (12V) på en lastbil, med motorn igång tror inte jag heller gör så mycket. Däremot en kontinuerlig last som kan dra ur en hel del är jag tveksam till att det är så bra! En annan fundering på nikitalord:s ide... Om man seriekopplar ett extra 12V batteri med det övriga så visst, du får 24 Volt. Men när du inte använder det sitter det ju i änden på slingan (serien, och där kan det aldrig bli nån utjämning! Om du inte kopplar om batteriet så det blir paralellkopplat när det ska laddas förstås! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 6 Februari , 2006 jag lägger ner, orkar inte tjafsa /F Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 6 Februari , 2006 Till Ralle Men när du inte använder det sitter det ju i änden på slingan (serien, och där kan det aldrig bli nån utjämning! Delvis rätt tänkt, men när det inte används så flyter ändå laddning över genom cellernas utjämningsprincip, ex ta en batteribank och släng dit ett batteri med en kass cell dvs en som har lägre specifik syre vikt än de övriga låt detta stå ett dygn och du kommer märka att alla övriga celler i de andra batterierna nu har tappatsyre vikt dvs laddning. Därför är det viktigt att man kollar om man har fordon med större bank att inget batteri har en dålig cell för då kommer detta påverka alla de andra. Men detta bör väl allt båt folk veta och en syreviktsmätare kostar väl ca 30 spänn så det är väl en självskriven investering , och något som alla kollar vid service så man inte blir sittande på sjön utan strömming efter någon övernattning. I övrigt så var det ju tänkt att han som startade diskutionen skulle behålla 12v generatorn och den ska klara av att hålla första batteriet fullladat så någon större snedbelastning mitt i banken bör det inte bli, värre hade det så klart varit om det varit 24 volts laddning och de mesta amperen uttaget man behövde var på 12 volts delen, förväxla detta nu inte detta resonemang med en liten radio på en lastbil eller buss som är säkrad på några amp på en 12 volts slinga. Hoppas nu att allt löser sig med den lilla extrautrustningen, i annat fall har ELFA riktigt dyra lösningar bara att beställa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 7 Februari , 2006 Säger du det så... Jag tror ändå mer på resonemanget från Fredrik_J. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser