ubbechampions 0 Postad 17 Januari , 2006 heeey..... Är de någon som har testat annat motor alternativ på en ryds 440 GT???? Kanske 50-60 hästars eller nåt!!Har idag en 2-takts 40/hästars på,men den känns lite klen!!Fabrikanten kan eller vill inte uppge hur mycket den tål på akterspegeln,mer änn deras rekommendationer på max 40/hästar...... Är juu lite nyfiken.....för jag tänkte nog byta till liite större....**s Sen är ju frågan om de håller?? Vad säger fösäkringen........ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
B400 0 Postad 18 Januari , 2006 40 och 50 är hos många märken samma maskin (=samma vikt) ex yamaha, jonhson/evinrude mfl. Så 50 är ju inga problem, Jag hade 50 på min gamla 440gt. Uppåt 60-70 borde inte va problem då dom har en rätt bärande akter. Tänk även på att båten oftast fungerar bäst med 40-50hk, den får inte bli för baktung. Men hittar du en lätt 60/70hk är det ju optimalt..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ubbechampions 0 Postad 21 Januari , 2006 javisst....de optimala är ju alltid rooligast....**s men frågan: håller akterspegeln???????? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
B400 0 Postad 22 Januari , 2006 Ingen garanti, men körstilen påverkar ju ochså en del. Kompisen hade en Ryds 435Gts med Johnsson 90 V4 som väger en hel del, Den akterspeglen håller ihop iaf. Båten var baktung och svårkörd men fort gick den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ubbechampions 0 Postad 23 Januari , 2006 Japp!! de är ju sant förstås!!Yamahan 40/HK kan man lätt uppgradera till 50/hk,samtidigt behålla samma vikt!!Klart en fördel..men min 40 hästars känns lite klen!!Den har bara 2 cylindrar och 1 förgasare,jämnfört med yamaha,som har 3 cylindrar och 3 förgasare!!Såå skillnaden blir nog stor tror jag!!Därför känns ett byte,eller uppgradering som ett måste... Men de är bara en viss modell,som de kan visst kan göras på!!!Sedan har jag inte bestämt vilken motor de blir,men yamahan ligger varmt om hjärtat! De finns kanske inte såå många motorer runt 40/hk som går att uppgradera och som har 3 cylindrar 3 förgasare???Jag har då inte hittat såå många!! men de blir ingen 4-taktare iaf....Sen vore ju de ..*nice*..om jag kunde hitta en 60-70:a..som inte väger såå mycket..**s... de räcker om båten gör 30-35 knop, minst iaf......som sagt,de här medmotorer är ju en djungel de med...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
B400 0 Postad 24 Januari , 2006 Kolla bara så det verkligen är en lätt uppgradering. Yamaha brukar inte ha så lätta lösningar. På ex 9,9 vs 15 skiljer förgare ,reeds,munstycke och tändning. Njut av bilden så länge...440gt är väldigt trevliga i vattnet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ubbechampions 0 Postad 24 Januari , 2006 heej...igen..*s uppgraderingen på yamahan 40/hk:an.....skulle ge 10 hästar till...**s de skulle kunna ordnas vid köpet,av återförsäljaren....... cooool bild....****Niiiice**** Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ubbechampions 0 Postad 24 Januari , 2006 hehehehe,,,,,hur många kusar har den rydsen?????? **skratt** Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
B400 0 Postad 24 Januari , 2006 Bara 50 unka...Faktiskt helt orginal Evinrude 50 Powertrim o tilt. Rätt så tyst motor, snål på bränsle ochså! Hade önskat lite bättre effekt, accet va lite klent. Båten var faktiskt en Seabird 445, men den fick Ryds dekaler sen... Seabird var för den Amerikanska markanden, men till o med skrovnummret typskylten står det Ryds på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
B400 0 Postad 24 Januari , 2006 På tal om roliga bilder....Broders 510.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ubbechampions 0 Postad 30 Januari , 2006 frääna bilder........ jaa hörde att evinrude e-tec...skulle vara ett bra val!!! Om jag hade tänkt skaffa en ny utombordare! Vad vet du om den?? Jag ska kolla upp liite mer om den,de är ju aldrig fel att vara på läst...hehehehe.... en sak förbryllar mig lite faktiskt!! Hur mäter man kw/ effekten???? förr såå mätte man vid svänghjulet om jaa inte minns fel,men nu för tiden så mäts de väl vid vx-huset??? eller??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ubbechampions 0 Postad 30 Maj , 2006 heeej igen......... ville bara berätta att de blev en yamaha 60...horses... som jag satte på rydsen...... Ooooopssss. vaa de gick undan då!! ha en sköööön båtsommar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hannihatten 1 Postad 24 Oktober , 2006 Hej har en Ryds 440 gt med en 2-cyl Mercury40hk -01. Tycker att den går ganska bra när jag är själv i båten men när man är fler så går det betydligt segare, funderar på att uppgradera till en Mercury 60 hk elpto vilken väger lika mycket som en Mercury 40 fyrtaktare dvs 100 kg. Skulle vara skönt med lite extra pulver ibland känns det som.. Är det samma bultmönster genom akterspegeln på en 60 hk eller behöver man göra nya hål?? Sedan är ju styrningen upp till 55 hk så den behöver man väl också byta för säkerhets skull!? Mvh/Fritte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser