jimsson 10 Postad 23 Januari , 2006 Hej Ska till våren hänga på en två-takts direktinsprutad utombordare, till denna motor ska man ha ett super batteri. Jag kan inte riktigt förstå varför en utombodare skulle behöva så mycket ström vid start? I bilen som både är större och har insprutning så kör jag med ett vanligt start batteri från macken, och bilen kör man med när det är många minus grader (som idag -15) medan båten slutar man använda när det börja närma sig 10 grader. Är det någon som har en bra förklaring till varför man behöver ett super batteri i båten, om man inte behöver det i bilen ? Till båtmotorn tycker de man ska ha ett batteri med 700 CCA, tittade på det som sitter i bilen och det är på 500 CCA. mvh /Jim Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 24 Januari , 2006 Jag är inte riktigt hemma på detta men veta att man behöver ett bättre batteri till båten för att det ofta blir korta turer dvs. många urladdningar och få laddningar. För att ett batteri skall ladda ordentligt behöver det bli en 30-40 grader om inte varmare. (därför är det aldrig bra att placera batteriet i bakluckan på en bil - typ BMW). Och för att batteriet skall komma upp i arbetstemperatur så måste man köra med båten ganska länge vilket ofta inte sker. Så du behöver alltså ett batteri med fler amperetimmar, så du kan ladda ur fler gånger utan att behöva återladda, har för mig att 700 CCA är ungefär 110 Ah medans 500 CCA är typ 80. Fast jag vet inte vad CCA betyder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ligthouse 0 Postad 24 Januari , 2006 Hittade detta om cca bland mina böcker om batterier... CCA (Cold Cranking Amps)(Kall Start Ström) och MCA (Marine Cranking Amps)(Marin Start Ström) är mätvärden på motorns start möjlighet. För att starta en diesel eller bensin motor, kräver din startmotor hundratals amper under en kort stund, oftast under mindre än 10 sekunder. Startbatteri är gjorda för att ge den mesta möjliga strömmen under kort tid. Definition: CCA mäter det antal amper ett batteri kan ge under 30 sekunder vid -18 °C utan att ett 12 V batteriets spänning faller under 7,2 V. (Egentligen inte under 1,2 V per cell.) Ett batteri med ett högre CCA värde kan alltså starta en större motor. MCA är samma mätning fast vid 0 °C istället för -18 °C. Eftersom högre temperatur gör att batteriet arbetar bättre, är MCA värdet generellt 20 - 25% högre än CCA värdet. Batterier med ett högre värde på startkapaciteten kan starta en större motor, eller samma motor vid en lägre temperatur, eller så kan det starta motorn fortare än ett batteri med lägre startkapacitet. Hoppas det var till någon hjälp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 24 Januari , 2006 En logisk förklaring till detta skulle kunna vara något av följande: -Du har eventuellt en betydligt hårdare miljö i en båt än i en bil och kraven på säkerhet är också betydligt större. Det kan vara skönt att ha ett större batteri med mer kapacitet om man är ensam ute på sjön och båten inte startar direkt. På land kan man ju ringa en taxi.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser