lejonet 0 Postad 28 Januari , 2006 Kul att få bli medlem i Stålbåt online. jag införskaffade en Stålbåt i höstas, ritad av Lars Skarin. Jag har tidigare haft träbåtar i min ägo, men efter 10 år som landkrabba så fick det vara nog, så jag blev med båt igen. Nu så ska jag rusta upp Miastina som båten heter, med inredningsarbete ny el.mm som tur är så står Miastina på gargeuppfarten, så det är bara att vänta på lite mer värme och ljus Med vänliga hälsningar Johnny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 28 Januari , 2006 Grattis! Hon ser gedigen ut, lycka till med ditt projekt!/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lejonet 0 Postad 28 Januari , 2006 Det ska bli kapten Ska börja så smått med iordninställandet nästa helg, om det inte blir för dåligt väder, så jag ska börja att ta kort före upprustningen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 29 Januari , 2006 Jag såg inga bilder..... Fel där eller här?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ses1 0 Postad 29 Januari , 2006 Kul, Lejonet, nu är vi 2 med LS30 på forumet. Jag har nästan byggt en ny båt invändigt, inte helt klar. Sparade enbart skrovet. Varför? För mycket fusk. Såg att du undrade över sjödugligheten. Även om det inte var kul, har jag testat i 18 m/s och 3 met våghöjd. Prognosen höll inte eller förändrades, vad vet jag inte. Funderar lite på ståhöjden i doghouse med din stora motor. Under ett antal år har jag sökt andra LS30-ägare. Tror att jag funnit 2 st. Jag vet, att båten inte är alldeles ovanlig, var de finns är frågan. Mvh Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lejonet 0 Postad 30 Januari , 2006 Ja det var kul, vi får väl hålla utkik efter flera LS 30. Jo det finns att göra med inredning mm. men vi såg möjligheterna med en gång, frugan och jag, det är ju lite med halva nöjet att få rusta en båt oxå, (måste säga så eftersom jag tidigare enbart haft träbåtar *s*). det vore kul om du hade några bilder jag kunde få se. 18m/s 3m våghöjd.. ingen söndagsseglats precis.. Ja ståhöjden är lite marigt, skulle ju helst öka på isoleringen i durken också, alternativet är ju att höja taket...men det ska ju se bar ut också.. Mvh Johnny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ses1 0 Postad 31 Januari , 2006 Tyvärr har min renovering kostat nästan lika mycket som jag gav för båten. Med facit i hand, hade jag inte börjat. Men det var mycket som var för fuskigt byggt. Jag har faktiskt inga bilder från inredningen. Slutputsen har alltid varit kvar. Nu bygger jag om igen, rena pensionärsbåten, endast 2 kojer. Jag har bilder från en annan LS30, byggd efter en vanlig standard. Har du bredband? Om jag får din mailadress, kan jag enklare sända bilder. Skicka gärna ett mail till erik.svenberg@telia.com, så får jag ju ditt mail automatiskt. Mitt största dilemma var kraftöverföringen. Lagringen i propellerhylsröret var fullständigt felbyggt. Blev några ras innan jag kom på det verkliga felet. Ett annat problem är vinkeln från backslaget till propelleraxeln, den är för stor. Det finns inga standardsystem, som med säkerhet klarar av det. Jag kommer att låta tillverka en egen kraftöverföring, så att eländet är löst en gång för alla. Avgassystemt var även byggt, så att vattnet rann tillbaka mot motorn. Den som byggde båten hade nog inte kunskap om just något. Det skulle vara intressant, att så småningom få se på bild hur man löst problemen i din båt. Jag har pratat med Lars Skarin om historien. Sånt är alltid intressant. Mvh Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HansOla 0 Postad 7 Februari , 2006 Hej! Har även jag införskaffat mig en stålbåt. Ett projekt som jag har tänkt att bygga bostad av. Givetvis fullt körbar. En helt vanlig båt helt enkelt, bara lite mer anpassad för att bo i under vintern. Tidigare har jag bara seglat och då endast i plastbåtar. Lyckades jag få till 2 skällsord i en och samma mening där? =) Hoppas på många nyttiga tips från er trots min brokiga bakrund =) /Ola Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser