ekke 0 Postad 23 Januari , 2006 Hej på er, Om en planande båt drar t ex 1 l/d vid marchfart 20 knop så kommer den inte helt överraskande att dra 20 l/h. Men vad tror ni den drar om man ligger och smyger fram i några knop. Kommer den att dra mer eller mindre per timme? Mvh Ekke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 23 Januari , 2006 Min båt vill ha ungefär 2 liter/M vid 25 knop, men nöjer sig med drygt hälften vid 6-7 knop. Men ökar jag på till 8-9 så börjar hon gräva ner sig och drar förmodligen betydligt mer än 2 liter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ekke 0 Postad 23 Januari , 2006 Bara för att vara på den säkra sidan: menar du ca 1 l/d /e Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
primouza 0 Postad 23 Januari , 2006 En motor jobbar som bäst på ett visst varvtal så att det är inte säkert att den drar mindre för att den körs långsammare...så det är som det sägs här ovan att vid ett visst varvtal så gräver den mera och varvar utan att ge mera fart = högre förbrukning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tjomac 0 Postad 23 Januari , 2006 Hej! Min båt drar 2 l/d vid marchfart 16 knop och lika mycket vid 5 knop. Det blir 32 l/h i march och 10 l/h i putt putt fart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
primouza 0 Postad 23 Januari , 2006 Ja tycker det är ett konstigt sätt att räkna på...vitsen är ju att få reda på hur LÅNGT man kan åka på MINSTA möjliga bränslemängd... Det går ju att paddla i en timme utan att det drar det minsta i bensin/diesel dock så kostar det 14 Red Bull för att återhämta sig efteråt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ekke 0 Postad 24 Januari , 2006 Hej och tack för era svar. Visst är det intressant att veta hur lång man kan komma på en liter soppa. Men detta tycker jag inte utesluter den andra frågan. Vill man ta sig en liten kvällstur kanske det inte är så intressant att åka långt utan snarare att puttra runt och mysa lite.. /e Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 24 Januari , 2006 Då hoppas jag att du inte tar bilen efteråt. http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,766371,00.html Ursäkta min urspårning från ämnet, men frågan verkar ju vara löst. /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser