Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
knackhatten

översyn av utombordare

Rekommendera Poster

hej!är det någon som har lite tips om vad som bör göras med utombordaren

innan säsongen drar igång/nybörjare

mvh knackhatten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det beror på...

Har du konserverat/servat den i höstas så är det ingenting egentligen.

Jag skulle nog rekomendera att du gör följande varje år sen om det blir höst eller vår spelar mindre roll:

* Tändstift

* Växelhusolja

* Impellerkontroll/byte

* Fetta in alla smörjnipplar

Ockulär besiktning, dvs kolla hur allt ser ut och åtgärda vid behov ex laga propeller etc.

//Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Välxelhus oljan skall man helst byta redan på hösten, om det skulle vara så att det kommit vatten i oljan så är det bättre att det ligger fräsh olja i växlehuset över vinter/Vår.

Får dock erkänna att det är lätt att man fuskar med det då det är roligare och pilla med båten en solig vårdag än på en blåsig höst dag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tillhör den växande skara som också tyckte det var roligare att byta växelhusoljan på våren ... tills jag tog fram en motor i vårsolen med köldsprängt växelhus smiley-cry.gif\

Så är det något jag ALDRIG fuskar med längre så är det det höstjobbet!

För övrigt kan jag ge dig rådet att söka på forumet (bortglömd men superbra funktion!) i detta ämnet, det finns tonvis med bra trådar i ämnet!

Ha det med servicen i Vårsolen! smiley-cool.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Följ allt ovan, det är exakt de som alla motormeckar gör på hösten, sedan kollar dem även tomgången så den inte ligger för högt eller för lågt.

Dem som kör extremt hårt med sina motorer bör byta olja både på våren och hösten. Bytet på våren kan dock ske några veckor in på säsongen. Oljan har trots allt ett utgångsdatum

Sedan är det alltid bra om du har möjlighet till att rengöra tanken. så slipper du onödiga fel i sommar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...