Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
errol

Hur får jag 24 volt ombord.

Rekommendera Poster

Jag har har 12 volts system på min båt men skulle behöva 24 till lite extra utrustning som jag ska montera. Hur gör jag enklast för att fixa detta? Finns det någon omvandlare av ngt slag som kanske skulle fungera?

Tacksam för tips.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på effekten, men det finns datoromvandlare på tex Jula (nr924-234) osv.

12V in och valbart tex 15-18-24V ut. Har en som orkar 3.5A. Har provat på en gammal Supercool-kyl några h, och det funkar. Kostar från nån hundring.

//Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret men jag tror tyvärr inte att den orkar med. Jag ska köra 2st linjärmotorer med 24 volt vet inte hur mycket dom tar men troligen mer än 3,5.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall kanske förtydliga ovanstående. Två 12 volts batterier som kopplas seriellt!

 

Ha de!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...ja annars blir det ju inte 24V. Går bra med 4st 6V också...

Ett mellanting kan vara att tillfäligt koppla om befintliga batterier till 24V för att driva vad det nu är. Lite pyssel, men det blir det nog i vilket fall som helst. Har du grepp om effekten?

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag har inte koll på vilken effekt det är men jag ska kolla upp det.

Jag vill inte ha 24 volt i övrigt utan bara till dessa motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går att lösa med två paralellkopplade 12 volts batterier, som med hjälp av ett antal reläer kopplas om när du ska använda dessa motorer så de blir seriekopplade.

Jag hade så i en bil för många år sen...

Ha två reläer slutna normalt så de är paralellkopplade, och laddas med övriga batterier. Vid tillslag slås i stället ett par andra reläer till, som i stället seriekopplar batterierna, samt kopplar in motorerna, och om man vill även kopplar från övriga elsystemet, eller har man det kvar, men då får bara ett batteri laddning så länge motorerna är inkopplade.

 

Kanske blev lite rörigt, men jag hoppas du förstår hur det är tänkt i alla fall...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm lite rörigt blev det men jag förstår i det stora hela.

Tack för svaret. Tänkte kolla med en bil el firma om dom har någon bra lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 Om det är så att du behöver 24 volten med högt effektuttag endast en kort stund, så kan du använda en omvandlare 12/24 v till att ladda ett 24 V batteri (alt. 2 seriekopplade 12V typ MC batteri) då fungerar batteriet strömackumulator och du kan ta ut mera ström under en kortare period.

 

/Johnny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En väldigt enkel variant är ju att prova att köra motorerna på 12V. Förlorar naturligtvis fart och effekt, men vi vet ju fortfarande inte vad det är...

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, vad dom ska vara till och hur mycket ström det kommer att gå åt måste man nog veta för att kunna ge bra tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Har kollat lite och dom verkar dra ca 10A per styck. Jag ska ha dom till att fälla min targabåge eftersom jag måste passera några låga broar flera gånger varje gång jag ska ut från min hemma hamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enklaste är att hitta en omvandlare som grejar minst 20 A, funkar ju då det endast är tillfälliga körningar, men om man hittar en sån vet jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drar säkert det dubbla momentant när det tar stopp, är det inga finesser inblandade så prova direkt på 12V, funkar utmärkt till tex torkarmotorer och drivmotorer till hydraulik...

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska testa med 12V, hoppas att det funkar. Tack för alla tips.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom här har det mesta för att lösa ditt problem!!   smiley-smile.gif\

 

www.svebry.se

 

Svebry Electronics AB

Norregårdsvägen 9

541 34 Skövde

tel: 0500 - 48 00 40 / 48 43 01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte riktigt vad det är för motorer, jag fick dom på jobbet eftersom dom blivit över efter en ombygggnation. Dom är av märket LINAK.

Jag har provat med 12 volt nu och det verkar fungera. Dock med reducerad fart och troligen lite svagare. Men jag ska kolla hur starka dom är och kanske att det räcker. Så tillsvidare så är väl problemet löst. Återkommer om det inte funkar. Tack för alla förslag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vettig läsning för alla som funderar på att dra el i båten.

