Gå till innehåll
måndag 17 februari 2025
torb

spricka vid huvudskott och kex

Rekommendera Poster

har en Misil II och har upptäckt att en spricka mellan skottet och skovet uppstått. Sprickan är bara några mm. Tydligen har den förra ägaren försökt att förstärka, men det är altså detta som har släpp från skrovet. Han har lagt en glasfibermatta ung fem cm in på skottet och fem cm mot skrovet. Om det är epoxy eller polyester vet jag inte, kan man se detta?
Min fråga är egentligen hur allvarligt är detta? vad jag förstått är de största krafterna mot skottet neråt och mot skrovet och inte så mycket dragkraft? Vad kan hända?

Jag har tittat en del på nätet och försökt hitta information om hur man arbetar med epoxy, polyester och glasfiber samt även hur man bygger mindre saker från grunden i glasfiberarmerad plast men hittar inte mycket. Är det nån som har lite tips och råd var man skulle kunna börja, boktips och länkar tas gärna emot.

Tack 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kolla in på fendern , där har pratats en del om ämnet av o till. kolla under skrov ,däck. www.fendern.se

Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Handbok i plastbåtsvård. Författare: Berends eller ngt.

Finns på bibliotek. Lätt att komma in i.

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det är dom flesta bibliotek! Men bara under öppettiderna.

(Ursäkta, kunde inte låta bli - en sån dag idag....)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack! ;-)

Om du kollar noga brukar de ha en liten, låg dörr vid sidanav den stora.

Smit in där....

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dessa skador uppstår vanligen efter grundstötning och ofta runt skott i närheten av rigginfästningar och/eller röstjärn.

Hur allvarligt det är beror på var skadan sitter. Det är inte säkert att du behöver oroa dig överhuvudtaget. Men om du vill åtgärda skadan så får du räkna med att plasta om ett avsevärt mycket större område än vad som är visuellt synbart. Sprickan du ser är bara toppen på ett isberg i form av en större delaminering. Hur stor denna är ser du först när vinkelslipen fått jobba ett tag. Räkna med att remsa om skottets infästning hela vägen och på bägge sidor. Fusklagningen från förra ägaren har ju uppenbarligen inte fungerat.

Har du plats för vettiga utlastningar mot skrovet när du plastar så skulle jag laga detta med polyester. Fast epoxi blir starkare. Men å andra sidan så vill du inte skapa en lokal förstärkning heller, för då kommer det att lossna någon annanstans nästa gång.

Lycka till

Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du säker på att det är en skada?

Det är inte original?

Jag tror att båten är byggd så ärligt talat, dvs skottet är inpassat med lite passmån och sedan fastplastat med matta mot skrovet.

Du har ingen bild?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...