Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
Lischke

Förarbevis på distans, funkar det bra?

Rekommendera Poster

Hej!

Som topicen lyder... Har någon tagit sitt förarbevis på distans? Jag är 15 (16 imorgon :D ) år, och har inte någon båt än, förutom en Örnvik-roddbåt. Men ett förarbevis kommer jag väl att behöva snart om jag vill köpa mig en egen motorbåt om ett par år. VHF-certifikat blir nästa steg har jag tänkt. Och till sist Befälvarare klass V.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och grattis!  Kontakta tex Nautiska Magasinet  http://www.nautiska.se/  och hör vad du behöver för böcker och annat material.  Läs några veckor tills du tror att du klarar provet (faktiskt lättare än man tror)  kontakta sedan någon förhörsförättare i närheten där du bor  http://www.nfb.a.se/

Räkna med att det blir någon form av krav på utbildning till sommaren 2007 och då kommer priserna att se helt annorlunda ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret.

Hur lång tid kan det ta innan man lärt sig nog för att klara av provet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill inte grusa dina planer. MEN:

förarbevis o VHF certifikat är fritidsbåts papper. De har inget gemensamt med yrkespapper som tex sjöbef klass V.

Den behörigheten får du ut efter examen på styrmanslinjen efter 4 år på högskola , samt 36 månaders sjöpraktik på lastbåt.

Vill du skaffa dig kunskaper om navigation med fritidsbåt är förarbevis en bra start. Gå en kurs på rikitigt, med praktikpass, det är nyttigt.

VHF cert är bra att ha i din fritidsbåt, kursen är inte så lång. Detta cert funkar inte inom yrkessjöfarten, då krävs längre utbildninar.

Som sagt, vill inte grusa dina förhoppningar, tvärtom! Var dock medveten om att fritidsbåtslivet inte har något gemensamt med att jobba till sjöss. Du kan med andra ord inte prova på sjölivet i en fritidsbåt för att se om du trivs med att jobba till sjöss. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har man diciplin kan man helt enkelt plugga själv, söka upp en examinator på NFB:s hemsida och skriva provet...

Förarbeviset är ren teori, men halvvägs till kustskepparintyget, så det är bara fortsätta direkt....

Trevligare är nog ändå att samla ett gäng och göra en studiecirkel ( kolla med skolan, den kanske kan hjälpa till)(gissar du går i skolan...), eller gå en anordnad kurs. Böcker finns på biblioteket så du kan börja kolla direkt.

Lycka till/ Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart har jag ingen nytta av ett VHF-certifikat om jag ska in i yrkessjöfart som styrman. Men när jag cruisar i min Searay 270 Sundancer så kan det ju vara bra med en radio... smiley-cool.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lycka till, berätta hur det går.  Tänk om lite fler äldre också insåg att det inte räcker med träskor och träskalle, det krävs flytväst också. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...