caxb 0 Postad 29 Januari , 2006 Hej! Har lite funderingar på att köpa en större Grand Banks. De äldre man har råd med har träskrov. Är det någon som har erfarenhet av en större båt (50 fot) med träskrov? Är det mycket underhåll? Hur fungerar det om båten ligger i vattnet året om? Kan man plasta skrovet under vattenlinjen? Hälsningar Cax Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 30 Januari , 2006 Är det mycket underhåll? Om den är i bra skick är den ganska lika att underhålla som en plastbåt, vilket innebär en slipning av all fernissa årligen och ett till två nya lager. Målade ytor kan behandlas mer sällan. Hur fungerar det om båten ligger i vattnet året om? Det är inte att rekommendera - speciellt inte om det är mahogny vi talar om som är frostkänsligt. Dessutom är det svårt att underhålla en båt som ligger i vattnet. Nu vet jag inte hur båten i fråga ser ut, men om den har ett kraftigt skrov av t ex ek á la fiskebåt kan det fungera. Kan man plasta skrovet under vattenlinjen? Plastning av träbåtar brukar refereras till som sista smörjelsen, även om jag vet att bl a Gedda inte håller med mig här ;-). Hursomhelst är det viktigt att träet är torrt, rent och friskt innan plastning. Annars förstör du träet ännu mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 1 Februari , 2006 Det är som peter säger jag delar INTE hans uppfattning om plastning. Att plasta under vattenlinjen endast har jag sett folk som gjort. har dock inte gjort det själv. men om du ändå ska plasta under vatten linjen så varför inte plasta ovanför med? kolla bara så att träet är friskt. är det inte det så byt ut det som är kass.. sen är det bara att plasta för glatta livet. finns en hake bara. det går inte att försäkra en plastad träbåt. men det ska det fanimej bli ändring på nu på mässan.. lycka till med projektet.. själv ska jag plasta min nya båt till sommaren om allt går som det är tänkt. GEDDA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 2 Februari , 2006 En sak som jag helt är överens med Gedda om är att det absolut inte går att plasta ett ruttet skrov, utan om man vill ha en chans att plasten skall sitta så måste skrovet vara rent, torrt och friskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 2 Februari , 2006 Visst går det att plasta rutten båt. Har plastat en rutten eka, blockade bort trät efter härdningen och fick Sveriges första bohuseka i plast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 15 Februari , 2006 Jomen då har du ju bara använt båten som plugg, det är något annat än att plasta träskrov. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roslagsfaen 0 Postad 28 Februari , 2007 Hej, Jag fick en vidare fundering. Både Gedda och Peter_K säger att skrovet måste vara friskt, går det att ta bort bara de ruttna delar av ett bord och ersätta med friskt virke. Det kommer säkert försvaga skrovet, men om skrovet plastas efteråt så tar väl ändå glasarmeringen upp belastningen eller? Frågan kanske kan förenklas något till: Kan man fusklaga skrovet om man ändå ska plasta? hälsningar Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 1 Mars , 2007 Fusklagningar är ju som namnet antyder fusk och håller därmed inte särskillt länge. Gör jobbet ordentligt när du ändå håller på. En väl utförd lagning försämrar inte hållfastheten på skrovet. http://www.trabatsakuten.nu/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=RenUnd;action=display;num=1171396911 så kan du läsa ett intressant inlägg om plastning av träskrov på Träbåtsakuten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 1 Mars , 2007 Plasta träbåt = Skjuta problemen framför sig. Varför skall man göra det? Varför plastar du dina båtar Gedda? Det kanske finns en anledning till att det inte går att försöka plastade träbåtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 1 Mars , 2007 Plasta träskrov är intressant diskussionsämne. Visst ska det gå att plasta men det måste vara styrka i båtens bärande konstruktion. Det är spant och bottenstock som ser till att båten håller att använda i havssjö t.ex. Att ligga vid brygga resten av livet är en annan sak. Båtarna vid suckarnas kaj där det sjunker några båtar per år skulle ha mått bättre av ett plaslager mot läckage. För att ersätta ruttna spant, bottenstock mm och bygga en plastbåt från en träbåt krävs mycket mer plast och glasfiber än bara ett par lager som håller tätt. Ofta är det stora båtar så flera ton plast och glasfiber och ett antal bärande skott behövs. Ingen omöjlighet men skillnaden mot att bygga helt ny båt i plast blir nog inte så stor. Troligen billigare att plasta nytt skrov från grunden i en hyrd form. Och bättre skrovfinish. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser