Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
kjellson

Kölskada - misil

Rekommendera Poster

Hej, lyckades segla på grund i somras och fick en kölskada ner/fram på köl.

Glasfiber skrapades bort och ca 1 dm2 järn/bly är blottat på båda sidor. Funderar nu på lämplig åtgärd. Slipa runt med slipmaskin, spackla med glasfiberspackel. Slipa jämnt. Gelcoat. Bottenfärg.

Verkar detta vettigt, eller någon som har andra tips?

post-14496-1394234536,6415_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en likadan skada och tänkt göra på samma sätt med glasfibematta som limmas med epoxi.

Behövs verkligen ett gelcoatlager? Räcker det inte med att slipa jämnt och måla?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan ha krypit in vatten under mattan om sådan finns på kölen. Det skulle vara bra att ta bort all matt som sitter löst. Jag skulle inte heller laga skadan med polyester och mattan utan endast anväda epoxispackel. Mattan släpper lätt när det kommer in fukt och bildar fickor där vatten kan samla sig. Har gjort sådana lagningar några gånger förr. Epoxi har bra vidhäftning och håller. Det finns föresten vattentät epoxispackel. Sedan är det bara att slipa till formen. Det är bra att lägga på epoxifärg så att övergångerna blir täta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Personligen skulle jag:

- Försäkra mig om att allt är torrt

- Slipa med rondell med sliptrissa, finns på Biltema bl a

- Tvätta med aceton

- Laminera med epoxy, se http://www.westsystem.se/glasfiber.htm hur

- Spackla med epoxy

- Slipa. Prima med enkompprimer. Bottenmåla. Sjösätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har också haft en misil med samma skada. Den var lagad när vi köpte den, plastic pading epoxispackel. När vi gick på grund igen (väldigt försiktigt vid utforskande av naturhamn), lossnade hela kakan. Då det var en ganska djup grop började jag med att slipa rent och jämnt, tvättade med aceton och grovspacklade med epoxi. Jag byggde upp ganska mycket med spackel i lager, tills ca halva gropen var fylld. Därefter började jag laminera med epoxi och glasfiberväv i flera lager, för att binda inne spacklet, så att inte alltihop skulle lossna igen. Efter detta slipade jag till det och fyllde ut ojämnheter med mer spackel, för att få rätt form på kölen. Sedan täckte jag med gelcoat, mest för syns skull, och jämnade till med sanpapper. Syns inte att det varit lagat, och förhoppningsvis ska det hålla bättre än med bara en spackelkaka. Lyck till! Mvh Hampus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej 

Nu fick jag in mitt svar i rätt tråd.

Jag har en Misil II med liknade kölskada som var åtgärdad av tidigare ägare. Skadan var lagad med en epoxikaka. Jag såg små sprickor i bottenfärgen och blev nyfiken på vad som orsakade dessa och satta en morakniv rakt in i sprickan och vips så åkte en stor klump bort. Ett par lätta hugg till och all epoxi var borta. Nu ska det tilläggas att jag inte med säkerhet vet att det var epoxi men färg och hårdhet pekar på en typ som jag själv använt i olika sammanhang. Min känsla för reparationen, materialval mm var att laminerad plyester och epoxi i klumpform är två olika material som rör sig på olika sätt. Att fästa ett laminerat material mot ett ickelaminerat verkar på något sätt fel. Jag gjorde så att jag tog bort all epoxi och lös glasfiber och plast. Sedan klippte jag små mycket små flisor av glasfiberväv och blandade med plyester så att jag fick en massa som gick att lägga i hålet som blev fyllt till ca 60 %. För att fixera massan så beslog jag den med maskerinstape. När allt torkat tog jag bort maskeringstapen (det sista med sandpapper). Sedan slipade jag runt skadan så att jag fick en rund och jämn ytan som lätt gick att lägga glasfibermattor på (inga skarpa hörn). Jag tog även bort lite material runt skadan ca 3 cm in på friskt material ca 3-5 mm djupt. Sedan la jag galsibermattor och polyester så att jag byggde upp kölens ursprungliga form. Sista två mattorna la jag så att de greppade in på det friska materialet (hoppas ni förstår). När all galsfiber var lagd slipade jag jämt och målde på med fem lager vattenspärrande tvåkomponenetsfärg. Jag har gjort en lättare istötning av kölen när jag inspekterade en naturhamn i somras och lagningen höll för detta. Rätt eller fel? Kommentera gärna någon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för alla snabba och kloka svar,
vilket fantastiskt forum detta är!

Undrar nu om någon har tips om hur man kommer åt undersidan
av kölen på bästa sätt, är det en wisky till hamnpersonalen,
eller finns det andra enklare sätt med t.ex. en gammal
domkraft.

mvh,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...