Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
MagnusSthlm

Rak 6A eller V6

Rekommendera Poster

Hej

Jag håller just på att jaga beg båt, gärna med en gammal hedelig Volvo Penta så att det är lätt att finna reservdelar och meka. Har redan mött folk som varnar för både det ena och det andra, t ex att man skall passa sig för äldre raka 6or eftersom en rak konstruktion inte är lika lätt att balansera som en V-konstruktion, och att sånt tar ut sin rätt i längden. Är det någon som har erfarenhet som vet? Vilket är bäst rak eller V? Spelar det någon roll? Annat man bör tänka på i samband med detta val? Var kan man få reda på mer?

Mycket tacksam för svar.

MVH

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En V6:a har bättre bottenvrid och lägre toppvarv om du jämför med VP:as aq170 raka sexa. Skulle tro att den är snålare på soppan också. Har själv en VP aq175a V6:a funkar kanon. Billiga delar också då det är en GM motor i grunden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack. Men finns det någon som kan verifiera att en rak 6a kan ge problem? Eller finns det till och med folk som har god erfarenhet av en gammal VP170C rak 6a från sent 70-tal som puttrar på fortfarande.

 

I annonsen för aktuell båt jag är intresserad av står: Motorrenovering -98/99, ompackat drev och utgående lager bytt, topplockspackning bytt -02.

Är inte det konstigt??? Om man renoverat motorn 98/99, varför behöver man då byta topplockspackning 02? Eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Den raka sexan har inte mer obalans än någon anann rak maskin. Tvärt om så är en rak sexa mer harmonisk än en rak fyra. Volvos raka sexor är riktiga arbetshästar, som med normal service håller väldigt länge. Det är inte cylinderformationen som är avgörande för vilken motor du skall välja. Skick, timmar och service betyder allt på en gammal inombordare.

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig haft någon B30 men jag hörde för några år sen av en båtgranne att avgaslimpan till en B30 var vansinnigt dyr, över 18 000:- sa han.

Men jag vet inte om det är sant, men det kan vara värt att kolla up det före du köper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt vad jag lärde mig i plugget så är en rak sexa helt dynamiskt balancerad liksom en V8. V6 måste ha balansaxlar för att bli stilla skulle jag tro. Men numera är de väl uträknade med den datorkraft man har på konstruktionskontoren.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet med limpor till AQ170 är att de börjar bli svåra att få tag i.

Sedan är AQ170 ibland de törstigare du kan hitta.

Balansen i en rak sexa är inget problem.

Ett kännt tyskt bilmärke på 3 bokstäver har det i sina volymbilar...

Kör själv en AQ170 och tänker göra det så länger den håller.

 

Den dagen jag byter blir det V6 eller en 5.0 V8.

 

mvh

JesseDC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där om måste ha balansaxel är rent skitsnack, Har inga som helst vibrationer i min maskin. sedan så kan det naturligtvis bli ännu bättre med b-axel men är ingen nödvändighet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk om det är så att din V6:a har balansaxlar. Det är inget att skämmas för!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
HAHAHAHA Nähe ser du, det har den inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...