Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
Musashi

Vattenjet från skoter i en liten sportbåt?

Rekommendera Poster

Det är läge att skaffa ny motor till min lilla båt - 4.0x1.6 m platt

Jag har en tokig fundering som jag tänkte testa på er som har erfarenhet av vattenjet.

1. Köpa en vattenskoter för ca 25-30 kkr. En snabb sökning visar att man lätt får en fungerande skoter med ca 650cc och 90 hp.

2. Bygga om min båt så att motor och jetaggregat får plats

Är jag helt ute och cyklar eller är det möjligt att få en rolig båt med inombordare och jetdrift? Vilka för och nackdelar finns med ett sådant projekt? Vad ska jag tänka på? Hur är det med backmöjligheter/backslag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul projekt, keep up the good work. Funkar kanske på en sån liten båt. Drivpaketet tar ju inte stor plats. Låt oss få veta om du provar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag krokar på här med några funderingar runt detta ämne :

Hur stort är ett sådant aggregat, och vad väger det ?

Luuq

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en fundering på något liknande projekt men jag skulle hellst vilja ha en riktig liten jet av modellen Hamilton Alamarin eller något annat liknande. Men eftersom det finns en hel del skrotfärdiga vattenskotrar så kan man meka ihop en hel del roliga leksaker...men OBS det är en leksak inget för dom stora haven :)

Kul länk jag hittade för något år sedan då jag forskade mera i just detta ämne.

http://www.glen-l.com/jetski/jetjon-index.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kommer att bli ännu mera intressant när alla Seedoo båtar börja komma som skrot, då kan man mecka ihop en riktigt rolig båt med dom jet paketen. Frågan är bara hur länge plast jetarna i scootrar och mindre lekbåtar håller. JAg har själv ingen erfarenhet av dessa alls, men kanske kan skaffa mig med lite mera hands on i framtiden :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...