Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
larson

Vad skall jag välja Suzuki el

Rekommendera Poster

jag står i valet och kvalet för vilken motor jag skall köpa, Jag hade nästan bestämmt mig för en Suzuki 90 hk 4-takt, men nu är jag lite inne på mercury 90 4-takt el tohatsu 90 tldi. om ngn har en kommentar om nämnda voro jag väldigt tacksam.

vänligen larson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt val skulle bli Tohatsu. Hörde av en Suzukihandlare för några år sedan att Tohatsu är en kanonmotor. Själv har jag Yamaha, men det är mer än tillfällighet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte det spelar nån större roll om du väljer suzuki eller tohatsu - båda är bra. Mercury har sämre rykte, men det kanske gäller de äldre modellerna. Annars kanske den där E-tec 2 takt kan vara ett alternativ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Själv går jag i väntans tider, får min nya Suzuki DF 90 till veckan. Att det blev Suzuki beror främst på ett mycket bra pris, dessutom har dom ett mycker bra rykte, gör bra ifrån sig i tester etc.

Sukin har kamkedja, vilket jag inbillar mig är en fördel gentemot kamrem!?

//Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, kamkedja gör att service bli billigare, och man slipper oroa sig för att en rem skall gå av och orsaka ventilsallad....

Zigge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev en tohatsu för mig, pga. vikten. Kommer om två månader :)

/Jim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker Tycker personligen inte om Suzuki 4-takt. har kört två stycken o båda krånglade när man körde på låga varv, ändå har dem varit inne på suzuki o dem hittar inte några fel. Bör påpekas att detta är mindre motorer, har för mig att de är en 15 och en 25. Själv skulle jag välja Tohatsu eller en E-tec 2-takt, sägs gå minst lika snålt som en 4-taktare, men du har alla fördelar som du har på en 2takt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har bara hört gott om Suzuki, dessutom har de en ny tiltmotor nu, som de (hoppas) ska vara snäppet bättre än tidigare (längre hållbarhet/livslängd)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Nån av de stora svenska båttidningarna har genomfört det senaste året en test på just 90 hk 4-takts motorer utom på Suzuki. Grossiten på Suzuki klarade då inte att leverera en 90 hk utan testlaget fick nöja sig med en 70 hk 4-takt.

Döm om testkillarnas förvåning när 70 hk nästan höll samma klass som 90 hk från de övriga (Evinrude, Honda, Mercury å nån mer tror jag).

Leta upp tidningen så kanske det lugnar din oro. Om inte värdera MG medlemmars inlägg och fundera själv.

Jag känner flera som kör just Suzuki 70 hk 4-takt som är supernöjda. Säkerligen motsvarar även en 90 hk 4-takt av samma märke dina förväntningar.

Lycka till

Mvh

Laand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alla, tack för de svar jag fått ang mitt motor köp, jag tror att jag bestämt mej för en suzuki 90  4-takt,men fortsätt gärna med synpunkter.

vänligen larson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Har inte så stor erfarenhet av andra motorer än honda, men dem har jag å andra sidan väldigt stor erfarenhet av och jag kommer aldrig någonsin använda något annat. Otroligt pålitliga maskiner och näst intill outslitliga, det vet dessutom handlare så andrahandsvärdet på honda är högre. Om någon nu mot förmodan skulle sälja sin älskade slitvarg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Kan varmt rekomendra suzuki 4-takt är inne på 3e uppsättningen båt med suzuki 4-takt har kört flera tusen timmar totalt med suzuki motorer

har haft en 70hk och en 90 hk och nu dubbel montage 70 hk!! utan problem

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej det blev en yamaha 100 hk fyrtakt, beställd idag. vill åter tacka alla som svarat på min fråga, anledningen till att det blev en yamma och inte en suzuki var vikten-priset-plus de 10 extra hk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Yamaha F100 (EFI) blir fina fisken. Har en Yamaha F115 (EFI) själv, 2003. Funkar fint hitills.

Här har du en video med en båt som har en Yamaha F100 så du kan drömma lite om motorn redan nu:

Länk

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske lite sent att skriva inlägg, men jag köpte Mariner 75 Optimax förra våren, fick leverans i maj. Maskinen går bra på min Ryds 510GTI, men korroderar något fruktansvärt. Tiltcylindern rostade bort på 3 månader, varav båten låg på trailer ca. 30% av tiden. Garantin skulle inte gälla annat än för funktionsfel, hävdade Mariner/Mercury-importören. Som tur var började cylindern läcka, gängorna bortfrätta..så jag fick nytt efter mycket tjat och gnäll. Men resten av min nya maskin har börjat lossa färg o.s.v. (Uppenbart galvaniskt element, tror jag.)Det får jag inget för.. Köp inte Mariner/Mercury!!Kvaliteten och produktansvaret är inget att ha!!

Mvh

Roger 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan varmt rekommendera Suzuki. HAr kört en 60 hk 4-takt nu i 2 somrar och

är jättenöjd. Inget snack, den går extremt tyst, och inge skrammel i tiltning el dyl. Jag ångrar inte en sekund att jag valde suzen !

/ Steff

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är stor chans att du blir nöjd. (visste inte att Yamahan var ett alternativ från början) Det är många som håller Yamaha och Suzuki som nummer 1 & 2 bland utombordarna.

Man åker ju själv Yamaha numera 1.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...