Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
jokar

Bästa tvåtakts oljan

Rekommendera Poster

Hej!

Jag undrar vilken tvåtakts olja ni rekomnderar!

Jag har en Evinrude 70 hk från -79 eller -80.

Nyservad.

Några föslag?

//

Jokar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med Statoil Aquaway Eco... den ryker nästan inget och luktar inget. (på min motor iallafall). Kanske inte billigast, men jag och min motor gillar den!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, men om man verkligen inte tänker på röken och lukten, utan nästan tvärtom gillar rök o lukt? Alltså, bästa funktionsmässigt tvåtakts oljan?

 /

Jokar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Jadu... Jag har alltid använt denna oljan och ingen motor har skurit för mig så jag kan inte se det på annat sätt än att den är bra! Om den är allra bäst, tja, hur ska jag veta det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon annan som har hört om någon sådan här lite dyrare?

Finns ju för 20-400kr!

Varför mm.?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
När du inte åker trimmat räcker det om du håller klassningarna.
Skulle inte tro att din gamla Johnson har högre klassning än Tc-w3.

Alltså, kolla så burken har kvalitets klass Tc-w3.
och framför allt, skippa den där en lite extra slurk skadar nog inte

Står det 2% blanda inte 2½.


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sett i instruktionsbok för trimmer/röjsåg, blandningsförhållande även för vanlig motorolja = istortsätt samma.

Priset hänger väl delvis på hur mycket marknadsföringen kostar, precis som vanligt... Köper man av ngn känd leverantör är nog oljan av tillräcklig kvalitet, iallafall när man kör standardmotor.

//Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska det alltid stå Tc-w3?

Vad betyder deT???

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Valvoline, tveklöst.

Många marinor båtmotortillverkare/återförsäljare rekomenderar den.

Den har dessutom lägst tändpunkt av alla, för bäst förbränning och minimalt med gugga i motorn/förgasarna.

Vet om marinor som inte ens lämnar garanti på sina motorer om man inte kör med Valvoline.

Det finns nog fler trådar som handlar om ämnet också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tc-w3 är en klassning som Oljetillverkare och motortillverkare har tagit fram som håller en viss standard på olja= motorn håller för denna olja.

 

Ex har bilindustrin samma system, ex api osv

Vissa märken har även egna krav på olja, Ex Vw tdi motorer så skall man ha olja med minst följande krav: Vw500.00 eller vw502.00

Alltså skall dessa spec stå på oljeflaskan/dunken.

 

Tc-w3 är en Marin standard klassning av tvåtaktsolja.

Flertal märken använder sig av den, och dom flesta tvåtaktsoljor avsedda för marint-bruk håller denna klassning och det räcker!

Men kolla på flaskan innan du köper.

 

Fråga ochså efter större volymer, ex 4l dunk.

Ger mycket bättre liter pris!

 

Även biologisk nedbrytningsbar olja går o köpa för en vettig peng då!

 

Glasklart?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns Castrol-r oljan kvar? var väl iofs för motorcyklarsmiley-smile.gif\ men den luktade ju underbart...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Vet folk som kört på olja från Biltema många år utan problem!
Jag har aldrig provat, men kommer nog att göra det i  sommar om priset är mycket billigare än andra.
Vad det är för klassning vet jag inte.

Om en marina inte lämnar några garantier om man inte kör på ett visst oljemärke undrar jag om det inte bara är för att den oljetillverkaren har mutat marinan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Använder Castrol TTS  i min Yamaha Rd-500 (tvåtakt v4 500cc 88hk)

Den luktar fin fint!

Har kommit flertalet ännu värre oljor nu på senar år.

Finns hur dyra oljor som helst!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att marinan jag har i åtanke är mutad behöver du inte vara orolig för.

 

Det finns en mängd av exempel på vilken skillnad denna oljan kan göra. Det finns också de som inte märker någon skillnad, åtminstone inte omedelbart.

Denna olja var också rätt svår att få tag i en period i sommras, pga att ytterligare en motortillverkare (Suzuki) ville leverera sina motorer med denna oljan.

 

Men visst det är upp till var och en att välja, om man vill chansa med en billigare olja med hög tändpunkt (som passar bra i motorcyklar och dyl) eller välja en som man är säker på fungerar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I butik när jag köpte ca 110kr,

Jag köpte storpack och köpte för ca 55kr/l

 

Men detta är en olja som inte skall användas i Båtmotorer.

 

Själv åker jag med lite olika oljor i mina utombordare.

Åkte mycket Valvoline förr, men nu är det messt OKQ8,både vanlig o biologisk. pga bra kontakt(bra pris).

 

Det stämmer att vissa marinor rek Valvoline.

Gäller iaf här i Sydost, (Kalmar, Växjö, Karlskrona)

 

Håller oljan Tc-w3 behöver du inte oroa dig vilket märke du köper.

 

Eller finns det några här som rasat/sotat igen motorer med Tc-w3 märkning?

Givietvis rätt blandad/fungerande oljepump.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

tjaa....oljor å oljor......i racin sammanhang såå pratades de bara om 2 oljor..de vaa shell advance oljan och reed line oljan som gällde!!!!Men de klart!!! De var på 2-taktsmotorer som hade varvtal på över 20.000 vrm..

kanske inte på båtmotorer precis...hehehehe...men den kanske funkar????

Rätt såå dyr om jag inte minns......med djä.........bra i alla fall

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fungerar Biltemas två takts olja för utombordare (36-316)?

Det står typ: TCW 3, på den och 1 liter kostar 39.90 (storpack 179/5 liter)

Är de fel o köpa den billiga? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Har en kompis som köpte biltema olja. Motorn blev trögstartat motorn luktade Gammmal avföring. Men det värsta JÄVLAR va det rök så jag skulle inte rekomendera denna olja... Motorn var en Johnsson 115 hk av års 00 så den var det inge fel på ... I min båt så kör jag med Shells marinolja funkar super bra.. Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör på samma olja som till snöskotern, Valvoline Durablend 2 T. Det är en delsyntetisk olja som ryker och luktar väldigt lite och blandar sig bra med bränslet även vid låga temperaturer. En skoter går under extrema temperaturförhållanden, ibland svinkallt och ibland glödhett och min teori är att om en olja har funkat bra i en skoter så funkar den bra i en utombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

*Men jag vill ju inte betala så mycket!

Biltema verkar ju skit, färgNYANS mässigt, men kvalitén, sitter den en säsong på västkusten? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

 

Har kört mest med biltemas 2-takts olja.

Ibland med dyrare typ ok och statoil.

Märker ingen större skillnad på rök eller startsvårigheter.

Funkar fint för mig.

Suzuki 65hk -82:a.

Om man ser till åldern på motorn så kan man ju tycka att

om den oljan som gjordes på den tiden funkade bra,

borde en vanlig olja funka bra nu.

Den kan ju inte ha blivit sämre.

 

Man kanske får se till motor.

Dyr/ny motor=dyr olja

Äldre motor=billig olja 1.gif\

 

Mvh Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...