Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
elektrikarn

svårmanövrerad snipa

Rekommendera Poster

Har problem med att lägga till/backa med min snipa,finns här någon vänlig själ som har något tips hur man får bäten mer lättmanövrerad?

Någon som provat att modifiera roder tex rudder styrhjälp ,se bild, och i så fall funkade det och var får man tag i grejorna,pris mm?

 

Budgeten är begränsad och skeppar´ n är ovan (2 av 2) alla tips motages tacksamt ,förutom bogpropeller(för dyrt)

post-10076-1394234540,3479_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
ingen större skilnad vill mest gå rakt bakåt ,möjligen lite lättare åt babord.

Manöverkurs är väl ingen dum ide´ men jag har 80 mil till bohuslän,tack i alla fall...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Nej, jag har inte provat att varken modifierat eller gjort något annat på de tre sniporna jag har haft. I och för sig så lägger jag lägger väl aldrig till med aktern, eftersom det bara försvårar i och avlastning.

Jag har lärt mig att manövrera efter hand på varje snipa.

Alla tre har dock betett sig på samma sätt som din snipa, dvs när man backar går det rakt bakåt. Korrigeringen får jag göra när jag kör framåt. Det blir en massa dragande i växelföraren i små och smala utrymmen.

Lycka till

Mvh

Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för goda råd.

Problemet är inte i första hand när jag lägger till utan när jag ska ut,

måste göra en nittiogradare på en gång.

skulle gärna ha tips om roderhjälp jag har nämligen inte världens bästa reglage av backslag,nåt gammalt engelskt hydrualiskt som arbetar efter tombola-principen plus att båten går ganska fort på tomgång...låter jag gnällig?

allt går visserligen att åtgärda men det är första året jag har båten och det finns fler saker att ta tag i.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Nej du låter inte gnällig, ovan kanske.

Jag tvingas också göra en 90-gradare direkt.

Eftersom det är lite strömt där jag har båten har det hänt att 90-gradarn blivit åt fel håll. Detta beroende på att strömmen tagit tag i fören och vridit runt. Va kul är det?

Mitt tips är, lär dej båten även nästkommande säsong och lägg pengarna på annat.

Lycka till

Mvh

Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte koppla ett spring?

Kör på springet tills du vridit båten dit du vill sedan är det bara att kasta loss och åka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svetsa på ett vinkel järn på rodret.. det gör gott.. har inte gjort det på min än men det kommer... det ska göra en hel del hart jag hört av säkra källor

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med tombolaprincipen. Är det reversering? Proppelern snurrar alltid när du lagt in kopplingen (spak) och du vrider på en ratt för att ställa in skevningen på propellerbladen för fram och back???

Har också en snipa som är svår att backa med. Ligger i Y-bommar med trångt mellan bryggorna. När jag backar ut hamnar jag i princip där jag hamnar. Sen är det full maskin fram och full utslag på rodret. Båten kastar lite med aktern och så full back. Detta upprepas till jag har båten där jag vill. I princip kan jag snurra runt en prick. Det är inte helt enkelt och man måste lita på att det funkar. Båtarna på min brygga kostar en betydande slant, vissa upp till flera miljoner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man lär sig sin båt efter ett tag. Jag har haft min i nästan två år nu och kan den helt utan och innan... vet precis hur den uppförsig om jag kör på ett sätt och hur den funkar på ett annat sätt... Man kommer in i det så småningom..

 

det bästa sättet att öva är på lite mer öppet vatten i lugn väder.. testa att köra fram emot en prick och lägg till.. det är väldigt lärorikt.. sedan när man känner att man kan båten hyffsat så kan man även backa. att styra en båt som backar är inget vidare. med tanke på att rodret sitter framför propellern. dvs inget propellervatten når rodret..

 

sen kan man även backa och sen när man är i ett bra läge så kör man dikt styrbord/babord och ger bra med gas framåt. då svänger hela båten runt sin egen axel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sen har ju mycket med om det är en högergående propeller eller vänstergående..

 

är den högergående på fram så är den vänstergående på back. dvs du ska lägga till med babords sida. då gå man in ganska brant typ: |\ och drar till på backen då dras aktern in emot bryggan.

sedan är det samma procedur åt andra hållet om du har vänstergående propp..

 

själv lägger jag till med styrbordssidan för jag har en vänstergående prop..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Ett bra knep är att flytta rodret framåt så att roderaxeln inte sitter längst fram utan mer centrerad, se bild. Man kan också försöka forma rodret mer som en flygplansvinge så blir det en bättre hydrodynamik och större effektivitet.

post-7066-1394234540,5807_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

så du menar att man ska flytta hjärtstocken?? hur lätt är det eller?? en stor operation som man inte ska ge sig på såvida man inte vet vad man gör.

det finns nog en tanke bakom att hjärtstocken sitter där den sitter... detär nog noga uträknat utav båtbyggaren...

 

sen är det aldrig fel att sätta två klackar i skrovet.. en på varje sida om rodret som tar emot på max vridning. annars finns det stor risk att det kan vränga sig... och roligare kan man ha...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag skulle nog lyssna på dom råd du fått angående träning i manövrering och springanvändning.

Men det finns ett sätt till som kan vara till hjälp som många fiskebåtar har använt sig av.

Det hjälper kanske inte så mycket när du backar men den svänger btydligt snabbare när du lägger in växeln frammåt.

Om du klyver ett rör med samma diameter än proppellern och monterar halva röret på var sida om rodret så att proppervattnet bildar något som liknar en jet stråle Då får du hela vatten trycket riktat och inte bara den halvan som träffar rodret.

Och om du kan sätt dit stöd klackar som gedda föreslår. mkt klokt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

christer.. om du inte märkt det så är det samma kille bakom bägge trådarna..:-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

 

tombola-principen = det blir inte vinst varje gång man lägger i backen/fram .

 

En rudder -tjofräs är väl  egentligen samma idé som Geddas med vinkeljärnet.

se bild överst 2 st fjäderbelastade vingar som fälls ut när man backar och trycks ihop när man åker framåt.

 

Vill inte göra några större ingrepp i båten då båten förrän jag lärt mej mera.

Letar lätta lösningar som går att återställa om allt blir käpprätt fel.

 

keep up the good work

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men fördelen med ett vinkeljärn är ju den att när man åker framåt och ska svänga så får man en minskad vändcirkel...
 och svetsar du på ett vinkeljärn kan du bara skära bort det sedan med en vinkelslip. och det kostar ju ingenting.. eller strömmen kostar ju men den korta stund är ju ingenting i pengar..

 

Det där med Tombola-principen.. menar du då att om du lägger i backen så tar inte backen alltid??

 

Vad har du för motor och backslag??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelen med Rudder-tjofräsen är att den fäller in sig när du åker rakt fram (vilket man ju oftast gör...) och inte ligger och bromsar som fasta vinklar gör, vilket borde leda till en ökad soppaförbrukning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo men vinkeln sticker ju inte ut en halvmeter direkt.. den sticker ju ut kanske 5 cm / sida vilken inte gör så jätte mycket på soppatörstigheten..

skulle de göra det så är det skitsamma för man får en bättre styrförmåga.... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vinkeljärn lät härligt enkelt...men hjälper det när man backar?

 

Har en BMC 4 cyl diesel samt ettt konv backslag som jag inte kollat fabrikat på7.gif\...

Backslaget är nog ok men det är reglaget som brister...

Sitter 2 hjul-cylindrar på B-slaget styrs av ett mycket gammalt reglage dår man aldrig är riktigt säker på vilket läget är...

 

min båtplats har 2 y-bommar med 3m bredd båten är 2,85...say no more..

 

skulle tro att mina båtgrannar är väldigt intreserade av att jag fixar till det här...

som sagt ,alla förslag beaktas

 

några fler varianter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis!

Som en höjdare sa för flera år sen inom näringslivet, - Sikta på något billigt!

Mvh

Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag säger som sjörövarn... Se till så du får fixat reglaget eller fixat ett nytt reglage.. att köra båt och inte kunna lita på reglaget är lite riskabelt tycker jag..

Vinkeljärnet hjälper inte så jättemycket när du backar.. men du behöver inte svänga när du backar... backa rätt ut lägg om rodret och dra på med bra gas framåt... eventuellt kan du behöva backa och göra samma procedur en gång till om du av en händelse inte skulle komma runt det lär du dig ganska snart..

Du känner det inom dig när du kan båtens rörelser och krafter... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej varför inte ta en titt på Rudders hemsida och samla in mer information. Du behöver INTE sabotera rodret mer än att borra två hål för Rudder. Du är välkommen att ringa eller maila för mer information

Mvh Robert Fransson -  Rudders upphovsman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan inte du förklara för mig vad man ska ha två vingar till när man ska backa??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej vingarna som sitter på rodret är ledbara.Vilket leder till att dom öppnar sig när du backar och vattnet som bara passerar fångas upp

och manövreringsegenskaperna ökar. När du sedan kör i låga farter

i hamnar mm så sitter det en fjäder som styr vingarna då får man bättre styrförmåga. När man ökar farten så fälls vingarna in och konsolen

gör att man har en mycket stabilare gång.Rudder är inte samma princip

som ett vinkeljärn den jobbar med vatten trycket för att bromsa så lite som möjligt.

 

Mvh Robert Fransson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...