Loope 2 Postad 23 Januari , 2006 Hej Alla. Jag har en kompis som vill köpa någon typ av beg. salongsbåt med öppet akterdäck och glasdörr in till salongen. ca 27 - 32 fot. Kan någon komma med förslag på vad det finns för olika fabrikat att välja mellan. Då blir det mycket enklare att söka. Den får nog inte kosta mycket över 500.000:-. Har ni även tips på båt till salu vore det också bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
primouza 0 Postad 23 Januari , 2006 Flipper har väl nån juste modell...787 eller nåt...kan det vara nåt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 23 Januari , 2006 Tjena! Bella Falcon 26 är en jättefin båt! http://www.blocket.se/view/6613193.htm?caller=gbl_s&l=0&c=1&city=0 Mvh/Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Loope 2 Postad 23 Januari , 2006 Tack för tipsen, men jag tror Flipper och Bella som väl är samma båt, är för små. Ex. Nimbus 32 vore mer passande. Men då blir priset troligen alldeles för högt. Fler tips??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Biffen 0 Postad 23 Januari , 2006 Kolla på Parad 31, inte väldens snyggaste men ordentligt med utrymme och ett superbt pentry, framförallt jämfört med Nimbusarna där man står mitt i gången. De har några år på nacken men är byggda som pansarvagnar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Loope 2 Postad 23 Januari , 2006 Tack Biffen. Det kan säkert vara ett bra tips. Flera? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Selor 0 Postad 23 Januari , 2006 Hej! Det här är ett mycket eftertraktat segment bland båtköparna. Skall du ha en såpass stor båt till det priset så finns det nog bara 12 år gamla Amerikanare att välja på. Bayliner 2858, tror jag den heter, är en 28-fotare med flybridge som du nog kan få under 500 000 om du letar efter en 92-94a. Men då blir det förståss en bensinare. Du kan helt glömma Nimbus, Forbina och dylika båtar. Kostar minst det dubbla. //Selor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riwallen 1 Postad 23 Januari , 2006 En Riwall eller Mirall 26 ligger runt 200 tusen och uppåt. http://hem.bredband.net/mirall/index.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
primouza 0 Postad 23 Januari , 2006 Flipper har väl nån 999 modell med eller nåt sånt... Men amerikanska båtar ger mycket båt för pengarna...särskilt Bayliner, SeaRay, Regal och Chris craft... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riwallen 1 Postad 23 Januari , 2006 Bayliner 2556 med flybridge är inte helt fel heller Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 23 Januari , 2006 men en bayliner blir dyr i längden.. såvida den inte är med diesel i tanken.. men en bayliner med diesel är dyrare i inköp... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tjomac 0 Postad 23 Januari , 2006 Tjenare! Jag håller med Biffen, bättre båt får man nog inte under 500000kr. Hittade en snygg bild på en 31:a Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M_Bergqvist 0 Postad 23 Januari , 2006 Det finns ju några bayliners med dieselinstallationer på marknaden, t.ex. denna http://www.blocket.se/vi/6289048.htm?ca=15_s /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
primouza 0 Postad 23 Januari , 2006 Ett sätt jag räknade på innan jag köpte min: Ex. (vi tar en omärkt båt för att slippa påhopp) 1. En 26 fots motorbåt med en 5 liters V8, som drar 2L/dist 2. En 26 fots motorbåt med en diesel med samma marschfart som drar 1L/dist Bensinaren kostar 200.000:- Dieseln kostar 300.000:- Bensinen kostar 12: -/liter x 2L/dist = 24: - Dieseln kostar 10: -/liter x1 = 10:- Du tjänar alltså 14: -/dist i driftskostnad. 100.000/14:- = 7143 Nm Du skall alltså köra 7143 Nm INNAN det har börjat löna sig att köra diesel...säg att du kör 700Nm på en säsong (vilket är J-vligt långt.. = 10,2 års åkande... Beninaren är ofta billigare att serva med... Jag tycker inte det är värt det.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Loope 2 Postad 23 Januari , 2006 Tack för alla svaren så långt. Vad gäller bensin eller diesel stämmer det att man sällan kan räkna hem vinsten på en diesel mot bensinaren i rena pengar. Men man måste ta hänsyn till driftsäkerhet och brandrisk också. Lite extra tycker jag det är värt att köra diesel mot bensin. jag har alltid haft bensin tidigare men numera kör jag diesel. Som bonus slipper man åka till macken och tanka jämnt och ständigt. Fler förslag på båtar? Själv har jag kommit på Saga, men det måste väl finnas fler? Är båten fräch får den kanske kosta 600.000:- men då är gränsen nådd (och passerad) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 23 Januari , 2006 Varför inte min TelfaCat 27. Ingen snabb båt men otroligt stark och robust samt i kanonskick. Mycket båt för pengarna - och så naturligtvis diesel - var hittar man en bensinmack i hamn längre och fy faen för att kånka 25 lit dunkar! 350.000 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Loope 2 Postad 23 Januari , 2006 Hej Karl-Axel Jag har redan sett din båt. Verkar väldigt fin. Men kräver väl mycket underhåll? Varför säljer du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riwallen 1 Postad 24 Januari , 2006 Hmm den såg ju lite småtrevlig ut må jag säga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 24 Januari , 2006 Nej, den kräver inte mycket underhåll. Tvärtom - den är aldrig lackad utan genom alla år behandlad med Benarolja - slipa lätt med sandpapper för hand och så bara stryk på. Ser ut precis som lack, men krackelerar aldrig och kräver ingen rejäl slipning - bara rugga ytan. Bleknar sedan långsamt bort. Vi brukar ge den två gånger på våren - jag slipar, hustrun oljar. Tar 2 - 3 timmar, så ger vi den ytterligare en gång under sommaren i någon hamn - först halva båten -så den andra sidan. Inga som helst problem och resultatet blir glänsande. Är supernöjd med båten men har tröttnat på akterruff. Då inga barn bor hemma används den endast de två, tre gånger vi har sovgäster ombord - trots att jag haft snickare som gjort om till en härlig U-soffa, TV på väggen och ett ställbart groggbord ( och ändå två rejäla slafar). Dessutom är vi solfantaster och önskade oss ett större soldäck än det ovanpå akterruffen. Kvinnan vill aldrig vara där nere och vi har nu köpt en större båt, Ryssö 30 med en riktigt, riktigt stor sittbrunn - och ändå gott om plats inomhus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 494 Postad 24 Januari , 2006 Testa den här kanske? http://www.blocket.se/vi/7151052.htm?ca=11_s Flipper 909, verkar OK men ligger i Finland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Loope 2 Postad 25 Januari , 2006 Tack Christer. Detta stämmer väldigt bra med vad han önskar. Tyvärr lite dyr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser