staffare 0 Postad 26 Januari , 2006 Hej Jo jag undrar om det är någon som har bilder eller kan förklara hur man ställer om rotationsriktningen på propelleraxeln? Är det bättre med något håll än det andra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 26 Januari , 2006 Vänster är orginal. Ursäkta en dum fråga varför skall du ändra rotationsrikting? Det är oftast lättare att få tag i vänsterproppar och det finns ingen anledning att krångla till livet. Men här får du en enkel omställningsmanual. Lossa kåpan dit växelviren går, flytta växelstången från höger till vänster sida (det är stången som går mellan hävarmen på växlingsmekanismen och oket (där växelviren sitter)). Obs, du kommer också att få ställa om trimfenan från 5 grader babord till 30 grader.. onödigt arbete/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 26 Januari , 2006 Vaffö gö di på detta viset? (Ur Ronja rövardotter) Förstår inte varför du ska ändra riktning.... Men om de e så att du har felvänd propp eller motor så kan man nog ändra så att den lägger i backen istället..... (kanske enklare)...Om du nu fattar hur jag menar... Nu blir man väl nerhaglad med messerschmitt inlägg om att man inte kan göra så...lägg energin på en bra förklaring/lösning istället för att bara säga att man inte kan eller hacka! Attans...Nitro hann först *asg* Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
staffare 0 Postad 26 Januari , 2006 för att jag har en propeller som jag ska testa som roterar åt motsatt håll mot den som sitter på nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 26 Januari , 2006 Ställ då om vajern....där nere... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 26 Januari , 2006 Eller varför inte strunta i att ändra ngt om du bara ska prova?....bara att dra spaken bakåt när du ska framåt.. ändra trimskäddan... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
staffare 0 Postad 26 Januari , 2006 haha, ja det är ju faktiskt enklast! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tottes 0 Postad 29 Juni , 2010 om man vill pimpa upp sitt drev och kunna använda utbudet av 4 bladiga propellrar där valmöjligheten är betydligt större om man ändrar till högergång. Senast ändrad av tottes | 29 juni 2010 | 10:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunderklumpen 0 Postad 29 Juni , 2010 Det sägs att om du vänder rotationsriktningen så slits drevet väldigt mycket, det är ju inkört åt ett visst håll. Vänster är ju standard och där finns det största utbudet av snurror. Det skulle förvåna mig högeligen om utbudet på 4-bladiga proppar är större på högergående. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tottes 0 Postad 29 Juni , 2010 då borde det ju gå med en ny inkörningsperiod för att slita in den nya rot-riktn?. då jag enbart syftar till 4-blads proppar så gäller mitt påstående pirhanas proppar , har för mej att solas utbud är större till höger oxå men får låta det vara osagt. jag har precis bytt från 16x17 3-blads till 14x18 4-blads och tycker jag har fått helt nya egenskaper på båten (scand 26 , aq211 med 280sp). är inte helt nöjd då det är lite som saknas på varvräknaren , topp 26,8 knop & 3900rpm. 3 bladaren gav 23knop & max 3200rpm. ska testa en 4-blads 14,5 x16 nästa vecka , det tråkiga var att vänster bara fanns i 14x18 & 14x20 så om 14,5x16 blir bättre så blir det till o ställa om till högergång. bifogar en länk som jag fann hos fjordklubben som visar hur man går till väga för att ändra från vänster till högergång http://www.fjordboatclub.com/index.php?option=com_docman&task=cat_view&gid=41&Itemid=74 Senast ändrad av tottes | 29 juni 2010 | 12:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser