MagnusSthlm 0 Postad 29 Januari , 2006 Hej Jag håller just på att jaga beg båt, gärna med en gammal hedelig Volvo Penta så att det är lätt att finna reservdelar och meka. Har redan mött folk som varnar för både det ena och det andra, t ex att man skall passa sig för äldre raka 6or eftersom en rak konstruktion inte är lika lätt att balansera som en V-konstruktion, och att sånt tar ut sin rätt i längden. Är det någon som har erfarenhet som vet? Vilket är bäst rak eller V? Spelar det någon roll? Annat man bör tänka på i samband med detta val? Var kan man få reda på mer? Mycket tacksam för svar. MVH Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 29 Januari , 2006 En V6:a har bättre bottenvrid och lägre toppvarv om du jämför med VP:as aq170 raka sexa. Skulle tro att den är snålare på soppan också. Har själv en VP aq175a V6:a funkar kanon. Billiga delar också då det är en GM motor i grunden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MagnusSthlm 0 Postad 29 Januari , 2006 Ok, tack. Men finns det någon som kan verifiera att en rak 6a kan ge problem? Eller finns det till och med folk som har god erfarenhet av en gammal VP170C rak 6a från sent 70-tal som puttrar på fortfarande. I annonsen för aktuell båt jag är intresserad av står: Motorrenovering -98/99, ompackat drev och utgående lager bytt, topplockspackning bytt -02. Är inte det konstigt??? Om man renoverat motorn 98/99, varför behöver man då byta topplockspackning 02? Eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 29 Januari , 2006 Den raka sexan har inte mer obalans än någon anann rak maskin. Tvärt om så är en rak sexa mer harmonisk än en rak fyra. Volvos raka sexor är riktiga arbetshästar, som med normal service håller väldigt länge. Det är inte cylinderformationen som är avgörande för vilken motor du skall välja. Skick, timmar och service betyder allt på en gammal inombordare. Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stefano 0 Postad 29 Januari , 2006 Se http://www.maringuiden.se/forum/;thread=71530&highlight=AQ170C Jag har själv varit AQ170 (b30) ägare. Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaRay225 0 Postad 29 Januari , 2006 Jag har aldrig haft någon B30 men jag hörde för några år sen av en båtgranne att avgaslimpan till en B30 var vansinnigt dyr, över 18 000:- sa han. Men jag vet inte om det är sant, men det kan vara värt att kolla up det före du köper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 29 Januari , 2006 Enligt vad jag lärde mig i plugget så är en rak sexa helt dynamiskt balancerad liksom en V8. V6 måste ha balansaxlar för att bli stilla skulle jag tro. Men numera är de väl uträknade med den datorkraft man har på konstruktionskontoren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jesse_dc 0 Postad 1 Februari , 2006 Problemet med limpor till AQ170 är att de börjar bli svåra att få tag i. Sedan är AQ170 ibland de törstigare du kan hitta. Balansen i en rak sexa är inget problem. Ett kännt tyskt bilmärke på 3 bokstäver har det i sina volymbilar... Kör själv en AQ170 och tänker göra det så länger den håller. Den dagen jag byter blir det V6 eller en 5.0 V8. mvh JesseDC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 1 Februari , 2006 Det där om måste ha balansaxel är rent skitsnack, Har inga som helst vibrationer i min maskin. sedan så kan det naturligtvis bli ännu bättre med b-axel men är ingen nödvändighet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 1 Februari , 2006 Tänk om det är så att din V6:a har balansaxlar. Det är inget att skämmas för! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 1 Februari , 2006 HAHAHAHA Nähe ser du, det har den inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 2 Februari , 2006 Det var en välbyggd V6:a. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser