Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
olof01

Suzuki 65 hk -88 trim & tilt

Rekommendera Poster

 

Jag funderar på att köpa ovanstående motor till min buster. Finns det någon som har några åsikter/erfarenheter om denna motor typ. Hur står den sig mot en Mercury 60 hk-91 trim & tilt om man bedömer ljudnivå, prestanda, fel och vanliga brister.

 

Tacksam för all info.

/Olof

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Hade en Suzuki DT65 1991 förr. Funkade bra.

Lite bilder finns här: Länk

 

En DT65 1988 är silveraktig, från 1989 och framåt var de grönaktiga (metallic) i färgen.

En DT65 88:a är såvitt jag vet i grunden samma motor som nyare. Så några jättestora förbättringar gjordes nog inte på den senare. Tror DT65 tillverkades till slutet på 90-talet innan Suzukis 4-taktare i den storleksklassen tog över (DF60 och DF70).

 

DT65, några fördelar:

 Hyfsat lätt (105 kg)

 Brytarlöst tändsystem (CDI box)

 Lättmekad (beror på lite förstås)

 Relativt bränslesnål för att vara en 2-taktare

 Hyfsat drag i motorn (de flesta 2-taktare som sköts om har bra klipp)

Oil injection (vissa anser det vara nackdel)

 Elektrisk Powertrim & Tilt

 

Några nackdelar:

 Relativt högjludd på högra varv

 Osar (förstås, som de flesta äldre förgasarbaserade 2-takt) bensin, speciallt i mendvind

 Oil injection, dock tycker jag den är en klar fördel då du få optimal oljeinblandning vid olika varv - andelen olja är variabel då så att den varierar mellan på tomgång 125:1 och på fullgas 50:1 (bensin:olja).

 

Tror jag har nåt gammalt test av DT65 om du är intresserad.

 

En motor från 1988 är ju ganska gammal, 18 år. Men har den servats årligen så borde den hålla ett tag till. Att tidigare ägare bytt växelhusolja, bytt impeller med några års mellanrum, smörjt nipplar, kört med ballanserad propeller osv får man hoppas. Bäst är ju om det finns servicehistoria men på en såpass gammal motor får man nog räkna med lite luckor på den fronten.

 

Vad har du för Buster? Är 60 el 65 hk lagom storlek på din modell?

Syrrans unge har en Buster RS med Yamaha 70 hk, funkar fint men den är egentligen övermotoriserad.

 

Själv skulle jag välja den motorn som är i bäst skick både till det yttre och har bra dokumenterad service utförd. Då slipper du förhoppningsvis alltför mycket mek med den första säsongen åtminstone.

Köper du från marinhandlare har du ju viss garanti och troligen är den servad innan den säljs till dig. Köper du av privatperson är du mer oskyddad, kanske den är oservad och priset bör vara lite lägre förstås.

 

Hur den står sig mot en 60 hk Mercury 1991 vet jag ej men de är nog ganska likvärdiga både vad gäller prestanda, bensinförbrukning, vikt osv.

DT65 är 3-cylindrig (och det är väl Mercury 60 hk också) så det blir hyfsat jämt vad vibrationer beträffar även på lägre varv.

Allt som har med gummi/plast att göra (gummimembran i bränslepump, impellern i gummi, packbox packningar i gummi osv) blir med tiden antingen utslitet el hårdnar/blir sprött så det får man se upp med.

 

 

Lycka till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bugar och tackar för all information!

Fantastiskt med vänliga personer som bidrar med sin erfarenhet.

 

/Olof

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Olof,
tycker det låter som ett urbra val motormässigt! LIte många hästar kanske, men det lär nog gå. Själv har jag en Buster RS - 90 med 40 hk, men har precis köpte en Yamaha 75:a - 98 som jag tänkte hänga på. Lär bli i allra högsta laget, men jag tänkte se om det fungerar. Har varit kontakt med flera som har haft 60 hk motorer och det verkar ha fungerat. Själv funderar jag dock på att förstärka akterspegeln.
Men motorn, är det verkligen bra att köpa en sån gammal motor? Risken är att du får problem, peppa peppa ta i trä - att min håller men man vet ju aldrig!
Lycka till !
 
/ Mackan  
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en DT55 från -88 men den är mörkgrå i färgen ,har för mig att dom silverfärgade är ännu äldre.Har haft den sen 2001 och bara bytt tänstift och växelhusolja på den varje höst ,den går som en klocka.En sak som är viktig är att dränera förgasarna på hösten så det inte står olja/bensinblandning kvar över vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suzuki har ju historiskt varit bättre motorer än mercury (min egen åsikt) även om mercury 60 från -91 är betydligt bättre än de från slutet av 80-talet med delad motorkåpa som många har dåliga erfarenheter av.

Nackdelen med Suzuki kan vara reservdelsförsörjningen eftersom de har en förmåga att låta vissa delar utgå på lite äldre motorer och då måste man leta på skrotar osv.. Detta hände mej med en liten snurra (tidigt 80-tal) och jag fick svar när jag frågade varför att det är tyvärr rätt vanligt att delar utgår på gamla Suzuki. Alla andra märken verkar hålla delar hur länge som helst.

En annan detalj kan vara tillgängligheten på reservdelar som går via generalagenten medans andra märken köper direkt från huvudlager i Belgien.

Finns inte delen hos generalagenten kan man få vänta till nästa månadsbeställning. Så var det för några år sedan ialla fall och det kan ju ha blivit bättre.

 

Jan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...