Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
jberg

Erfarenhet av Flipper 717?

Rekommendera Poster

Hej!

Är det någon som har erfarenhet av Flipper 717? Någon som vet exempelvis bränsleförbrukning med AQ205A V6? Hur är det med elsystemet i den? (Hörde någon som varit tvungen att byta elpanel etc.) Andra svagheter?

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flipper har problem med klädseln på dynorna, är dom inte omklädda så kommer det som ett brev på posten ,när som helst !!!

bara en personlig fundering, V6 i en så tung båt ??? Låter anstängt !!

M.a.o  det går åt soppa .

Jag titta själv på 717 innan det blev en SeaRay .Vad jag inte tyckte , för ca 350tkr så var det inte så mycke båt . Stilen på båten var lite Volvo 740 , bra på alla sätt men ändå inte ...

En gammal V8 som jag har fungerar utmärkt , fördelen är att när det går sönder så finns det billiga delar att reparera med , men dom är ju ena riktiga slitvargar dessa GM 8:or . Kommer du över en 717 till ett kanonpris så är det en bra affär , strax under 300 . 

MEN som alltid med båtaffärer , köp med hjärtat , för då kan man slösa både tid och pengar  i massor !

Lycka till

/JSR

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så jättetung är den faktiskt inte, ca 2000 kg. Toppfart ca 30 knop. Det är klart att den inte har samma prestanda som en daycruiser men det är ju mer en familjebåt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. jag köpte en 717c med en 6a i förra sommaren och av det jag hann med att åka, så måste jag säga att motorn räcker gott o väl till.Den planar utan vidare med 5 pers och packning och förbrukningen var förvånansvärt låg, nånstans mellan 1,6-2,0 dist beroende på last.Vad det gäller priset så får man alltid tillbaks pengarna på en båt med Flippers goda rykte. som kuriosa kan jag berätta att förra ägaren gav 45 000kr mindre för båten år 2000 än vad han sålde den för till mig ,och jag betalade inget över pris sett till dagens begärda priser.Alltså kan det även bli en mycket bra affär att köpa en nordisk kvalitets båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Tittade på flera Flipper 717 innan jag växlade in på Flipper 760 för att sedan hamna på en Bella Falcon. Så kan det gå.

Vad jag gillade med 717 var skrovet medan inredningen inte riktigt var i min smak. Jag föredrar tex en toa som man kan gå in i och slipper krypa eller sitta på huk för att komma in.

Den vanligaste 717 är modell C medans jag var ute efter en med dörr om hytten, dvs en modell S.

Min nuvarande Bella Falcon har en VP AQ 205 (som sedan bytte namn till AQ 430 och som är en kapad V8:a). Jag marschade på ca 1,6 l/NM innan tulpanerna slog rot 3.gif\. Lika lätt att hitta reservdelar till 205:an som till V8-orna eftersom det är samma grejer och sitter på en massa båtar.  Tror precis som föregående talare att den räcker gott även om 717 klarar en större motor och högre farter.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...