Linde 1 Postad 16 Januari , 2006 Här kommer då ytterligare en fråga om det elektriska. Jag har hittat en konverter på 1000w. Har nån av er nått liknande i era båtar & vad klara en sådan att driva t,ex micro, kaffebryggare, hårtork etc. Ni får gärna lista vad ni har kopplat på eran konverter & hur dom funkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 17 Januari , 2006 Jag skaffade ett elverk istället. Det ligger på 1000W. Båtens fasta laddare, en Mastervolt på 25A drivs utan problem och laddar på batteribanken på någon timme. En mikro på 700W funkar finfint. En liten kupevärmare på 600W finns också ombord ifall Wallasen skulle strejka. K-Rauta sålde dem för 1995:- i juletid mot normalt 3995:- En liten tystgående fyrtaktare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bating 0 Postad 17 Januari , 2006 Du lyckas rada upp dom saker som drar allra mest ström. Det var bara dammsugaren som saknades. Hos mig har apparaterna följande märkning: Micro 750W har ofta en starteffekt på 1100W. Kaffebryggare 1400W Sambons hårtork 2000W. Dammsugare 2000W Jag rekomendera att du går igenom märkningen på alla strömslukande 220V apparater du ska ha i båten. Eller köp nya apparater med lägre märkeffekt. Köp inte skit! 220V kan döda så köp en inverter av hög kvalité. Fyrkantsvåg och modifierad sinus kan elda upp dina apparater. Vet du inte vad din a apparater klarar så ska du ha en sinusinverter. Eller om du inte vet vad som kommer att kopplas in i framtiden. /Marcus www.bating.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Selor 0 Postad 17 Januari , 2006 Jag har Mobitronics 2000 watt inverter ombord, den klarar att ge upp till 3200 watt under kortare tider, tex med avseende på starteffekter. Eftersom den har nätprioritet så driver jag hela båtens el via den, dvs jag matar landströmmen via den i hamn och driver då elspis, batteriladdare, micro och vvatenberedaren med den (dock inte samtidigt). Nu vi är ute så driver samma inverter via batteribanken, alla dessa 220V elslukare. Dock får man då vara försiktig med att dra på för mycket effekt samtidigt eftersom batterierna fort dras ur och väldigt stora strömmar går i kablarna (ja, de är dimmensionerade för det). Jag har en solpanel också på 50W som står och suger i sig laddning till batterierna när nu solen orkar visa sig. //Selor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johannes 0 Postad 17 Januari , 2006 köp en inverter med äkta sinusvåg inte modifierad sinusvåg. Förstörde själv en video med en kantvågsinverter. Lite om strömförbrukningen en 1000w inverter förbrukar från 12v batterier 1000/12= 84 ampere och då verkningsgraden är ca 85% blir förbrukningen ca96 ampere. Har själv en 600 watts inverter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linde 1 Postad 18 Januari , 2006 Okej då vet jag lite mer om detta ämne, Är det nån som kan rekomendera en bra inverter till ett bra pris? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linde 1 Postad 18 Januari , 2006 Och vars man kan köpa dom. Om man ska köpa en med äkta sinusvåg så blir dom ganska dyra. eller finns det såna för ett överkomligt pris? Av vad jag förstått så behöver jag nog ha minst 1000w. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 19 Januari , 2006 Jag köpte en på 300 watt med modifierad sinus, skulle enligt försäljare vara lika bra som sinus men billigare. Blev grymt besviken! Köp en med riktig sinus! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gustaf05 0 Postad 19 Januari , 2006 Tänk på att blybatterier inte mår bra av alltför stort strömuttag, max 15A för ett 100 Ah-batteri enligt tillverkarna. Dessutom sjunker kapaciteten kraftigt vid stora strömuttag. Räkna med en halvering med de strömuttag ni beskriver. Normalt anger man amperetimmarna i förhållande till urladdningstiden 10 eller 20 timmar. 100/20 anger tex 100 amperetimmar vid en urladdningstid av 20 timmar dvs belastningen 5 ampere. Titta också på: www.odelco.se/webshop/inv-omform/sin-mod.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser