Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
Gedda

Allvar!

Rekommendera Poster

Hej alla glada!

Nu ska vi snacka lite allvar här.

Jag har märkt att MG´ s glans är inte så glansigt längre som det en gång vart. Visst jaghar snackat en hel del oseriöst men jag vill be om ursäkt för jag tycker vi inte ska förstöra för folket bakom MG.

Folk kommer hit av olika anledningar, många kommer hit med frågor som dom vill ha seriösa svar på men vilket oftat har slutat med att det ballat ur.

Visst nu börjar det bli bättre men det är ändå dags att skärpa sig nu. Jag tycker personligen att MG är toppen och man får mycket i utbyte här. man liksom delar med sig av kunskap och har man inte kunskap på ett område så finns det alltid ngn som sitter och trycker på den kunskapen. En kunskapsman är Ekelunden, jag tyckte det var väldigt tråkigt när han blev passiv. där har vi liksom sumpat en stor kunskapskälla.

Det var väl det jag hade att säga. Tycka vad ni vill om mig men förstör inte för MG folket!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väl talat Gedda.Håller med dig,trots mina fånigainlägg ibland.

Nu finns ju Dösnack......när man vill fnissa till det lite.

Tack!MG,för ett toppenforum.Har lärt mig massor.Mvh/Sanna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppsan!

Har varit offline ett tag så jag blev lite paff när jag loggade in och såg att det var sur stämning.

Men det verkar ju tyvärr stämma att en hel del trådar spårar ur efter ett par svar och många roar sig med att kritisera andras svar, i synnerhet i tycke och smak frågor med hänvisning till hur ofantligt rutinerad/utbildad man är.

Håller med Wille om att vi får skärpa till oss så vi får tillbaka glansen och även satsar på att bräda de andra forumen som finns.

//Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

calle. detta är inget surt inlägg, det jag menar med detta är det att vi tänker sällan på folket bakom utan dom hade inte mg funnits...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om alla som hängde och diskuterade saker på olika forum runt om på internet bara kunde bete sig som man gör i verkligheten så hade vi nog inte haft de problem vi haft.

Men man måste komma ihåg att skämt och sura gliringar till viss del förekommer i verkligheten också, men det brukar inte vara något större att hetsa upp sig över.

Låt oss möta våren tillsammans här på MG!

/Magnus (som inte är helt tramsfri alltid) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag tror att det Gedda har noterat är en naturlig del av ett internetforums livscykel. I början: få men dedikerade och kunniga användare som är intresserade av informationsutbyte mellan likasinnade. Efter ett tag släntrar nyfikna in och vill spexa lite, roligt för vissa och det kan lätta upp en annars torr atmosfär. Nyfikenhet är dock en känsla som är snabbt övergående och de som ej är intresserade hittar något nytt efter ett tag. Nackdelen med denna livscykel är att vissa av de som är intresserade hoppar av under tramsperioden vilket i längden leder till ett fattigare forum i längden.
Vet inte om gäster fortfarande får skriva inlägg, dessa brukar oftast vara av tveksam kvalite´ .
Därmed ej sagt att ett forum kan överleva utan viss humor och självdistands hos användarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gäst skrivandet togs bort för ett tag sedan. blev lite bättre då. ofta var det nämligen så att folk som inte riktigt stog för det dom sa kunde gömma sig bakom ett anonymt namn.. det va liksom lite lättare att slänga ur sig lite vad som helst..

Jag tycker vi ska värna om det vi har här på MG. det är en enorm gemenskap här. har träffat mycket bra folk här...

Ska man snacka skitsnack så gör det då i dösnack eller någon annan stans. förstör inte för andra...1.gif\ 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just det där att välja rätt forum kanske är en sak att tänka på!smiley-cool.gif\

Övrigt snack är ju bra för typ sådana här saker, och Dösnack för lite mera humoristiska ämnen! Då lämnar man ju de andra forumen till lite mera seriösare och avgränsade inlägg, vilket kanske löser problemet med urspårade trådar ...

Men jag tycker inte vi ska överdriva det här för mycket ... det kunde gå hyfsat hett till när jag började logga in på MG för 2 år sedan också!

Men ett råd till alla kan väl vara att läsa igenom sitt inlägg efter publiceringen och fundera på om jag själv skulle tycka att inlägget var OK om någon annan skrivit det!

Ha det, om 2 månader är det sjösättning :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är MG ett otroligt forum.  En djup brunn att hämta lagrade kunnskaper ur.  Jag deltar öppenhjärtligt med vad jag har att ge, och vet att andra gör detsamma.  Däremot är jag expert på att hitta små små trådar att dra i ibland.  Det kan vara en felskrivning eller något annat som jag finner totalt oemotståndligt att kommentera, ibland på ett giftigt men roligt sätt, dock med en smiley efter.  Då kan det bli fel tråd, ledsen om jag sårar någon då, men det är aldrig min mening.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå grabbar ..

Själv så tycker jag om blandningen surt och sött !

Vi som är inne på forumet nästan var dag och läser mycke av inläggen/trådarna blir nog mättade till slut av samma gamla frågor som dyker upp med jämna mellanrum . Inget försvar för spydigheter eller elakheter , men det blir nog alltför lätt att själv krydda på för att få lite liv i trådarna (pratar av egen erfarenhet) .

Och till slut , en  kommentar blir bara uppmärksammad när någon offrar tid att svara/bemöta den , tystnad har sitt tydliga språk ! Man upplever ibland att mycke energi går åt för att bemöta dumma inlägg  en sorts hatkärlek !! Ser ofta att det kommer 5-10st påpekande efter ett dumm inlägg.....   min slutsats = sluta bry er så mycke !!!!!!!

Tack alla goa båtvänner för att Ni finns .

/JSR

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bara hålla med. Själv har jag bara startat en tråd senaste halvåret, och den spårade ur, det känns inte som ett alternativ att fråga eller debattera något här längre. Vissa nya trådar kan man nästan se innan svaren börjar trilla in att det kommer bli oseriöst.

Synd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej på er!

Vi tackar och bugar för den goa kritiken.

DöSnack är en ny avdelning som vi har öppnat för de som önskar diskutera offtopic ämnen med glimten i ögat.

Obs! Dessa trådar syns bara när man aktivt väljer att gå in på avdelningen. M.a.o. De som väljer att gå in i DöSnack väljer oxå att se alla strunttrådar, historier mm.

Kom gärna med synpunkter på hur vi kan göra maringuiden.se ännu bättre.

Ps. Vi har passat på att kompletera MarinChatten med fler rum. 

* Skansen - Mötesplatsen för alla

* SeglarSnack - Seglarnas hörna

* MotorbåtSnack - Motorbåts hörnan

* DöSnack - Ta på dig mörka glasögon...

Tack än än gång för allt engagemang.

Hälsningar

Från oss bakom spakarna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=50004  

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=18655

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=62245

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=69320

( gifter i fisk,där ger du själv en öppning till ev svängrum i inläggen)

Stämmer inte alls med det du säger i Citattext:,

det var inga tråkigheter med i dina trådar !!

Så... klagar du bara för att spä på debatten,lägg ner i så fall ?

Hej på dig 21.gif\

JSR

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skriver att forumets standard har sjunkit senaste halvåret, trådarna du har listat är gamla (när det fortfarande var måttligt med trams).

Men det förtydligar ju vad jag menar ytterligare. Undantaget är fisketråden, som jag också skriver i mitt inlägg.

Att man har svängrum i en debatt där olika åsikter ventileras tycker jag inte är riktigt samma sak som att det spårar ur, även om den enda tråden jag postat senaste halvåret gjorde just det.

Jag tror/hoppas att standarden höjs när det närmar sig sjösättning.

Det finns av naturliga skäl inte lika mycket att prata om när båten ligger i dvala. Att standarden sjuner något under lågsäsong får man nog räkna med även om jag tycker att den lägre gränsen har passerats en aning.

Väl mött i forumet framöver 21.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

481GTS skrev:

Kan bara hålla med. Själv har jag bara startat en tråd senaste halvåret, och den spårade ur, det känns inte som ett alternativ att fråga eller debattera något här längre. Vissa nya trådar kan man nästan se innan svaren börjar trilla in att det kommer bli oseriöst.

Synd.

Citattext..Jag skriver att forumets standard har sjunkit senaste halvåret, trådarna du har listat är gamla (när det fortfarande var måttligt med trams).

Skrivet: 28 augusti 2004 | 21:41

Skrivet: 16 september 2005 | 15:22

Skrivet: 01 november 2005 | 18:54

Svar.   jag är ledsen att jag tog upp gamlatrådar 

i mitt svar till dig  !

Men Du bestämde ribbans höjd och får hoppa där efter .

Go å glad kexchoklad !

Nu är alla glada igen...eller hur !?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller på och ordnar för att det skall finnas moderatorer (medlemmar) på forumet.

Dessa skall kunna radera inlägg men vi kommer att kunna kontrollera och återställa om det verkar felaktigt. Samt att vi kan få en överblick över hur trådar sett ut innan inlägg raderats.

Detta kommer införas någon gång efter båtmässan i Göteborg. Vi håller på och förbereder oss för den nu.

