Gå till innehåll
tisdag 04 mars 2025
sigge_1

Gamla kapell rutor.

Rekommendera Poster

Hej , finns det någon som har ett tips på hur man får en gammal matt ruta t.ex i ett kapell att bli som ny igen. Rutan är i nuläget väldigt matt och ser immig ut, knappt så att det går att se igenom den.

Man kan ju putsa annan plast t.ex visir till hjälmar med medel, finns det även till mjukare plaster?

Någon som vet?

Mvh // Martin S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle nog rekommendera att byta plasten mot ny, blir inte så fasligt dyrt om du syr själv. Tror inte riktigt på att polera den gamla.

mvh

PG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan säga att putsa rutan hjälper inte om du ska ha ett bra resultat.

Immig säger du. Slut säger jag.

Lämna in den till en kapell makare och byt ruta kostar inte så mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar. Rutan vi talar om sitter tyvärr i en bil inte en båt. En ny ruta kostar otroliga 5500svenska riksdaler.

Sämre kan den ju inte bli så om det finns något bra att testa så kan man ju göra det först.

Tacksam för tips.

Mvh // Martin S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade en gammal Jofa förut. Den hade plastruta fram som började bli immig. Försökte allt i form av fönstermedel. Jag hade valet att köpa en svindyr ny ruta hos en glasmästare eller ta till desperata åtgärder. Provade den desperata vägen först. Autosol för krom. Och det blev bättre. Inte perfekt, men bättre. Prova för säkerhets skull på en liten del först. Det kanske inte är samma material i din ruta som det var i min. Men om alternativet är att inte se ut genom den eller betala 5500 så kan det vara värt att prova.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tips jag fått när det gäller typ plexirutor o dyl, är att putsa med tandkräm. Har inte provat själv, men ska tydligen funka. Det är ju defacto slipmedel i tandkräm, men väldigt fint! Jobb är det, men ska tydligen funka bra.

//Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, tack för tipset. Där fick jag något att sätta tänderna i :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg just att det finns ngt som heter BernBerg Klara Rutan och säljs på bernberg.se (finns även en annons här på maringuiden). Kostar 155 kr och är till för plexi, vinyl mm.

/Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...