Linde 1 Postad 16 Januari , 2006 Jag undrar om det går att koppla på 220v i min amerikanska båts befintliga 110v kablage. Alltså in genom landströms kontakten sedan vidare till en omvandlare från 220v till 110v. Om kablarna fixar det vill säga? Jag tänkte att jag ska placera omvandlaren på ett lämpligt ställe & att jag även ska dra några 220v uttag i båten. Men det blir några meter där dom befintliga kablarna får 220v istället för 110v. Eller måste man dra ny kabel från landströmskontakten? Utrustningen får bara 110v eftersom dom kommer efter omvandlaren. Nu hoppas jag på många svar, Är det en dum fråga så klarar jag av att höra det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Newptunkryssare 0 Postad 16 Januari , 2006 För att dra en parallell... många småhus i Sverige har ett elskåp vid stolpen där det är 500 volt, sedan väl inne i huset har man 220 volt. En kompis hade slut på säkringar för 500 volt så vi var tvungna att sätta i en 220 volts säkring i 500 voltsskåpet. Resultatet blev att vi var tvungna att vara extremt försiktiga med vad vi satte på inne i huset. Spis taklampa och stereo gick inte, då small säkringen, osv osv. Alltså, det går antagligen att mata 220 volt genom dina 110 volts ledningar, men om du börjar belasta skiten så kommer dina ledningar att bete sig som våra säkringar... dvs brinna upp. (Om inte andra säkringar går först / jordfelsbrytare slår till). Din båt, ditt ansvar. Men inte tusan kommer jag med min träbåt ligga bredvid dig i någon gästhamn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linde 1 Postad 16 Januari , 2006 Jag hörde lite grann med en arbetskollega åt mig idag som är hyffsat el kunnig, han sa att på ett 110v elsystem är det oftast grövre kablar än på ett 220v. & ytterligare ännu grövre på ett 12v. Men jag vill förstås höra vad andra säger om detta så att man är välkommen till bryggan i sommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 16 Januari , 2006 Inga problem med kablaget. Det är endast förbrukarna som har märkspänningen 110./mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dieselbesta 0 Postad 16 Januari , 2006 Du kan trygt koble på 220V. 110V anlegg har alltid kraftigere kabler da strømstyrken må dobles i forhold til 220V for å gi samme effekt og det er strømmen som gir varme og ødelegger sikringer ikke spenningen. Formelen er som vi alle vet P=U*I hvor P=effekt, U=spenning og I=strøm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 16 Januari , 2006 Ju mindre volt desto mer ampere och kablarna blir grövre och grövre. För att köra en tolvvolts-mikro krävs kablar som vattenslangar, klart att det går att köra 220v genom dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linde 1 Postad 16 Januari , 2006 Det låter ju mkt fint! Då slipper man kabel tatta allt för mycket i båten. Tack ska ni ha. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 16 Januari , 2006 ...sen att högre spänning ställer högre krav på isoleringen är ju en annan sak, eller? 400V hemma får man genom att tappa 2 faser, 230V blir det mellan fas och nolla/jord ( samma fram till proppskåpet!) alltså alltid lika mycket i sladden. Skulle själv aldrig våga använda amerikanska eldetaljer för 220V. Deras säkerhetstänkande är inte riktigt på europeisk nivå. Kolla så hittar du säkert märkningar typ max 125V. Men valet är ju ditt. Liksom ansvaret. mvh/Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linde 1 Postad 16 Januari , 2006 Jaha, då vart man tveksam igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Scantic465 0 Postad 16 Januari , 2006 du gör nog helt rätt i att vara tveksam. Det är några saker som ingen talat om för dig. Vad jag vet krävs det behörighet för att installera landström i båt. Har du jordfelsbrytare i båten, hur kommer den att fungera med en transformator.Vet du hur du ska fixa skyddsjorden om du sätter in en trafo o.s.v Mitt råd är anlita en behörig elektriker som kan installera landström i en båt. Den här typen av glada hejarop i frågor som kan resultera i brand eller dödsfall tycker jag är betydligt allvarligare än det s.k struntpratet i trådarna /Tore Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 16 Januari , 2006 Kontakta närmsta gymnasieskola med el-tele utbildning eller vad det kan tänkas heta i dag. Lärarna har kunskapen/behörigheten och eleverna tycker att det är en rolig uppgift, toppa med en smörgåstårta och en tur på sjön så är alla nöjda och glada! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dieselbesta 0 Postad 16 Januari , 2006 Har jeg forstått det rett, er det bare noen meter kabel det er snakk om.220V eller 110V i disse spiller ingen rolle. Det må en del høyere spenning til før du får problem. Hva som så skal monteres er en annen sak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linde 1 Postad 16 Januari , 2006 Ja precis. Det är bara någon meter kabel det handlar om. Sen ska jag koppla in en omvandlare som skickar ut 110v. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeCanard 0 Postad 17 Januari , 2006 Hej, Det finns ytterligare en liten sak man skall hålla i åtanke när man skall omvandla 230VAC till 115VAC och vice versa. Nämligen frekvensen! På rent resistiva belastningar har det dock ingen större betydelse, men på reaktiva och kapacitiva belastningar kan det få katastrofala följder. Titta på varje förbrukare om den är tillverkad även för 50 Hz. Motorer, t.ex. kommer att snurra ca:20% långsammare vid 50Hz än vid 60Hz, vilket kan göra att de drar mer ström än de är avsedda för. Mer ström ger en högre effekt och risk för överhettning. Skall du kasta ut 115Volts prylarna, ersätta dem med 230voltare och bara använda de befintliga kablarna går det nog bra. Personligen skulle jag nog byta kablaget också om jag ändå höll på att riva i grejorna. /LC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 17 Januari , 2006 Felaktigt utförd 12V installation = något brinner upp... Felaktigt utförd 220V installation = någon dör... Om det handlar om 1-2 meter kabel är det alltså max 50 kronor (plus intaget?) Är det den kostnaden du är rädd för? Eller en stunds arbete att byta/dra ny? mvh//Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linde 1 Postad 21 Januari , 2006 Du har nog rätt! man ska kanske inte vara lat när det gäller sånt här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linde 1 Postad 14 Februari , 2006 Nu har jag i alla fall dragit om elen med nytt kablage, & på dom gammla 110v kablarna stod det 600v! Dom hade säkert klarat av 220v. ;-) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 15 Februari , 2006 Högre spänning ställer högre krav på isolering, men behöver inte lika grova kablar... Men stog det 600 Volt på så hade det nog gått, men du gjorde rätt i att byta. Men tänk även på tidigare inlägg angående frekvens osv. på utrustning i båten! Hur mycket utrustning har du som kräver landström? Är det inte så mycket skulle jag överväga att byta allt till 220 volts grejer! Nu är du hela tiden begränsad till vad omvandlaren klarar av osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lars_J 0 Postad 15 Februari , 2006 Om det bara rör sig om någon meter, varför inte byta Du måste ju ändå byta intagskontakten. /Lars J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 10 December , 2016 Gammal tråd men måste garva åt alla specialister. Hahaha 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 10 December , 2016 (redigerade) Gammal tråd men måste garva åt alla specialister. Hahaha Lite som en kollega som inte visste nåt om bilar. Vibrationer i bilen berodde enlig bilverkstan på dåliga "stabilisatorstag" som dom skulle åtgärda för flera tusentals kronor. Jag blev nyfiken... kollade lite.. hans ena bakdäck var helt platt på ca 15cm.. Han hade kört med låst handbroms i några hundra meter... Nytt däck ock "stabilisatorstagen" va som nya... Han hadeju åxå i sin osäkerhet... visserligen inte fått nåt mer än däcket åtgärdat.. men fått betala även för "stabilisatorstag"... Redigerad 10 December , 2016 av Caribic410 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 10 December , 2016 (redigerade) Imponerande av kollegan att inte känna att ena bakhjulet var låst... Redigerad 10 December , 2016 av Peter_K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 10 December , 2016 Imponerande av kollegan att inte känna att ena bakhjulet var låst... Håller med.. När jag frågade.. "Det där med stabilisatorstag är nog bara nys" -kan det ha hänt att någon kört med hanbromsen i? Sa han.. Va!! Skulle det kunna bero på en sån sak... det var ju bara några hundra meter!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 10 December , 2016 Ang. ursprungsfrågan: Vill man att försäkringen ska gälla, koppla in en isolertrafo mellan 230 och 120V delen. (USA har faktiskt officiellt 120V men många får bara 110V i uttagen) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser