Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
Lischke

Mönstra på ett fartyg.

Rekommendera Poster

Hej.

Jag funderar på att läsa till matros på gymnasiet, för att sedan kunna mönstra på direkt. Har någon här gjort det? Hur var det första gången ni mönstrade på som matros/jungman?

MVH
Carl

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter sjömanskolan har man väl gnott ihop sjötid nog för att kunna mönstra som matros. Att jobba ombord i ett lastfartyg skiljer sig en hel del från ett vanligt jobb iland. Båten är ju som ett litet samhälle i miniatyr. Det är inte många timmar man ligger i hamn för att lasta/lossa, så den fritid man har tillbringar man ombord.

Jag gjorde några år i lastbåtar o färjor innan jag började jobba hemma i skärgården, kännde att jag inte trivdes borta från familjen långa tider.

Numera är väl alla linjer på gymnasiet högskolegrundande, så ångrar du dig efter ett par år så kan du ju läsa vidare till nåt annat.

Nu med facit i hand ser jag hur mycket lättare de första åren hade varit om jag gått sjömanskolan så lockar det så är det klart du skall läsa.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag går en annan linje, kan jag läsa in det som behövs för att få befattningen matros, på Komvux? För jag känner mig osäker på om jag kommer att trvas på ett fartyg. Så jag vill gärna skaffa mig en egen motorbåt och se om jag gillar att vara ute på sjön länga perioder, innan jag utbildar mig...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst plotter
Vad ska du göra med din motorbåt?
Ska du åka ut på nordsjön och ankra upp där ett tag för att känna på det?

Matrosutbildning är en yrkesutbildning och man blir tvungen att komplettera om man ska läsa på högskola...

Jag hade nog hellre satsat på motorman, det kan man ha nytta av även på landbacken. Om man gillar att skruva hela dagarna d.v.s.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med min motorbåt ska jag testa om jag gillar livet på sjön. Gör jag det så utbildar jag mig kanske till Fartygsbefäl Klass V. Båten jag just nu skulle vilja köpa senare är Searay Sundancer. Annars skulle en av Nimbus miljonbåtar inte vara helt fel, t.ex. Nimbus 280 Coupé. Kan man åka ut på Nordsjön med en sådan? Jag ställer mig tveksam till om det går...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst plotter

Tjena Carl

Jag tror inte att det har särskilt mycket gemensamt med fritidsbåt och yrkessjöfartens liv på båten. Kan du inte praoa på en båt, då kan du ju se vad det kan innebära. Du kanske kan sommarjobba på en båt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...