Havskatt 18 Postad 15 Januari , 2006 Tänkte kolla med er MG´ are om ni kan ge mig ett bra råd på vilken typ av ankare och vilken vikt som behövs till min båt. Jag använder idag en plätt på 5kg till min Yamarin 5200 (550Kg) men upplever den tung att ta upp och bökig att ta bort lera då jag oftast använder båten för fiske och många ankringar blir det på en dag. Funkar annars mycket bra när man ligger förtöjd har aldrig råkat ut för att ankaret släpper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 565 Postad 15 Januari , 2006 Hej Känner igen det där med många ankringar, mycket lera osv. Plätten (eller talriksankaret) kallas av många för lunch-ankare då det egentligen inte funkar så bra för mer permanent ankring förutom på vissa bottnar. Själv använder jag en dragg till mina fiske-ankringar, mest för att den är enkel att stuva undan. Men den släpper också och blir också full av lera varje gång. Många gånger önskar jag att jag hade ankarspel (!) även på båten jag använder för fiske. Slutsats: Det finns inget bästa ankare för alla bottnar. Till din båt bör en 5 kg dragg eller 5 kg plätt hålla dig ganska stilla. Plätten är dock lite tyngre att dra upp pga vattenmotståndet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 15 Januari , 2006 Tack för svaren, inte direkt klokare dock. Hittat ett par olkia ankare på www.plastimo.com några lättviktsankare Guardian 1,8 kg som skall räcka till båtar 5-7m samt Fortress 1,8kg som skall räcka till båtar <8m. Finns också något som heter FHD- och Kobra ankare vet inte om dessa är bra men verkar krävas ca 5,0kg vikt. Brucetyp ? är det någon av de ovanstående typerna ? Vad tror ni om lättviktsankare ? Svindyra ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 15 Januari , 2006 Har på Claes Ohlsson & Biltema ser precis ut som Bruce men dom kallar det Maxankare. Ett på 5 kg skall räcka till båt 2ton. Dom finns tydligen på 2kg också. Vilken vikt tror ni på ? (Båt 550kg L=5,2m) Tror ni att det fastnar mindre lera ? Kan ju vara värt ett försök när de är så billiga ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 15 Januari , 2006 Tror att jag provar ett Maxankare på 2kg, återkommer med rapport i sommar om hur det funkade. Förhoppningsvis mindre ont i ryggen och att kära hustrun också kan ankra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaptenkolja 2 Postad 15 Januari , 2006 Jag ligger ofta i utsatta lägen i ytterskärgården. Köpte förra året en bruce kopia på 10 kg med ett par meter kätting o en rejäl ankartamp. Kanske ett skott över ribban då min båt väger 1500 kg, men jag draggar aldrig numera. (utom på berghällsbotten typ Gillöga). När jag blir gammal o orkeslös får jag väl skaffa ankarspel eller ett lättare ankare, men tills dess funkar detta perfekt. Simma lugnt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser