Gulan 0 Postad 31 Januari , 2006 Eller hur man lyckas baxa 35 kg Hovawart och 2 6 kilos taxar ombord på en snipa????????? Vi har inte genomfört jungfruturen ännu. Vi grubblar fortfarande över hur i hela fridens mnamn vi skall få jyckarna av och på båten när vi kommer till en naturhamn?? Landgång, säger de erfarna förståss:-) Självklart skall våra ständiga föleslagare vara med även på sjön- på ett eller annat sätt skall det väl gå. Jag vill gärna höra lite om hur ni alla med hund har det på sjön. jag lovar att bjuda på alla ofrivilliga doppen som husse kommer att få när han skall mota upp 35 kg ovillig hund på båten. Ja, hur kunde det bli så här att vi bestämde att prova båtlivet i sommar i stället för trygga, säkra husvagnslivet:-) Kära ni hundägare- berätta! går det ihop sig att ha hund och båt. Hälsningar Birgitta med Gulan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Helma 0 Postad 31 Januari , 2006 Hej! Det kommer säkert att gå jätte bra. Om hundarna bara gillar vatten och man kan välja vikar lite efter hur det är att komma nära land blir det nog inga problem.Kanske har dom möjlighet att hoppa ner på badbryggan o simma iland därifrån? Detta går ju bra soliga dagar men är kanske inte lika kul att få ombord en blöt hund en dag i regn o rusk, en Hovawart har ju lite päls.... Själva har vi visserligen bara 10 kg spaniel som älskar att vara på sjön. Det är ett rent nöje att ha henne med. Hon älskar verkligen båtliv. Lycka till o det skulle vara roligt att ta del av hur det går för er! Hälsningar Eva Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stefan077 1 Postad 31 Januari , 2006 Vi har bara en Bordercollie. Han älskar att bada så han får hjälp av mig att komma upp på badbryggan. ( räkna med en del rivsår )Annars borde det gå bra med en jolle.Vi har lärt våran hund att när det är dags att lägga till så går han in i förpiken och lägger sig. Då slipper han vara i vägen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasS 0 Postad 31 Januari , 2006 Det ska nog gå bra! Själv baxar man runt på 55 kg blandras, det går bra om man bara kommer in med stäven. I land tar han sig själv, ombord brukar jag hjälpa till genom att lyfta upp frambenen o därefter en hjälpande hand under baken! Gjorde faktiskt en landgång enligt tips från Sjöman Öhman i Båtnytt, men den har aldrig blivit använd. Lycka till! //Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 31 Januari , 2006 Tax vet jag av erfarenhet att det går bra med på sjön. Han hoppar själv iland och ombord om inte avståndet är för långt. Han väger visserligen bara 3 Kg. på bilden, men nu 3,5 år senare är han ombord långt före mig. Lycka till /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M_Bergqvist 0 Postad 31 Januari , 2006 Hade med min Ariedaleterrier på 26kg ut en sommar på familjens dåvarande båt, en Saga27, vi tog honom upp och ner genom däcksluckan ner till förruffen. Han lärde sig det rätt bra tillslut. Men ibland fick han gå (eller sprattla nervöst) via skarndäck, vilket han tyckte var mindre trevligt. Sedan var det bara att kliva av båten och lyfta av honom. Men med 35kg får du hålla tungan rätt i mun om det sprätter till i vovven! /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 1 Februari , 2006 Har en Schabrador på 45 kg i en liten Flipper 510 HT Inga problem! Nu älskar han vatten, och älskar att åka båt, vilket kanske gör sitt till... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gulan 0 Postad 1 Februari , 2006 Jotack nog älskar två tredjedelar av hundbeståndet vatten alltid:-) Men vi har ju ett litet problem förenat med mycket badande. FÄSTINGMEDLET försvinner vid upprepade bad och de där små otäckingarna är ju allra farligast i skärgården( Trosa)! så här gäller det att i möjligaste mån avstyra baden. De små får Expot i macken men den stora har ett scaliborhalsband på sig. detta utsöndrar ju pö om pö sin verksamma substans och det tar tid att återställa verkan om hunden badat bort allt. Expot är så dyrt så det har man inte råd att dutta på en gång i veckan och jag är osäker på om det är särskilt nyttigt att dutta på ofta. Hur klarar ni er från fästingar på hundarna? Birgitta/Gulan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 1 Februari , 2006 vi har också skaffat jycke nyss och Diesel som han heter hade sin premiär i helgen som va... dock åkte vi ingenstans men vi startade motorn osv. det gick bra. han blev lite rädd precis när motorn starta men efter ett tag hade han glömt av det.. sen va det rätt kallt