Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
MSVega

Orion 12:a

Rekommendera Poster

Fixar man att segla denna på riktig långsegling?

Tänker på Västindien, och kanske Norska kusten och över till Island.

Verkar vara vek båt, men hur seglar en sådan på öppet hav? 

Är ju en motorseglare i stål, så man kanske inte seglar om Swan´ s mfl.

Men den verkar klara bättre vinklar mot vinden än Ostindienfararen i vart fall (50 gr). 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är ingen snabbseglare – det är en motorseglare- en bra kompromiss mellan en bra seglare och bra motorbåt. Bra utrymmen, ordentliga tankar, vettig inredningslösning. Många bor åretrunt i dessa båtar – såg senast en film från Göteborg med en hamnliggande åretruntboende i Orion 12.. Perfekt båt i Medelhavet – där blåser ingenting på sommaren – och blåser ibland utav he…., vår ,vinter o höst. Härlig familjebåt i svenska vatten. Men ska du kappsegla – välj en kappseglare.  Jag älskar långsegling och det kvittar om båten gör 5 eller 7  knop – har jag bråttom finns alltid flyget. Vinklar mot vinden?? Långseglare åker MED vinden, annars ligger de i hamn. Men visst går det att kryssa – tycker du det är kul? Varför åker alla till västindien i dec tror du ?– jo medvind i 20 dygn – glöm vindgeneratorn – den funkar inte då. Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan tyvärr inte svara på detta just nu. Filmen visades på ett möte med OSK medlemmar för ett år sedan och var då inspelad från en TV sändning (Troligen TV1 eller 2). Jag skall höra mig för. Kanske det går att söka bland gamla TV program? Det handlade om en familj som bodde ombord på denna Orion 12 i Göteborgs (Troligen gästhamn). Mycket intressant film faktiskt som speglade både positiva och negativa aspekter av detta. Kanhända var det ett inslag i det båtprogram som gick för ett par år sedan. Minns inte programmets namn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Orion 12 känns faktiskt som ett ganska stort fartyg - ganska härlig skeppskänsla trots att det inte är någon jättestor båt.

Trots rymligheten är hon mycket lättmanövrerad, inte minst i trånga hamnar. Sjösportskolan i Göteborg har en Orion 12 som kursbåt - m/s Nawica. Gillar känslan i den båten på något vis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar!

Har tittat på denna innan, den är fin.

Har du ingen bild på Orion 15?

Skulle vara kul att jämföra. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket vackert fartyg.

Var får man tag i en sådan? Hade passat mig perfekt.

Ungefärligt pris för en fin en? 

Gärna fler bilder om du har.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket vackert fartyg.  Var får man tag i en sådan? Hade passat mig perfekt. Ungefärligt pris för en fin en?  Gärna fler bilder om du har. …

..

Finns bara denna – tillverkades på Ölandsvarvet 1976 längd 16m,( plus dävertar) bredd 4,62, djupgående 2,37. Ketchriggad – perfekt för långsegling med stor familj – tyvärr för stor för ensamsegling. Pris 2 milj SEK (idag) -  Utrustar o förbättrar hela tiden – Någon slags mani tror jag? Vill du ha fler bilder så sänd ett mail med din mailadress – Går tydligen inte att sända bilder o bilagor via MGs mailservice?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad tror du om segling på öppna hav då?

Kan den fixa detta eller är den mer konstruerad för kustfart?

Skulle vara kul att veta om någon varit ute i riktigt busväder med en.

Kanske alldeles för vek, som en del beskriver henne?

Dessutom ganska hög överbyggnad och väldigt dålig krysstagningsförmåga.

Låter ju väl pessimistiskt tycker jag. Man får ju genast tankarna till gamla fartyg under 1700-1800 talet.  

Vill ju inte bli uppspolad på någon läkust precis. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle slå en signal till Sjösportskolan i Göteborg och be och få prata med någon/några som varit ute mycket med Nawica. De borde väl veta...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har gjort detta, men dom har aldrig varit ute i mer än kuling. Dom menar att det är en utbildningsbåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det någon hemsida eller något där man kan se lite bilder och få fram lite mer info om Orion 12?

Hur är den i jämförelse med tex Nauticat 44?
Vad finns det för andra båtar i samma storlek? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...