Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Johnsen

å så en klassisk fråga om epoxibehandling...

Rekommendera Poster

Ja, det visar sig behövas lite epoxibehandling tycker jag, efter ha kollat botten på min nya (1973års modell) shipman noga tycker jag det verkar vara dags. Det ser ut som någon tidigare ägare har gjort en fuskvariant. Det verkar som han slipat ner gelcoaten på vissa ställen och målat på någon färg som släpper ganska lätt, för skrapar man lite så uppenbarar sig på vissa ställen rent laminat och på vissa ställen gelcoat.

   Vad jag undrar är att tror ni det är ok att slipa ner så mycket som möjligt, måla med ren epoxi ett lager, spackla (behövs en hel del!), måla ett lager till epoxi, måla kanske tre lager gelshield också avsluta med två lager botttenfärg? Borde väl räcka va? 

I skarven mellan järnköl och skrov ser det ju som vanligt fördjävligt ut. Ska man inte bara slipa rent i skarven, måla epoxi på laminatet och dra i en fet sikasträng i skarven, det verkar ju som det spricker där ändå menar jag. Då detta är min första segelbåt är detta vad jag genom typ tusen forum, metodböcker m.m själv kommit fram till. Dock tycker jag färgbolagen överdriver lite vad gällande plastpest osv, jag menar det säger väl liksom inte typ plums och så sjönk man men självklart något att beakta och ha i bakhuvudet?

Så hoppas någon reflekterar över det jag skrivit och tycker till om det som är rätt och det som är fel kanske har något tips på hur man kan göra det billigt då det verkar dra iväg med pengar.

Tack och bock

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare !

Detta är inte ett riktigt svar på din fråga. Men det kanske kan vara till hjälp. Vi hade en H-båt som var allvarligt angripen av plastpest. Vid upptagningen såg vi tydligt att hela botten var fylld av bubblor. Vi anlitade en firma som kom ner till varvet och sandblästrade hela botten. Pris på den tiden var ca 3-4tkr vilket var värt vartenda krona. Alla bubblorna var nu frilagda se bild: http://hss-scout.org/batar/h-bat_blaster.jpg

Efter detta spacklade vi upp hela botten och målade med epoxyfärg. Detta gjordes -99 och patienten lever än i dag ett normalt liv:)

I samma veva blästrade dom av järnkölen precis efter plästringen målade vi kölen. Än idag har vi inte några problem med rost på denna.

Att slipa stora ytor på en botten är mycket jobbig,tar tid och är ohälsosamt. Tänk all gammal botten färg som blir till fint pulver som du kommer i kontakt med. Tänk på att ha ordentliga kläder och ett riktigt bra partikel filter innan renoverings start.
 

Lycka till och hoppas att du får några fler bra och vettiga svar på denna kluriga fråga !  

mvh / Plarsa

http://rival22.plars.org/
   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Viss hjälp kan jag kanske ge...
För att ett sådant här jobb skall lyckas, måste förutsättningarna vara de rätta, dvs man utgår från ett renslipat -TORRT- skrov.
Vad jag förstår så är du nu ute i god tid, för du hinner väl inte göra denna behandling i vår om inte botten slipades ren i höstas? Ett alternativ är att slipa i vår och låta laminatet torka ut under sommaren (det är bättre att måla på hösten). Det beror på att epoxin kaplsar in befintlig funkt i skrovet.  Det är på den här punkten, jag tror att de flesta fuskar. Därför bör man också dra öronen åt sig, när säljare säger att båten är epoxibehandlad. Som jag ser det är det inte ett försäljningsargument, om inte hela arbetsförfarandet är väldokumenterat met t ex övermålningsintervall, och utskrifter på fuktmätningar från skrovet, innan epoxi lades på etc.

När du har slipat kan du måla med ren epoxi om du har tillgång till sådan. Glöm ej att första lagret skall förtunnas mer än övriga lager, då det skall kunna tränga in en bit i underlaget.

Efter det undrar jag vad du avser med spackling? -Man skall väl uppnå en jämn nivå redan efter slipningen?

Sedan önskar du lägga på tre lager gelshield, det är ju en epoxiprodukt. Varför inte följa Internationals metod och rekommendation om du ändå skall använda deras produkt(er)? Mitt tips är att kolla de andra tillverkarnas produkter och system för detta. Torktider och antal lager skiljer sig och kan vara avgörande för dina möjligheter och arbetssituation! Glöm ej att slipa lätt mellan varje lager, för vidhäftningens skull.

Din idé om skarven mellan botten och köl är bra, här kan man aldrig uppnå en slutgiltig underhållsfri lösning. Fukt kommer alltid tränga in här, vad man än lägger på, eftersom de olika delarna rör sig lite (även om man inte har svajköl).

Jag håller med dig om tillverkarnas skräckpropaganda om böldpest. Helt plötsligt är äldre båtar utdömda, om de inte är epoxibehandlade. Vilket naturligtvis är fel. Samtidigt är det bra att de tar fram behandlingsmetoder och system för detta. Men visst är deras produkter dyra!

Jag har några länkar som kan vara användbara. Som vanligt med motstridiga uppgifter:
http://www.bsk-karlslund.org/skrov2.htm
http://www.isn.se/fukt_artikel2.htm
http://user.tninet.se/~sxe879e/if_osmos.htm
http://www.epotex.se/page/140/151/15/18
http://www.sxk.se/tekniska/btf/skrov/sdplastp.htm
http://www.bjornhammarvarvet.se/ (böldpest)

Kolla även t ex Hempel, International och LeFant.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...