Gulan 0 Postad 20 Januari , 2006 När man är novis får man höra det mesta av de flesta, experter eller ej:-) Jag vill gärna ha en lte bredare information om riskerna med sjövattenkyld motor. Jag har hört alltifrån att den sjövattenkylda motorn bara tål att gå på insjöar och att den rostar ihop omgående om den kommer ut på saltsjön?! Och att det går alldeles utmärkt med en sjövattenkyld motor varsomhelst! Om den lätt blir förstörd, varför utrustar då fabriken båten med en dylik? Mina funderingar är att har båten en motor så borde det gå att sköta den så att den går att köra överallt, ingen människa vet väl säkert att man bara skall köra sin båt på de stora insjöarna eller...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 20 Januari , 2006 Tjena! Sök på kylning här på MG så får du otroligt mycket info. /Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjorn_o 0 Postad 20 Januari , 2006 Billigare att bygga motor med sjövattenkylning. Men en sjövattenkyld motor går ju inte sönder omgående. På min förra var det en motor från -87, som använts i Östersjön och den går fortfarande. Förvisso är det bräckt vatten, men om du sköter motorn så håller den många år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 20 Januari , 2006 Tjena, kolla den här artikeln: http://www.marinkontroll.se/pdf/yanmar/Batliv4-03.pdf'>http://www.marinkontroll.se/pdf/yanmar/Batliv4-03.pdf Riskerna med färskvattenkylning Det finns fler bra artiklar på sidan http://www.marinkontroll.se/ under Artiklar hälsn. Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gulan 0 Postad 20 Januari , 2006 Tackar så mycket, informationen från bryggan kan betyda att skepparn på den gula båten tänker om:-) Det verkar som om det inte är en särskilt god ide´ att bygga om vår gamla motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser