Peter_K 4 181 Postad 25 Januari , 2006 Precis som du skriver är behovet av koppar 1-3 mg per vuxen människa och dag, jag tror inte någon ifrågasatt detta. Problemet blir i hamnar med stor koncentration av koppar på botten. I höga koncentrationer är koppar nämligen giftig, precis som att du kan dö om du andas rent syre... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riwallen 1 Postad 25 Januari , 2006 Kan bara instämma Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonlundh 0 Postad 25 Januari , 2006 DE VATTENLEVANDE ORGANISMERNA tar upp koppar direkt från vattnet och från den föda djuren äter. Olika organismer behöver olika mycket koppar och har olika mekanismer för att anpassa sig till miljöer med olika halter. Naturen reglerar upptaget och utsöndringen av koppar på ett i det närmaste perfekt sätt. Det är viktigt att veta att koppar normalt inte lagras i överskott i kroppen eller anrikas i näringskedjan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 181 Postad 25 Januari , 2006 ...och ÄNDÅ är det förbjudet att använda koppar i bottenfärg... Konstigt... ;-) En sak jag aldrig lyckats fatta är hur det kommer sig att om kopparn helt saknar toxisk effekt, vilket den med ovanstående resonemang borde göra, hur kommer det sig då att den fungerar beväxningshämmande, vilket den ju också bevisligen gör? Hur får ni kopparförespråkare ihop det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 181 Postad 25 Januari , 2006 När jag ändå håller på att undrar, kan du förklara hur ett för vattenlevande organismer ofarligt ämne kan vara klassat som R50 av KemI? http://apps.kemi.se/klassificeringslistan/amne.cfm?id=029-002-00-X Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonlundh 0 Postad 25 Januari , 2006 PÅ EN KOPPARPLÅT eller en målad båtbotten finns de fria kopparjonerna endast i ett mycket tunt skikt på ytan. Det kallas det biostatiska skiktet och är cirka 0,0000001 (1x10 -7) mm. De flesta organismer, särskilt larver från djur, påverkas här i sin fastsättningsmekanism och kan inte slå sig ner. Det är just denna effekt man vill uppnå när man målar båten med en kopparfärg. Den knivskarpa gräns, som finns mellan en målad och en omålad yta vad gäller påväxt av havstulpaner, visar tydligt kopparjoners korta räckvidd. KOPPARJONER har mycket liten räckvidd. Tillgänglig koppar tas om hand i växter och djur genom ett system som utvecklats under miljoner år. De joner som kommer in i cellerna och där träffar rätt mottagare går in i ämnesomsättningen. Överskottsjoner, som träffar andra molekyler eller celler, kan däremot bindas till dem och orsaka skada så att de slutar att fungera. Jonerna kan därefter inte skada någon mer molekyl eller cell. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 181 Postad 26 Januari , 2006 Att klippa och klistra ur en hårt kritiserad rapport betalad till största delen av kopparintressenter och färgprodcenter är ganska värdelöst. Det finns gott om forskningsrapporter som visar att det inte finns något samband mellan lungcancer och rökning betalda av tobaksbolag - ändå är det få som väljer att förlita sig på dessa. KemI är oberoende part i målet på så sett att de saknar ekonomiska intressen i kopparens vara och icke vara, jag väljer därför att lita på deras forskning framför en helsponsrad rapport utförd av en intresseorganisation för båtar. Om du orkat bemöda dig i att läsa alla debattartiklar på SXKs hemsida hade du bl a hittat detta svar från KemI: Att ett ämne är naturligt förekommande innebär ingalunda att det inte kan vara farligt för hälsa och miljö. Just för koppar förhåller det sig så att skillnaden mellan essentiella och toxiska koncentrationer är liten, varför även en liten förhöjning kan innebära en oönskad påverkan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 26 Januari , 2006 Och jag som trodde att våra lagar var till för miljön.... Vad är det för klassning/regler där man har/ska framföra sin båt....Jag trodde det var det man skulle följa... Snart dumpar vi väl gamla batterier hur som helst oxå , jag som trodde att vi var på väg mot ett bättre miljötänkande... Vad fel man kan ha!!!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 26 Januari , 2006 beror nog lite på hur grön man känner sig.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 26 Januari , 2006 Tänkte mest på alla som hackar på dom som kör lite äldre tvåtaktare... Dom kallas miljöbovar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 26 Januari , 2006 va miljövänlig men ha lite bonduförnuft brukar jag säga.. :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonlundh 0 Postad 29 Januari , 2006 jag tycker min färg verkar bra så jag fortsätter med den Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nelsson 0 Postad 6 Juni , 2006 Använd inte förbjuden bottenfärg! Det förekommer försäljning av otillåtna båtbottenfärger och kopparpulver via anslag i båthamnar och via radannonser i tidningar. Men som båtägare måste man vara medveten om att det är förbjudet att använda s k norge- eller fartygsfärgerna eller att blanda kopparpulver i färgen. Dessa produkter är bekämpningsmedel som ska hålla alger och skal borta från båtbotten men samtidigt läcker de ut giftiga ämnen i havet och gör stora skador på det marina livet.Det är både olagligt att sälja dessa produkter och att använda dem. Som båtägare är det just havet, naturen och djurlivet som man värdesätter så högt. Använd därför bottenfärger med stor försiktighet och då endast färger som är godkända av Kemikalieinspektionen för att få säljas och användas. Giftiga båtbottenfärger får inte användas på båtar som väger under 200 kg. Bottenfärger som istället för gifter, bygger på att organismerna inte får fäste på båtbotten, finns också. Mekanisk bearbetning kan vara ett alternativ till färganvändning. Läs också Kemikalieinspektionens PM om Hur riskerna med båtbottenfärger för fritidsbåtar kan minska Anslag Du använder väl inte förbjuden färg när du bottenmålar din båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
buongiorno 0 Postad 22 Februari , 2007 Jag förstår att du, liksom vi alla värnar om havsmiljön, men jag undrar om du är båtägare på västkusten. Sommaren 2006 seglade jag med en miljöfärg i botten. Trots TVÅ, vad du kallar mekaniska behandlingar med skrapa o borste av dykare var båten knappt seglingsbar i september p.g.a. beväxning. Två lyft under en sommar med behandling på land kostar runt 6000 kr. Dina kunskaper om vattenmiljö är måhända oantastliga, men dina erfarenheter av båtägande verkar kanske något teoretiska. Om man nu inte har råd med båt som deplacerar 200 ton, som får ha kopparfärg så får det nog bli kopparpulver i färgen. Alternativet är ingen båt alls. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 22 Februari , 2007 Kör båt på västkusten och har alltid gjort d.. Varje år har d växt massa skit snäckor allger mm.. Tills jag började måla med Den Norska färgen tada inte en snäcka... Jag vet inte om d är någon större förlust för miljön (Är ingen professor). Men jag kan då inte tänka mig att en hel dags sprutande med högtrycks tvätt och div andra kemiska produkter för att få bort snäckorna skulle vara bättre för miljön.. D krävs ju ganska mycket arbete för att få väck alla snäckor och skräp som klistrat sig fast under båten... Den nya färgen gör ju arbetet mycket lättare och prestandan bättre på båten.. Miljöbov eller inte jag kommer aldrig gå tillbaka till den gamla Miljövänliga Skräpfärgen... !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Saphire 5 Postad 23 Februari , 2007 Klart det är trist att få beväxning på sin båt, det tänker jag inte säga emot. Jag tänker inte heller säga att man SKA använda en viss färg eller ej. Jag själv kommer köra den tillåtna, då jag personligen tror starkt på att det borde bli obalans i systemet om man bryter koppar på ett ställe och dumpar det på ett annat. Men då jag är fridykare är det inget besvär att ta en runda under båten varje gång jag är ute, så för mig är det lätt att välja färg. Man kanske skulle ordna en drive-in_Dyk&Skrubb för en billig peng, mot att båtägaren lovar komma varje vecka, så det inte hinner fastna så förbenat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 23 Februari , 2007 Det roliga i detta med bottenfärg är att ta en som exempelvis STHLM...där trafikerar det stora fartyg i ganska stor omfattning...deras bottnar är givetvis belagd med den värsta sorten bottenfärg...färg som vi inte kommit över i handeln på decennier...två tre fartyg av den sorten motsvarar kanske hela STHLM fritidsflotta om man ser till kvm skrov....och dom fartygen åker där...varje dag...året runt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 23 Februari , 2007 Det stämmer. Jag känner en som målar bottenfärg på såna jättefartyg, och det är inte den mest miljövänliga sorten direkt. Tänk alla såna färjor lastfartyg tankers mfl mfl. då är ju fritidsbåtarna en piss i havet om man jämför. H/M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Saphire 5 Postad 23 Februari , 2007 Det är klart att det alltid finns de som är värre, men vartåt är vi på väg om vi strävar efter att vara som de sämsta? En gång hörde jag ordspråket att om jag gör så gott jag kan att vara hygglig, så har jag i alla fall skonat världen från en skitstövel Om jag gör vad jag kan för att vara miljövänlig så sover jag bätte. Sen kanske det finns bättre sätt och sämre