skrotis 0 Postad 13 Januari , 2006 Tänker byta rufftak och taket på styrhytten nu i vår, min fråga är om jag kan limma spåntade bräder (fura), och därefter slipa olja och lacka eller spricker virke sönder. Jag är jättetacksam för svar av någon som har erfarenhet av limning, även andra allternativ mottages. Lennart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 13 Januari , 2006 Det låter väl som en fin idé. Behandla gärna baksidan också så att brädorna inte slår sig. Har du möjlighet så lägg ribborna på distanser så får du plats med isolering bakom. Välj gärna en smal panel så ser det mer båtmässigt ut, t ex en karroseripanel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skrotis 0 Postad 13 Januari , 2006 Jag vill förtydliga mig, jag menar yttertak och däck. Lennart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skrotis 0 Postad 14 Januari , 2006 en bild på objektet som ska få sig en ansiktslyftning. Lennart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skrotis 0 Postad 14 Januari , 2006 Jag ska bygga om hela styrhytten (tak o sidor) likaså ruffen. Materialet nu är playwood och den är dålig under vindrutan, därför tänkte jag göra limträskivor som jag kan bygga av. Jag har tillgång till en limpress och olika fräsar som jag kan göra spåntade ribb med och det är ribben som ska limmas för att ev bli däck, sidor o tak, vad tror ni om det, kommer skivorna att stoppa för väder o vind när jag har behandlat dem efter alla konstens regler. Lennart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ake-S 0 Postad 16 Mars , 2006 Hej Lennart kan plawood vara ett alternativ? Plawooden år kryss limmad fins i många olika utföranden Plawooden sväller inte lika mycke på brädden som fura. Åke s Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 17 Mars , 2006 Rekomenderar en titt i boken Handbok i träbåtsvård, där kan du få mycket ideér och råd när det gäller bygga, limma och laga med trä och plywood Författare- Berends nånting, sök här på forumet, boken finns på bibliotek. /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser