Steff008 4 Postad 22 Januari , 2006 Hej på er alla! Har en bekant som skall skaffa sig en utombordare och i förrgår var jag och se på en utombordare, som jag inte trodde fanns, med honom. Nämligen en Evinrude 70 hk. 4-t . Motorn har beteckning E70PL4 och torde va årsmodell -98 el. -99. Bör även nämnas att motorn har insprutning. Gissa om jag blev förvånad när jag hörde om motorn eftersom jag trodde att alla Bombardiers 4-taktare (åtminstone i denna storleksklass) bestod av Suzuki-tillverkade Johnson. Nu har jag dock fått äta upp detta eftersom jag själv sett motorn som är en Suzuki-tillverkad Evinrude . Så till frågan. Är det någon som har en sådan motor? Är intresserad av data (vikt mm.) samt naturligtvis eventuella för- och nackdelar. All info som finns tillgänglig mottages med tacksamhet. Mvh. Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 22 Januari , 2006 Hej, Det är som du skriver en Suzuki DF70 fast blåmålad med Evinrude dekaler. Evinrude sålde lite olika 4-taktare som tillverkades av Suzuki i slutet av 1990-talet och början av 2000-talet. Service bör inte vara nåt problem eftersom de som servar Suzuki el Johnson (Johnson säljer sina 4-taktare vitlakerade men de har tillverkats av Suzuki). Reservdelar blir samma resonemang med den ev skönhetsfläcken att delen kan vara svart el vit istället för blå om det är en yttre del om man väljer rservdel från Suzuki el Johnson. Suzuki DF70/Johnson 70 hk 4-takt och Evinrude 70 hk 4-takt är alltså i grunden samma motor. Suzuki DF70 är en väldigt bra motor med EFI, samt tyst och bränslesnål med bra råstyrka och nåtsånär rimlig vikt. Tryggt köp. Att det står Evinrude på kåpan kan ev göra andrahansvärdet något lägre än om det stått Suzuki på kåpan bl a för att Evinrude inte längre säljer dessa. De satsar ju helt på sin E-Tech nuförtiden. Suzuki DF70 har testats i svensk båtpress med fina resultat. Jag skulle inte vara orolig att köpa en sådan men den skall förstås ha dokumenterad service annars vet man ju inte riktigt servicestatusen och slitaget på motorn. Vet ej om den har timmräknare i instrumentet men det borde nog gå att koppla den till en dator som kan få fram hur många timmar den gått om man vill veta det. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 23 Januari , 2006 Jag tackar så mycket för infon Bo. Ska meddela min kompis snarast att han tryggt kan sätta ett bud på maskinen. Några få frågor kvarstår dock: - När du skriver om Suzuki och Johnson delar, betyder detta att det inte går att få tag i originaldelar med rätt färg till denna maskin mera? Skulle ju som exempel va lite surt att köra av nedre delen på motorn och sedan bli tvungen att måla upp en splitterny underdel (som naturligtvis försäkringsbolaget köpt åt en ). - Någon som har vikten på denna maskin (eller är den samma som på dagens Suzuki 70, 335 lb~152 kg)? - Försäljaren påstod att motorn hade kamrem. Här på MG har jag fått intrycket att Suzuki har kamkedja. Är det så att Suzuki hade kamrem tidigare och bytte till kamkedja på senare modeller? Mvh, Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 26 Januari , 2006 Inga Suzuki/Evinrude/Johnson experter (Förutom bossee då)? Mvh, Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 26 Januari , 2006 Motorn är en -99 års modell, och har kamrem. Se: http://epc.brp.com/default.aspx?brands=ej&lang=E Zigge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 26 Januari , 2006 Tack Zigge för infon. Det är m.a.o. endast nyare suzuki och Johnson som har kamrem. Kom dock inte in på sidan du länkade till. Konstigt! Mvh, Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 27 Januari , 2006 Nyare modeller har kamkedja, och fördelen är att man slipper tänka på att remmen kan gå av. Fördelar med rem är att dom är lättare och tystare. Mitt råd är att byta remmen omgående, så du är säker påa tt den är fräsch. prova: http://epc.brp.com/login.aspx?ReturnUrl=/default.aspx?brands=ej&lang=E&brands=ej&lang=E Klicka på view parts catalog Zigge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 27 Januari , 2006 Hej igen Zigge och tack åter för infon. Det är som sagt en bekant till mig som söker utombordare och det blev nog Evinruden som det ser ut nu. Försäljaren monterar motorn och gör fullständig service på den inklusive byte av kamrem, så det skall nog bli bra. Angående länken så kommer jag fortfarande inte in på sidan. Jag kommer till sidan där man skall trycka på wiew parts catalog men när jag trycker på den händer ingenting. Har även testat att skriva in min e-mail samt testat med avstängd brandvägg, men ingenting hjälper. Nåja, jag har ju i alla fall fått den nödvändigaste infon. Tack för det. Mvh, Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser