Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
Wallerman

Propulse

Rekommendera Poster

Hej! Funderar på att köpa en propulse-propeller i vår.Någon som har erfarenheter av dessa?

mvh Wallerman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma funderingar för ett par år sedan. Blev avrådd av en kompis som har utombordarverkstad. Han menar att Propulse inte är tillräckligt balancerade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En polare satte det på sin motor...

Han blev grymt missnöjd!

Båten tappade både fart och acceleration...

 

Det är ord från honom så jag har ingen egen uppfattning.

 

//S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade propulse på förra motorn, en mercury 50hp, men den va inget bra alls. Bättre prestanda med orginalpropp för mig iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en sån på min förra båt med Mercury 135hk. Fördelen var just att man kan ändra stigningen beroende på vad man ska göra, toppen när man skulle dra vattenskidor. Kanonsnabba starter och den tappade toppfarten behövde man ju ändå inte då.

Men jag skulle inte rekomendera Propulse som alternativ till originalpropellern om man aldrig tänkt ändra stigningen.

 

/Magnus 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sök på propulse på sajten så får du många svar!? och frågor.

Tycker du om grymt grepp o ax, så e propulse toppen, men du tappar med stor sanolikt en del knop på toppfarten. Enligt mitt eget sunt förnuft?? så borde det gå mera soppa också för att få upp båten i samma hastighet som du får med alu eller stål propp..

Testade pp på min båt och blev grymt besviken! tappade 5 knop på toppfarten.Kanskje inte så mycket att hänga lepp för, men problemet för mig blev ju att jag fick åka med WOT och båten gjorde bara 25 knop istället för 30! Det blev en jäkla ökning i soppa förbrukning vid 25 knop med pp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag provade en propulse i somras och jag blev grymt besviken. Jag har en bayliner 2855 med omc 5,7. När jag fick motorn att komma upp i rätt varvtal så hade jag tappat ca 6 knop. Vilket betyder att jag fick gå på max varv (nästan) för att hålla den i plan. Att jag fick mer vibrationer än med original propellern. (Som var ordentligt skadad)

Jag har däremot en kompis som har en mindre båt med samma motor, han är mycket nöjd med sin propulse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sök på propulse här på forumet. Du kommer inte bli klokare, med det blir mycket läsning.

Det finns fler åsikter om propulse än det finns folk som testat den ?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Tack för alla svar.Man blir ju lite tveksam till propulse efter att ha läst mestadels negativa erfarenheter.Som vanligt lovar ju tillverkaren guld och gröna skogar,men verkligheten kan ju bli en helt annan.

Ha de´

Wallerman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs mitt brev till propulse innan du köper en propeller...

Hej,

Jag köpte en propeller förra våren (art. 9902) och har varit nöjd med den ända tills förra veckan. Min båt är en 23 fots daycruiser med ett alpha drev och en motor på 190 hk.

Vi var 2 vuxna och två barn i båten när vi var på väg hem från Hornbäck i danmark till Helsingborg.

Halvvägs hem, mitt i farleden och ca 5 Nm kvar började hela båten plötsligt skaka våldsamt och jag drog av på gasen. Första tanken var naturligtvis att propellern var skadad och jag hissade drevet för att kontrollera detta. Propellern såg dock hel ut och vi kunde fortsätta för egen maskin på tomgångsfart. Vi hade ett par stora fartyg runt om oss och det hela blev mycket nervöst.

Dagen efter tittade jag på propellern igen utan att se något fel och blev därmed tvungen att beställa ett båtlyft för 600 kr. Väl uppe skruvade jag av propellern och det var då jag upptäckte att ett av bladen satt lite löst och hade en annan vinkel. Jag delade på den och såg att bladet hade gått sönder inne i navet, bladet i övrigt är oskadat så det måste vara materialutmattning eller helt enkelt underdimensionerat för motorstyrkan trots att det ligger inom ramen för era rekommendationer.

Ok, det blev två nya blad och ytterligare ett båtlyft för 600:- Totalt ca 1900:-. Dessutom två rädda barn som inte vill följa med på båtturer igen pga den jobbiga situationen ute i farleden.

Jag vill ha en kommentar av er.

MVH 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lät otrevligt det där iBoat. Har du fått något svar? Eller du kanske skickade brevet nyss?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propuls eller inte propuls, det är frågan.

 

Ett par saker att tänka på:

 

*Först och främst: Probulse är en kompromiss som har EN optimal stigning - de andra lägena ger alltså en (ännu mer) ineffektiv propeller.

*Ett nytt blad kostar c:a 350 spänn, och slår man sönder två kostar det ungefär lika mycket som att reparera en aluminiumpropp.

*Även om du har reservblad är det betydligt jobbigare att plocka av propulsen, sätta dit bladen och återmontera än att slänga på en reservpropeller. Dessutom får du ju rätt allvarliga problem om något annat än bladen pajar. Probulse ersätter alltså inte en reservskruv.

 

Mitt tips är alltså:

Lääg lite pengar på en BRA aluminium/brons/rostfri beroende på krav och vad du vill lägga och köp en begagnad att ha som reserv.

 

Mvh

Per (som provat Probulse, tappade fart och inte kunde se någon direkt fördel)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Köpte precis en honda 4-takt 90hp med propuls och som jag förstår är det lika bra att byta direkt! vad ska man köpa å vad ligger det på i pengar! vore väldigt glad om ni kan hjälpa mig.
mvh markus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag köpte min Buster XL Yamaha F100 begagnad och det kom ProPulse med. Ett blad lossnade i hamnbassängen, jag antar att det tog i bottnen/virke i vattnet eller dylikt.

Jag skaffade nytt blad. Har haft en bottenstötning sen dess och det blev duktiga repor i bladen, men inte så mycket mer än det blivit i en alupropp.

Under sommaren prövade jag olika stigningar och kom fram till följande:

  • Lägre topphastighet än med Yamaha alupropp (ca 3 kn)
  • Stigningen inverkade inte på så mycket annat än varven vid marschfart
  • Med större stigning blir varvtalen naturligtvis lägre vid motsvarande hastighet

Jag kör alltså nu med Yamaha alu propp, men har ProPulsen med som reserv i båten.

-ville 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Måste nog tyvärr bryta denna negativa trend.. :)

 

Jag har 6902 på min evinrude 50hp och när jag monterade den så öka toppfarten med ett par knop, den axelerar snabbre, och drar mindre soppa på samma distans.

 

Jag råkade också i somras ut för att båten började skaka, och hissade upp, emn såg inget fel heller, märkde dock utan lyft att ett av bladen hade annan vinkel. det visade sig att fästet för bladet hade gått av inne i propellern, så det räckte med att köpa ett nytt blad.

 

Jag ringde visserligen propulse, för dom ger ju 3 års garanti, men det gäller tydligen bara navet och inte bladen.

 

han rekommenderade att man ska efterdra de fyra bultarna varje vår.

 

kort sagt jag är jättenöjd med den, plus att det är nästan omöjligt att ha sönder den, om man ska tro reklamen...

 

MVH

/danjel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla !

 

-För ni som inte sett innan i en annan tråd,

 

-här ser ni vad som hände med min i slutet på sommaren,

 

-det gick utan att jag körde på något eller någon 11.gif\

 

-Det gick gick till samma sak som många andra beskrivit,Vibrationer och elände tiltade upp motorn och ett blad vad helt av ?  Och inte nogra som helst skador på dom andra bladen.

 

Så till  våren blir det helt ny propeller.(Som jag ser framemot.)

Jag åker inte vattenskidor eller dyl, så jag förstår inte vad jag ska med en Propulse till.

 

Till er som vill eller ska köpa så Rekomenderar jag inte den!

Detta är Min åsikt!

-MVH/Henrik-

 

post-11080-1394234565,6476_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar varför dom endast säljs 4-bladiga? Kan det va så att dom inte håller med 3 blad? Dom håller visst inte ens med 4 blad...Plast propeller,,,eeh nae.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och jag hat 2st.. å jag tycker man borde få testa dem innan köp för det gör inte posetiv effeckt på alla båtar vad jag hört.. men ialla fall e jag nöjd med mina har haft en på min yamaha 225hk i 2 år snart kört upp ca.3,4ton bensin å proppelern e hel inte ett fel har jag haft trotts båtens vikt på 2,5ton.. Har en på min 50hk johnson oxå inte lika nöjd med den för den ökade bar ca, 3kn ensam å 1,5 med 3 pers man annars et mycke bättre fäste i låga farter vilket jag uppskattar mycke pgr av att det e bekvämst när motorn är upptrimmad å man åker på grunt stenigt vatten å sprtfiska... Men som sagt tror inte att alla exemplar håller å att den gör inte nytta på alla båtar Mvh/ nöjd Propulse ägare

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nyligen monterat en propulse 8902 på min yamaha 115,  den gav klart märkbart ökat grepp å bättre acceleration, att jag tappade från 40 till 37 knop känns mindre viktigt, den ger inga mer vibbrationen än aluproppen, och så här långt är jag alltså väldigt nöjd med den.

Jag tror inte att det blir några problem med att den går sönder , men kör man på grund å har bottenkänning så kanske man får skylla mer på sig själv å sin egen klantighet än på propulse...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...