 

http://www.comoy.com/manuals/12volthandbook.pdf

 

Även jag är på G att skaffa annat volttal i båten, men jag ska ha 12v istället för 24v. Driver trimpla, hydraulpump till jet, lanternor, ankarspel med mera som är lite mera heavy med 24v. Restrerande 12 förbrukare kommer att kopplas till ett helt separat 12v system med en egen batteribank och generator.

 

På detta sätt får jag också ordentlig redundans. Monteras skall också en 1000w elverk för dom få 220 prylar man kan tänkas vilja ha ombord. Då har jag 3 system och kommer aldrig vara utan ström. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att aldrig bli utan ström låter ju inte helt fel. Jag funderar också på att skaffa mig ett elverk. Hur stort behöver man. Blir mest till att se lite tv driva stereo,data och andra grejer när man inte kör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara att räkna ihop förbrukningen på de grejer du tänker ha igång samtidigt... Motorer drar mycket i startögonblicket, kan krångla!

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Lägg dit ett extra 12v batteri som seriekopplas. Laddningen låter du vara kvar som 12v på första bateriet det andra får laddning genom utjämningsprincipen dvs en stömkälla med olika laddning i cellerna dvs det som uppstår när du laddar första battriet kommer självmat att flytta över laddningen till de övriga cellerna.  på batteri no.2 tar du självklart ut 24 volten, så här löser man 6/12/24 volts problem på allt från veteranbilar till tunga fordon. Har även sett större båtar med 48v bankar där man som underhållsladdning kört med vanlig liten 12v generator. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att tappa olika spänningar ur en rad med batterier, är ett bra sätt att förkorta livslängden på dessa! Tex en 12V radio på ena batteriet i en 24V lastbil=0 batteri-garanti. Knappast något som används idag av seriösa byggare. Rätta mig om jag har fel.

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man har 2 batterier i serie och droppar 12v från det ena och 24v från båda, så kommer det batteriet som får jobba med 12v att halvera livslägden, man måste ha en lastbalansering. Det går att ladda baterierna med 12v men det tar lite mer tid

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Om jag förstod det rätt så skulle det primära systemet vara 12v och lite extra utrustning på 24v då blir det inga problem med förkortad livslängd.

ang teorierna med att knäcka lastbilsbatterier där varje batteri i banken är på mer än 200amp per 12 voltsenhet att dessa skulle skadas av att det blev obalans med en liten radio som kanske drar någon enstaka amp faller på sin egen orimlighet, cellerna i batterier är i serie och som alla vet så får sista cellen alltid högst belastning, tror ni inte på det så mät syrevikten i ett bateri ni kasserat till 90% är det sista cellen som är kass dvs den närmst plus.  Till de som inte tror att mitt trix har funnits i bilar tidigare kan ju gå och titta på ett batteri till en gammal folkvagn vad hittar ni då jo en liten extra pol för 6 v denna är bara nerstuken i syran. 

Men den som vill skaffa sig ytterligare möjliga framtida felkällor kan ju säkert bygga ihop någon omvandlare och slänga dit lite extra komponenter.

 

Men frågan var ju hur man på enklast sätt kunde fixa 24v inte dvs inte det dyraste.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Ytterligare en fördel med dubbla batterier för att få 24v kan ju ha en du har alltid ett extra batteri och när du ligger utan laddning så sätt en brytare och du har alltid ett fulladat startbatteri,   ang ojämnbelastning om jag minns rätt så har väl merca skåpen använt 12 24 volt länge ett kraftigt tillslagsrelä sitter under förarstolen och kopplar om spänningen vid start. ang nedtryckt i syran så var dessa poler av bly med flatstift fäste nedtryckt så de låg i kläm mot elementen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvo dömmer direkt ut dylik montering. Märks skillnad direkt.

Men vad vet dom... Billigt? Ett batteripar till lastbil kostar ju bara 5-6000:-

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...