Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
forb

Utombordare med Generator utan batteri i kretsen funkar det

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har en utombordare Tohatsu 50 jag skall ha på en  Rib och den har generator , och jag kan inte (vill inte) ha batteri i båten , men vill kunna ta ut ström nångång då o då tex. till lanterna och då driva direkt från generatorn utan batteri i kretsen någon som vet om det är lösbart? något som gör att generatorn inte bränner när den inte har något att ladda till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.Varför inte batteri? Det finns ju små smidiga gelfyllda batterier  som du kan använda om du är rädd för att det skall rinna baterisyra . Visseligen är de lite dyrare än vanliga men den kostnaden får man ta.

MVH Kurran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, och detta gelbatteri kan ju vara ganska litet, då du inte verkar behöva några större batterikapaciteter.

Då får du en stabilare spänning till lanternorna och kan dessutom ha dom på utan motorn igång, en stund i alla fall, kan ju vara bra ur säkerhetssynpunkt om nåt skulle hända.

Så skulle jag gjort!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som behagar skämta?

Har inte utombordaren en startmotor? Och då behövs ett batteri om man så vill detta eller ej. Som tidigare inlägg påpekat är ett slutet (gel) batteri att föredra./mvh/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tänkt på det med ett litet batteri men det kommer inte att vara praktiskt så det är uteslutet,  så jag skulle vilja veta om det går att köra utan batteri utan att förstöra generatorn, om man tex. kunde ha ett motstånd eller en liten lampa kopplat i kretsen bara så att den har något att ladda till. Motorn har ingen startmotor

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen har den väl heller inte någon generator om startmotor saknas. Då är det inte så mycket ström du har att tillgå troligen. Det brukar då vara belysningsspolar som ger c:a 10-75 W beroende på motor, svänghjulmagneternas skick och luftgap till spolarna. 

 

Anslut en gammal strålkastarlampa och testa hur pass den lyser.

 

Är det blåvitt sken så har du c:a 50 W (4 A) går den sönder ganska snabbt på fullvarv så har du kanske det dubbla.

 

Om det är växelström är det ingen risk att spolarna går sönder om du belastar fel men undvik att bryta strömkretsen när du kör då det blir stora spänningar då som i värsta fallkan förstöra någon likriktardiod(brygga) om motorn skulle vara försedd med en sådan.

 

Du kan använda en glödlampa som seriemotstånd eller som en belastning för att få ned spänningen till lämplig nivå.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en ny motor och jag vill beställa den med generator för att då o då kunna använda ström när jag behöver det, tex. till lanterna , men jag vill inte ha batteri i kretsen utan letar efter nått som generatorn kan ladda mot så den inte bränner, motstånd lampa? nått litet som kan simulera ett batteri

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan kanske behövas ett batteri för att få igång laddningen om det är en vanlig växelströmsgenerator utan permanentmagneter. Kolla  med tillverkaren om det går att få den att producera ström utan att ha ett batteri.

Det brukar väl finnas lite magnetism kvar så den kan börja avge ström till sig  själv (magnetiseringslindningen) men det är inte självklart. Eller vad säger du Nitro?

Att ha den oansluten ska inte vara några problem (eller ha en lampa ansluten)

Har du inte ett batteri så blir det väldigt känsligt att bryta strömmen till t.ex lanternorna. Då behövs en ganska stor belastning så att du inte får en kraftig spänningsspik som kan förstöra likriktaren. Om du har en skaplig allmänbelastning så ska det nog inte bli farliga spänningar om du släcker lanternorna. Lampan ligger då fortfarande och drar ström.

Men det kommer att bli olika höga spänningar. Har generatorn laddningsreglering så har du en spänningsbegränsning där? Annars kan du räkna med att bränna glödlampor eller få glödande lampor beroende på varvtal och antal inkopplade lampor/effekt. En vanlig generator är helt enkelt tänkt att gå mot ett batteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok jag skall kolla med tillverkaren vilken typ av generator det är , men det är ju en som sitter under svänhjulet och förmodligen så har den väl då permanetmagneter, om jag kopplar en tålig lampa då i kretsen som klarar strömspikarna om det blir några , kommer ju att koppla in lanterna direkt på motorn utan brytare när jag använder dom.

Tackar för tipsen 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Det finns som sagt två orsaker till att ha ett batteri inkopplat till motorn:
- Ett batteri dämpar överspänningar och annat otyg som kan förstöra inkopplade lampor och håller spänningen stadigt på mellan 11,5 till 13,5 V.
- Beroende på konstruktion så kan generatorn behöva en startspänning för att magnetisera lindningarna och ge spänning ut

Låter som en bra ide att kolla med leverantören. Dom står ju för garantin på motorn vilket det glada gänget på bryggsnack *inte* gör. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av vilken anledning är ett batteri så uteslutet men ett motstånd ok?

Jag skulle hänga på ett MC-gelbatteri. Litet,lätt läckagefritt och kan monteras hur man vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok jag skall kolla med tillverkaren vilken typ av generator det är , men det är ju en som sitter under svänhjulet och förmodligen så har den väl då permanetmagneter, om jag kopplar en tålig lampa då i kretsen som klarar strömspikarna om det blir några , kommer ju att koppla in lanterna direkt på motorn utan brytare när jag använder dom.

Visst - kolla att det är vanliga belysningsspolar. Och att det inte finns någon likriktare. Då kan du misshandla dem och bryta strömkretsen utan problem. Behövs ingen tomlast.

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lösningen är att koppla bort likriktaren när man inte behöver ström och koppla in den när man skall ha ström  går ju att lösa lätt med en brytare

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare !

 

Jag hade en gång i tiden en Tohatsu 9,8 med en spole under svänghjulet. Problemet med denna var att lamporna gick sönder när man gasade upp motorn. När jag mätte spolen utan last kom det ut ca 90volt växelspänning. Om man dimentionerar lasten som motsvarar spolens styrka lär det inte vara något problem. Det smidigaste är dock att ha ett batteri som jämnar ut spänningen. 

 

mvh / Plarsa

http://oceklbo.plars.org 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är ju nödvändigt att koppla så mycket total lampeffekt att man inte får överspänning. Lätt mätt med voltmetern och fullvarv på rovan. Börja med ett par tre 50-wattare i parallell och minska ned en i taget tills du har c:a 10-15 V.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter snack med leverantören så är det bästa att koppla bort likriktaren när man inte behöver ström den sitter åtkommlig på sidan av blocket

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det lätt att koppla bort den kan du ju göra det.

Du kan också koppla in en kondensator på 100V i.st.f batteri om du är rädd för kortslutningsspikar. Den fungerar som ett batteri med mycket kort urladdningstid och jämnar ut spänningstoppar. En lisa för halvledare. En motsats till ettriga  kopparspolar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...