när vi var där så han va inte så jätte pigg på att va där.. :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Helma 0 Postad 1 Februari , 2006 Ja då blir det inte så lätt....för våran del skulle det vara en omöjlighet att avstyra badandet när vi är ute med båten! Själv är jag ingen vän av dom här fästingmedlen men med en hund som dessutom till större delen är vit är det lite lättare att hålla koll i pälsen efter dom otäckingarna. Oroar mej mer för algblomning och att hon kan få i sig . Finns det inga halsband som är avtagbara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gulan 0 Postad 1 Februari , 2006 Jo, halsbandet går att ta av men problemet är att det tar några dagar innan huden återfått sitt skydd efter upprepade bad och då är jycken utan fästingskydd. Våra hundar är , gul svart röd så det är spridning på kulören och den stora gula är ju jobbigast att kolla igenom. Taxarna är relöativt lättkontrollerade. Till Gedda- vad är Diesel för sort? Hoppas ni inte har bensinmotor när hunden heter Diesel- då blir det fel:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Helma 0 Postad 1 Februari , 2006 Oooops....läste fort som vanligt, det hade du ju redan skrivit att det var konsekvensen av badandet att effekten försvann. Inte att det var problem att ta av halsbandet! Tyvärr kan jag inte få till några smilies på min dator, isåfall hade det suttit en glad gubbe här! Hälsningar Eva Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gulan 0 Postad 1 Februari , 2006 Så här kan det se ut från land:-) När jag såg alla fina båt och vattenbilderna så fick jag lust att skicka n hundbild fast utan båt. det är Gulans och vovvarnas husse som tittar ut över Trondheimsfjorden. I Norge behöver man minsann inga fästingmedel, det kanske är likadant på västkusten? Hälsningar Birgitta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 1 Februari , 2006 jodå på bästkusten behövs fästingmedel.. Diesel är en Shetland Sheepdog Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gulan 0 Postad 1 Februari , 2006 Du milde så sööt! Birgitta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 1 Februari , 2006 Hej! Min erfarenhet är att effekten av halsbandet inte avtar vid bad i hav och sjö, utan bara om hunden badas med schampo. Min Rómeo hade inte en enda fästing i fjol trots massor av fästingar på andra jyckar runt oss, och vi är ute väldigt mycket i fästingområden (ni har väl vaccinerat er?) Vad jag kan se så har ni rufflucka på er snipa. Då är det nog inga problem. Hundarna kommer att älska båten och göra allt för att vara först ombord. Och det är otroligt vad snabbt de lär sig att balansera på smala skarndäck. Ta med er en plywoodskiva som är ett par tre decimeter bred och kanske 1,5 meter lång och lägg från fören mot en klippa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hk1971j 2 Postad 2 Februari , 2006 Va, åka båt.. näääää jag vill ligga i soffan och zappa... Vår hund Leia, 6 månader. Finnsk Lapphund. Premiär m.a.o till våren för henne i båten. Skall kolla flytväst på båtmässan i GBG till helgen. /Hans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riwallen 1 Postad 2 Februari , 2006 Min kära mor har vovve på stålskutan sin. Det går alldels utmäsrkt men visst är det lite stökigt och bökigt speciellt om som i detta fall när hunden börjar bli till våren. Det största problemet är att vovven inte kan simma. Hon har trillat i några gånger när hon haft för bråttom och halkat när hon ska ombord. Väder runt på rygg med benen på ryggen och sjunker som en sten. Har fått dyka och hämte henne ett par gånger. Så nu får hon inte springa runt utan flytväst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 2 Februari , 2006 vad gäller fästingar så är det ett bekymmer, håller också till runt Trosa trakten. Problemet är bara att avstyra bad när vi är på sjön är bara att glömma! Han älskar vatten, och så fort vi kommer mot land så väntar han bara på klartecken så är han i vattnet! Man kan ju inte vägra hunden det bästa han vet! Så ett problem är det allt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 2 Februari , 2006 Tjenare! ska kika på en liten flytväst till vovven jag med. är väl bara att hoppas på att han tycker om den.. men det blir väl en vane sak? hur reagerar era hundar när ni får på dom en flytväst?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gulan 0 Postad 2 Februari , 2006 Ja, hur mina reagerar har jag ingen aning om men dom blir allt så illa tvugna att fina sig i det ändå. Det finns inget förhandlingsutrymme:-). Flytväst på när man lämnar bryggan och flytväst av när man lägger till. Jag har till och med planerat uppkoppling om det är nödvändigt! Tack å lov så har vi en motorbåt som vänder snabbt om någon drullar i men då kan det vara bekvämt att ha ett koppel att hala in. jag har hittat snygga textilkoppel i glada färger som flyter bra:-)(på Ö jag hade en schäfertik för många år sedan som jag fick lära att simma. vi hade simlektioner i sjön. Hon sjönk som en båt, med aktern först och det sista man såg var ett huvud och två sparkande framben som försvann. Hon lärde sig sedemera att hjälpligt simma men hon blev aldrig någon duktig simmare. Birgitta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stefan077 1 Postad 2 Februari , 2006 Vår hund har alltid flytväst på sjön. Han blir alldeles till sig när vi tar fram den. Det finns ett handtag på flytvästen som man kan lyfta upp hunden i värsta fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stefan077 1 Postad 2 Februari , 2006 NÄSTAN ALLTID! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rock 0 Postad 2 Februari , 2006 Hejsan ! Jag hadde med mig min hund på min segelbåt en vecka i sommras o hadde inga större problem att få honom av o på båten . Han är en 35kg blandras (shäfer,labrador,bordercollie) på 4år som inte gillar att bli buren men jag lyckades att få honom att hoppa på o av via pulpit . Det gick jättebra i gästhamnar med riktiga bryggor men var lite värre i naturhamnar där det inte fanns bryggor , det blir ju ett högre hopp om bryggor saknas så han tvekade lite . När vi seglade så var han ute i sittbrunn med mig för det mesta , han vart lite orolig när det vart stora vågor så då gick han in o la sig i en av stick-kojerna . Beträffande flytväst så köpte jag en på Hjertmans som hadde lyfthandtag , kan vara bra om han trillar i . Han protesterar inte alls mot att ha flytvästen på sig . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lejonet 0 Postad 2 Februari , 2006 hejsan bara man tar det lungt och stilla och har godis i fickan och kanske nåt ännu godare i ruffen jag hade en Leonbergertik på 65 kg (torrvikt) *s* som älskade båtlivet och framför allt att bada, inga problem att gå på smala skarndäck och landgångar, men hon vägrade att gå på vetrinärbesiktningsrampen på hundutställningarna :-) När vi var ute på sjön och badade så brukade hon dra jollen med ungarna i det var en härlig syn. lycka till med hundlivet på sjön Mvh Johnny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 2 Februari , 2006 han är ganska liten av sig så han kanske kan väga typ 8 max Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jorjac 0 Postad 2 Februari , 2006 Tjenare. Vi har en springer spaniel som är 7 år och har varit med sen valptiden. Han liksom vi älskar båtlivet. Eftersom han är en stötande och apporterande fågelhund och dessutom från gotland så AVSKYR han att bada(vilken lustig hund).Vi har lärt honom att inte hoppa varken av eller på båten så vi bär eller kastar!!!! av honom.Vi på östkusten har många alternativ att välja när vi lägger till som passar att ta iland en fyrfota vän. För övrigt så tycker vi att halsband mot fästingar är helt oslagbart med många års erfarenhet. Lycka till Ps. Hur stor kan en tax bli? (26 kg)Ds Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gulan 0 Postad 3 Februari , 2006 ja en tax kan bli praktiskt taget hur stor som helst- allt hänger bara på hur mycket man stoppar i dom:-)! Nej, jag hittade bara inte något gångertecken bland mina knappar! Jag tror vi skall prova landgången som våra numer småhundsägande seglarkompisar erbjuder oss. Taxarna tar man ju under armen men den stora är lite otymplig och man vill ju inte riskera ryggskott eller ofrivilliga dopp. Är det ingen som råkat ut för något riktigt dråpligt i samband med hund å båt, berätta i så fall så att vi andra kan förlänga livet med ett gott skratt. Jag lovar att återkomma efter sommaren, troligen har jag massor med malörer att berätta om. Birgitta med Imse(kallad gulan, långt innan vi fick en båt på halsen som redan hette Gulan), Carezzo och Khinouche. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Morgan__2005 0 Postad 3 Februari , 2006 Om man ska var ute så är ju inte en flytväst till enbart ifall hunden rammlar i utan också ett sätt att få upp den i båten med... Min Risen väger ca 45 kg och henne får man ju hjälpa upp med handtaget på ryggen.... Funkar kanon... // Morgan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser