Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
dykaren

Vantskruv...

Rekommendera Poster

Hej ,

är det någon som har erfarenhet av Biltemas vantskruvar , är det kvalité i dem eller ska man köpa Hasselfors ?

Tacksam för både positiva och negativa kommentarer...

Peter 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Köp på biltema men sen får du nog kolla väderprognoserna, för du kan  inte lita på att dom håller.

Okej en del av dom håller nog belastningen, men det räcker att en av dom inte gör det för att du skall få dyra problem.

Om du kollar på olika saker som skall belastas som kätting schackel tampar vantskruv m.m, då upptäcker du att kvalite utmärks med att ange max arbetslast och brottlast. Medan på en del billigare endast anger brottlast, om något anges i huvud taget, som då ibland är samma som max arbetslast i första exemplet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det verkligen värt några 100-lappar att chansa på något så avgörande som vantskruvar? Du riskerar att bygga in en svag länk i kedjan och har du otur åker hela din rigg i sjön.

Jag har visserligen ingen erfarenhet av just vantskruvarna, däremot av Biltemas rostfria knapar som efter 9 månaders användning är så rostiga att man kan tro att de är gjorda av vanligt järn...

I Sverige har vi överhuvudtaget en väldigt optimistisk syn på riggar och deras underhåll. Hur ofta byter medelseglaren stag, vant och vantskruvar? Den kan gå åtskilliga decennier eller mer innan det görs, jag är övertygad att det seglar omkring åtskilliga båtar från 70-talet, kanske tom 60-talet med orginalvajrarna kvar.

I t.ex England går det inte att försäkra en båt eller få ersättning för rigghaverier om inte den stående riggen byts med 10-årsintervall! Sunt, tycker jag.

Men här får alla försäkringstagare vara med och betala när vi struntar i riggarnas skick, eller köper taiwanesiska lågprisgrejor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För tre somrar sedan tappade jag masten på en 29 fots segelbåt. Den troliga orsaken var ett undermåligt(dimensionerat) beslag.

Sedan dess skulle jag inte våga köpa någonting till en segelbåtsrigg i affären typ Biltema o rusta. Man får ju som sagt vad man betalar för.

Simma lugnt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok ,

Tack för era svar , håller mig till Hasselfors.

Peter 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror på vad du skall ha vantskruven någonstans. Till riggen skulle jag inte chansa, men jag skulle inte tveka att använda en vantskruv från Biltema till ett mantåg eller liknande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...