sätt, men jag gör så gott jag kan. Rederierna får göra så gott de kan. Beväxningen kanske leder till ökad bränsleförbrukning = miljöfarliga utsläpp ökar. De areor båtbotten de har att komma med torde leda till en enorm bromsverkan vid beväxning, så de kanske är miljövänligast med den giftiga färgen trots allt. Någon har säkert redan räknat på det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 181 Postad 23 Februari , 2007 Jag tyckte också att det var puckat ända tills jag fick höra att största problemen med miljöpåverkan av bottenfärger är i fritidsbåtshamnarna då dessa båtar ligger stilla på ett helt annat sätt än yrkesfartygen. Det är orsaken till att man tillåter att yrkessjöfarten har jag förstått. Jag är ingen biolog så jag kan inte svara på om det är rätt eller fel, utan väljer att följa lagen och hoppas att de som stiftar den vet vad de håller på med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 23 Februari , 2007 Jag kan inte heller det där, men hoppas ngn annan kan svara, men eftersom bottenfärgen på alla fartyg är självslipande så borde ju problemet vara lika stort...men inte vet jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andrestyrman 0 Postad 23 Februari , 2007 Även dessa stora färjor mfl får tvätta botten(jobbar på en). Det kommer dykare med stora borstar och fixar det. Så det kanske fritidsbåtsägare också kan leva med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 23 Februari , 2007 Nu är det ju inte tänkt att man ska börja göra bottenfärg själv. Det är inga abrakadabra att förhindra biologin att få ha sin gång. Det svåra för tillverkarna av bottenfärger är att göra så små ingrepp som möjligt på naturen. Alla små kryp i vattnet har sin miljö de är vana vid. För att de ska bli vana vid kopparvattenvikar kanske det krävs miljoner år. De krypen som inte klarar det försämrade vattnet är näring för andra större kryp som är näring för osv. Så när färgtillverkarna labbar så är det till största delen ett kmixtrande för att störningen av miljön ska bli så liten som möjligt med så bra beväxningsförhindande egenskaper som möjligt. Det kan man kanske inte själv åstadkomma i samma grad. Utom det sista, visst blir det beväxningshindrande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 23 Februari , 2007 Men var är beviset mot att koppar som är den aktiva substansen mot beväxning skulle vara skadligt? mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Saphire 5 Postad 23 Februari , 2007 Utredningen som ligger till grund för beslutet torde vara offentliga dokument. Det borde gå bra att höra av sig till beslutande instans och höra vilken/vilka avhandlingar det är och sedan läsa dem själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andrestyrman 0 Postad 23 Februari , 2007 Ett exempel: Salt är nödvändigt för kroppen och det äter vi väl alla. Men får vi i oss för mycket torkar vi ut och dör. Koppar är ett gift i höga halter! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 23 Februari , 2007 Förstår jag också. Vet du vart jag kan finna den? Har själv ställt frågan om koppars problembild till Miljöinspektionen men inte fått svar ännu. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Saphire 5 Postad 23 Februari , 2007 Så uselt av dem att inte svara.. Jag har inte letat eftersom jag inte funderat så värst, så jag har ingen aning. Lycka till och dela gärna med dig av vad du hittar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 23 Februari , 2007 Om nu koppar skulle vara så giftigt som det sägs så fortsätter jag att köpa min färg i Tyskland, då behöver jag bara måla vart tredje är medans mina båtgrannar måste måla varje, vet ej men det känns som om jag är en mindre miljöbov än dom. Har just nu bara en liten bättring som behöver göras,ca:1/2 liter går det åt, jag köpte båten i höstas och den är bottenmålad inför sommarn -04. Hade bara lite grönt slem på den vid upptagningen i höstas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 23 Februari , 2007 I undersökningar redovisas att man uppmätt förhöjda halter av koppa i vattnen runt småbåtshamnar. Förhöjda halter, ja det finns koppar naturligt i vatten liksom många andra metaller och andra ämnen. Om nu de förhöjda halerna har någon negativ effekt skrivs inget om i det jag hittat ännu. Däremot så verakr det som att man vill sänka halterna av metaller i vattnen i östersjön. De ämnen ja kan komma på som då verkligen borde vara aktuella är t.ex. bly, cadmium och kvicksilver. Men just koppar verkar tveksamt. Återkommer så snart jag fått svar från Kemikalieinspektionen. Deras sida är www.kemi.se (inte miljöinspektionen som jag råkade skriva tidigare) mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser