Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Kaptenkolja

Olja

Rekommendera Poster

Tänkte ytnyttja den samlade hjärnkapaciteten här på MG, tillsammans kan ni nog hjälpa mig med mitt lilla problem.

Min yanmardiesel släpper ut olja via avgaserna(våta).
Det ryker inte, den blir inte varm eller beter sig konstigt, däremot går det åt smörjolja och ser minst sagt illa ut, framförallt vid stillaliggande. Jag tror inte det är ventiltätningarna som läcker, då hade det ju rykt blått. Kan det vara så att turbons oljetätningar är slitna,slut? Tacksam för hjälp, en ny turbo är ju inte gratis o vill ju inte byta i onödan.

Motorn är en 4JH-HTE från 87 med kanske 500 gångtimmar.
Simma lugnt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lossa insugsslangen och tag tag i fläktvingen. Det skall nästan inte vara något glapp. Se/känn efter så det inte är olja på fläkten./mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan egentligen inte mycket om motorer,men har samma sorts motor som dig,årsmod.88.Har haft problem med turbon,fast på motsatt sätt.Den kärvar,beckar ihop varannat år.Rätt frustrerande.Enligt sonen är det för att jag kör för försiktigt,tror inte på det.Motorn drar ingen olja,knappt ca.0,5 L.per säsong,men jag hörde vad en ny turbo kostar,så jag förstår dig.Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trasig oljekylare?

Teori:

Oljekylaren läcker till sjökylvattnet och sjökylvattnet blandas med avgaserna = olja i vattnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, jag tror också att det kommer in via någonstans med sjövattnet....

Kolla detta först för det är nog det billigaste allternativet!  

// Morgan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...