Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
arkivdykarn_lw

VINTERSEGLING;ogenomtänkta texter!

Rekommendera Poster

   Texter om segling höst, vinter och vår blir allt vanligare, vilket är glädjande då det mesta av vårt båtbestånd klarar betydligt tuffar tag än slösegling sommartid. MEN alltför ofta tar skribenterna för lätt på säkerhetsaspekterna, speciellt då vintertid när temperaturen kryper under nollstrecket.  

   Det mesta av det som finns på en fritidsbåtbåt av idag, som exempelvis olika typer av beslag och tågvirke är avsett att användas vid plusgrader. Vid frysgrader blir många material spröda och förlorar åtskilliga procent av sin hållfasthet. Skot, fall, förtöjning och- ankartampar sväller och blir stela som vajrar. Falltrissor och rullsystem kärvar. Om man inte i förväg har vidtagit lämpliga åtgärder kan lätt svåra tillbud uppstå.

   

   Nåra grundregler:

 

-Var alltid minst två ombord (ensam kan godtas vid dagturer i kända vatten).

 

-Kolla båtförsäkringen. Oftast behövs en tilläggsförsäkring för färder höst, vår och vinter.

 

-Byt ut det tågvirke som kan tänkas kinka, mot material som inte suger åt sig vatten. Ex.vis skot och förtöjningstampar.

 

-Vidta alla tänkbara försiktighetsmått för att INTE dratta i sjön. Flytväst är givetvis ett måste, men det är det iskalla vattnet som är den största faran, och det är betydligt svårare att ta sig ombord i en båt än ur en isvak. Neoprenhandskar -som värmer även genomblöta -borde vara ett obligatorium. Många är de som drunknat enkom beroende av stelfrusna å krampande händer/fingrar. Då hjälper föga med isdubbar å flytväst!

 

-Lyssna på väderrapporter fler gånger om dan. Vädret är nyckfullare och kan mycket snabbt växla från den ena ytterligheten till den andra.

 

-Meddela ALLTID anhöriga å bekanta Din planerade färdväg.

 

-GPS är ett bra hjälpmedel, och om man inte har VHF-utrustning, ta med 2 mobiltelefoner, helst med olika operatörer.

 

För mer detaljerade tips & trix se BÅTNYTT nr.9-99 eller

http://web1.vattnet.com/lotus3/

 

Bild: Sessongens sista seglats. Dagen efter låg isen överallt! Båt; laxsnipa från Bottenhavskusten, byggd 1915 eller tidigare.

 

L.W:ff.; öbo och vinterseglare sedan mer än 25 år.

post-1968-1394234538,9293_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglar också en del på vintern och vi har då alltid en flytoveraller på oss. Ett måste tycker jag då vattentemperaturen närmar sig 0 grader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte skulle jag ge mig ut i en träbåt med risk för is. Jag såg en träbåt som gått några kabellängder i isen för att ta sig fram till vinterlyftet i Björlanda.

Helt uppflisad av isen i borden i fören. Plastbåtarna klarar sig betydligt bättre. 

Önskar mig själv till varmare sessong.

Men någon gång ska jag prova vintersegling.  Ingen trängsel i hamnarna är ett plus. Varma kläder finns. Varför inte en elväst med 12V från batteribanken. Den funkade fint på MC:n vid längre färder i kallt väder. 75W som värmer rygg och bröstkorg är inte fel när man börjar bli kall.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Folk har i alla tider vistats på sjön vintertid med träbåtar. Visst är tunn nattis/netting ett gissel å kan skära sönder ett skrov på nolltid, men man fann alltid på råd. I senare tid förhydrade man stäven med kopparplåt. Min snipa är plastad på utsidan, så ja reder mig gott. Och med ett väl inoljat (outspädd rå kallpressad jungfrulinolja)kärnfuruskrov, tar hon ingen som helst skada av blötan å frysgrader.

post-1968-1394234539,8716_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...