//admin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, jag förstod att just detta inlägg var surt utan tänkte snarare på att det är inget positivt att folk hoppar av eller när seriösa frågor spårar ur och det känns som att det problemet acceleerade i slutet av -05.

Om vi inte vänder tenden och får in nya synpunkter kommer snart forumet att självdö.

//Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och vad har denna tråd med MotorbåtSnack att göra ...

Förstår inte meningen med att dölja avdelningen DödSnack!

Det är ju precis det som leder till att folk väljer fel forum för sina inlägg! Och då, precis som ett spam in din mailbox, uppstår debatten om att alla trådar spårar ur!

Ha det sjöbusar :-) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gör det enkelt....skapa en förslags låda där alla kan tycka o tänka utan att det syns....då får vi svaren på hur man förändrar o förbättrar denna site så alla blir nöjda...vi behöver ju er o ni behöver oss....så varför hålla på å treta om små saker?....en tanke bara som jag fick på sena natten...Varför krångla när det är enkelt att lösa?...tror jag....nu får kanske jag utgå?....vem vet....inte jag i alla fall...

Sköt om er....

Peo

Hej alla goa vänner...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alla (de flesta) forum jag brukar besöka har eller har haft en del mindre seriösa och en massa dösnack samt massa kul tillsammans med objektiva inlägg och svar som är huvudämnet för forumet.

De flesta klarar av att hantera detta men vissa på mindre bra sätt.

Det som har varit här på MG har nu resulterat i att ingen vågar sticka ut och flera kryddfulla personer lämnat forumet.

Visst blir det mera fakta och ordning men betydligt gråare.

Trisst
Jag garvar aldrig mer på MG.
Fakta, ja givetvis men vi är även människor och behöver mer än fakta.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att det blev bättre sen gästskrivande togs bort stämmer inte. Det var faktiskt efter det som skitsnacket verkligen tog fart. Några av lustigkurrarna har inte vågat registrerat sig under sitt verkliga namn, utan anväder sig av plojnamn. Vilket ju innebär att de ändå är annonyma fast medlemmar.

Jag kunde inte låta bli att göra ett expriment. Jag registrerade mig som Anonym ( först försökte jag med Gäst, men det gick inte för att ordet innehöll bokstaven ä) som namn skrev jag ett ploj namn. När jag försökte lägga in min riktiga mailadress gick det inte för att det redan fanns en medlem med samma mailadress - dvs jag, fast med en annan signatur och mitt riktiga namn. Då jag bara har en mailadress skrev jag en helt påhittad mailadress.

Jag blev registrerad som medlem och kunde genast skriva ett inlägg. Kollade efter en tid. Det gick bra att logga in som Anonym och det går fortfarande. Ingen vet vem jag är och ingen kan nå mig.

Men hav tröst; Jag har blivit så trött på MarinGuiden så att detta är mitt sista inlägg både som känd och okänd

hej då alla lustigkurrar tillika surpuppor 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej tack för infon.

Men glöm inte att vi loggar din IP adress.

Vi skall se över detta.

mvh

maringuiden.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

som föregående talar sa så ip-loggar dom.... men jag vill ändå påstå att mycket skitsnack har dött ut efter gästinläggen.. sen försvann mycket genom chatten. där jag och alla andra som har lite annorlunda humor brukar hålla till titt som tätt..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack,snälla sjorovarn.....Ha HA Ha..skrattade så jag grät....

får man ha så här roligt under Allvar?

14.gif\   smiley-cry.gif\14.gif\    

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker väl generellt att de senaste veckorna så har det mesta styrts upp.

Skitsnacket i trådarna är så gott som försvunna. Dösncksavdelningen är väl inte den mest besökta men den finns som alternativ.Jag och många andra pratar av oss på chatten på dagar och kvällar där kan man väl säga att det är skitsnack.

Men moderatorer visst kanske en bra idè men är inte risken att det missbrukas?

Att vara moderator gäller det ju att se till att vi följer de regler som ni på MG statuerat men om Modden skulle börja radera till höger och vänster så skulle det bli liv i luckan det kan jag lova.

Hur ska moderatorn gå tillväga?

Tillrätta visning eller bara radera?

Eftersom det kommer att vara medlemmar som skall vara moderatorer så måste det ju vara någon som är inne mycket och någon som kan hålla sig och kanske föra en diskussion.

Tycker MG är den bästa sida om båtar och en fantastisk träffpunkt jag hoppas att vi kan träffas här umgås och ha det trevligt. I de bästa av världar så skall ju de nya moderatorerna inte behöva ingripa utan att vi som medlemmar själva se till att nivån hålls på rätt nivå och på rätt avdelning.

Mvh Riwan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...