Luuq 0 Postad 29 Januari , 2006 Finns det någon på detta forum som har erfarenhet av, eller kunskap om konvertering av marina dieselmotorer för rapsoljedrift ? Luuq Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 29 Januari , 2006 Kolla med bränsleleverantören, tror du i princip kan köra direkt på RME (om motorn är OK för övrigt...) Vet att tex Järfälla kommun kör sina dieselfordon på raps, och vid leverans är de standard. Sen finns det ju rapsolja för köket och hydraulsystem också, men det är ju en annan femma... ;-) Lycka till! //Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 30 Januari , 2006 Kanske de här vet mer:http://www.svenskraps.se/oljevaxt/rme_index.asp På den sidan står det bl.a:Alla dieselmotorer kan med fördel köras på diesel med 2-5 % inblandning med RME. /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luuq 0 Postad 30 Januari , 2006 Jag är medveten om detta, men min fråga avsåg ren rapsoljedrift genom exempelvis en Elsbett-konvertering av motorn.Jag uttryckte mig nog en smula oklart. Luuq Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser