Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
primouza

Ladda batterierna med hjälp av landströmmen?

Rekommendera Poster

Tjena..

Jag har 3 batterier och landström i båten.
Iom att ja inte orkar hålla på å plocka ur batterierna nu för vintern
så undrar jag om det är så enkelt att bara stoppa i sladden för landströmmen så laddas alla 3 batterierna??

Tänkte ladda upp dom så att dom inte fryser om dom skulle laddas ur och det blir svinkallt.

Normalt sett så ska man ju skruva av locken till cellerna men de lär man ju inte göra när man går på landström....eller??

//S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va händer när batteriet e fullt då?

över laddar man inte som satan då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du inget inkopplat som drar ström. Då räcker det med att du sätter i sladden var tredje månad. Då kommer dina batterier inte att ta skada under vintern. Vill du vara riktigt säker kan du ladda oftare, men det brukar inte behövas.

Ett allternativ som många använder är att inte ladda batterierna under vintern. Egenurladdningen räcker för att skada batterierna. Sedan upptäcker dom att batterierna inte räcker lika länge på sommaren och köper nya.

/Marcus

www.bating.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara koppla på plus-polerna till batterierna och i med landströmmen eller?

Hur länge ska jag ladda dom då?

//S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu vet ju inte jag vad du har för grejer som laddar batterierna, men det finns laddare som utan problem kan sitta på hela vintern, utan att batterierna överladdas.

Den slutar ladda när batteriet är fullt, och börjar igen när det laddat ur lite.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ta bort pluspolen från batteribanken så absolut inget drar ur batterierna.
Oavsett vilken laddare du har, ladda c:a varannan månad under ett-två dygn.

Sinbad / Seawolf,  www.batteknik.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns en super bra laddare nu som laddar upp och sedan underhålls laddar dom. Vänd dig till HDF bolaget i Halmstad. Finns ingen risk att du överladdar. Har 2 st själv en till mc och en till båt inga som helst problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej , 

Kankse nogåt dålig bild, :)

Men Är det en sånhär du menar ?

post-11080-1394234537,9338_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och jag har en sån fast monterad på traktorn jag har snöröjning med, alltid fulladdade batterier!

Är kanon!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

man Kanske skulle Inverstera en sådan .)

Verkar kalas !.1.gif\

Prismässigt ligger dom runt 6-700:- eller ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kostar under 500 på Biltema - och fungerar som alla säger - perfekt. Själv gör jag ingenting merän kopplar på landströmen ett dygn varje månad och har så gjort i många år. inga problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den där laddaren finns på Jula för 489 spänn.  Men den laddar bara upp till 90A. Då får du ladda ett batteri i taget.  Bättre då med den större varianten för 1295, den klarar 225A Dvs tre stycken 75A batterier.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag antar att du menar batterier på 90 Ah...?

Jag har 170 Ah i traktorn, och det blir laddat.

Vet inte om det är jättebra för laddaren, men jag tror knappast att den tar stryk, och dessutom laddar jag ju aldrig från tomma batterier.

Men det är klart, det ska ju egentligen vara rätt grejer till rätt applikation...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man menar väl att den större laddaren laddar upp batteriet på kortare tid.

Men ingen ska väl bestämma över hur lång tid det ska ta.

En solpanel t.ex kanske bara ger 1 A till batteribanken på 300 Ah.

Men det är klart att ska man ladda riktigt fullt kan det gå åt lite mer A än så.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!  Jag erkänner att jag var lite otydlig.  Detta har jag saxat om C-tek

CTEK 1-90 Ah 100% automatisk trestegsladdare . När batteriet är fulladdat övergår den till pulsunderhåll . Kan vara ansluten i månader! Polvändningssäker med patenterat gnistskydd . Elektroniksäker . Fordonets batterikablar behöver ej tas bort under laddning . Laddar alla typer av blybatterier, Lågströmsläge för MC-batterier och mer effekt för bil/båtbatterier . Kan användas utomhus . IP65 . 230V/50 Hz . Mått: 165x61x37 mm . Batterikapacitet: 1-90 Ah . Vikt: 0,5 kg .

C-TEK 14-225 Ah Batteriladdare med automatisk femstegsladdning som övergår till pulsladdning när batteriet är fulladdat . Laddaren kan vara ansluten i månader . http://www.jula.se/Butik/docs/imp_search.asp?OrderId=666497572&newsearch=batteriladdare&max_pris=&orderby=produkt_grund,' imprank&direction=asc\ />Polvändningssäker och gnistskyddad . Elektroniksäker vilket gör att du inte behöver ta bort batterikablarna vid laddning . Laddar alla typer av blybatterier . http://www.jula.se/Butik/docs/imp_search.asp?OrderId=666497572&newsearch=batteriladdare&max_pris=&orderby=produkt_grund,' imprank&direction=asc\ />Lågströmsläge för MC-batterier och högre effektläge för bil och båtbatterier . Kan användas utomhus . IP65 . 230V/50 Hz . Mått: 19x89x48 cm . Batterikapacitet: 14-225 Ah . Laddspänning: 14,4 V . Laddström: 7A . Vikt: 0,8 kg . http://www.jula.se/Butik/docs/imp_search.asp?OrderId=666497572&newsearch=batteriladdare&max_pris=&orderby=produkt_grund,' imprank&direction=asc\ />

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag laddat mina 3 batterier med hjälp av landströmmen.

Funkade kanon!!!

//S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...